https://spnfa.ir/20250516/مصاحبه-اختصاصی-معاون-نخست-وزیر-روسیه-با-اسپوتنیک-درباره-اهمیت-کریدورشمال--جنوب--22405111.html
معاون نخست وزیر روسیه به اسپوتنیک: روابط با ایران با تحرک در حال توسعه است
معاون نخست وزیر روسیه به اسپوتنیک: روابط با ایران با تحرک در حال توسعه است
اسپوتنیک ایران
الکسی اوورچوک، معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه در حاشیه نشست "روسیه - جهان اسلام. نشست کازان" در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک به چند سوال درباره اهمیت اقتصادی و... 16.05.2025, اسپوتنیک ایران
2025-05-16T18:28+0430
2025-05-16T18:28+0430
2025-05-16T19:59+0430
سیاسی
اختصاصی اسپوتنیک
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e9/05/10/22404952_0:161:3071:1888_1920x0_80_0_0_7293a8437d6ef8bb041501bea9f2c8d0.jpg.webp
اسپوتنیک: به نظر شما، اجرایی شدن کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب چگونه موقعیت های اقتصادی و ژئوپلیتیکی روسیه را تقویت می کند؟ا. اوورچوک: ایجاد و توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" سوالی است که مطرح شده است و نشان دهنده واقعیت های اقتصادی است که امروز در کره زمین در حال شکل گیری است. اگر 30 سال پیش مرکز اقتصادی جهان در منطقه اقیانوس اطلس شمالی قرار داشت، امروز به سمت جنوب شرقی، کشورهای جنوب جهانی و البته چین منتقل شده است. بنابراین، کریدور حملونقل بینالمللی شمال-جنوب را مجموعهای از مسیرها میدانیم که از دریای سیاه، مسیر غربی از آذربایجان، مسیر خزر، مسیر شرقی عبور می کنند. ما امروز در حال صحبت هستیم، ضمنا در نشست در مورد مسیر ترانس-افغان بحث کردیم، کار واقعاً در آنجا شروع شده است تا یک مطالعه امکان سنجی برای این مسیر ترانس-افغان ایجاد شود. البته، ما در مورد خطوط راه آهن، از جمله از طریق قزاقستان با دسترسی به چین، از طریق مغولستان، در مورد بهبود راه آهن در آنجا، در مورد بهبود خطوط حمل و نقل بین روسیه و چین و چشم انداز دسترسی به کشورهای جنوب شرقی آسیا صحبت می کنیم. یعنی این یک پروژه بسیار بزرگ و پیچیده است که به سادگی واقعیت هایی را که در جهان امروز در حال توسعه است، منعکس می کند. و واضح است که تغییر جهت جریان های حمل و نقل ما، اقتصاد ما، که طی سه سال گذشته رخ داده است، به هر حال اتفاق می افتد، اما رویدادهای شناخته شده آن را تسریع کرده است.اسپوتنیک: از چه دستاوردهای کلیدی و موانع اصلی می توانید در توسعه کریدور شمال-جنوب یاد کنید؟ا. اوورچوک: اولاً، ما با همسایگان خود تفاهم کامل داریم، زیرا همه کشورهایی که با آنها هم مرز هستیم به توسعه شمال-جنوب علاقه مند هستند. و همه می دانند که ویژگی شمال-جنوب در تحقق پتانسیل حمل و نقل قلمرو خودمان نیست، بلکه در ایجاد فرصت های بهتر برای صادرکنندگان ما برای ورود به بازارهای جنوب جهانی است، این بازارها در حال رشد هستند. بنابراین، در اینجا ما با همسایگان خود تفاهم کامل داریم: با قزاقستان، با ترکمنستان، و با ازبکستان، تاجیکستان، و با آذربایجان. و طبیعتاً امروز با ایران و هم با افغانستان صحبت کردیم وپیش تر هم شروع به صحبت کردیم. ما با پاکستان صحبت می کنیم و قرار است با هند در مورد پیوستن فعالانه هند به این کار صحبت کنیم. و در واقع، ما بسیار علاقه مندیم که مرز هند و پاکستان به مرز صلح تبدیل شود تا کالاها بتوانند آزادانه از آن عبور کنند و این برای همه کشورها مفید خواهد بود. و ما اتصال شمال و جنوب قاره اوراسیا را تضمین خواهیم کرد و اوراسیا بزرگ خود را به یک بازار مشترک، قدرتمندترین بازار روی کره زمین تبدیل خواهیم کرد.اسپوتنیک: الحاق افغانستان به پروژه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب چه تأثیری بر اثربخشی این کریدور خواهد داشت؟ به ویژه، در سفری که در ماه نوامبر به افغانستان داشتیم، شما نیز در مصاحبه ای به من گفتید که خط آهن ترانس - افغان به طور کلی ادامه ای از کریدور شمال-جنوب است.ا. اوورچوک: این یکی از مسیرهاست. و همین اینجا کافی است. فاصله کمی از نقطه نظر کره زمین. البته از نظر زمین و جغرافیا، شرایط آنجا برای ساخت و ساز بسیار سخت است. اما از این نظر که ما به این جاده نیاز داریم و باید شمال و جنوب قاره را به هم وصل کنیم، اینجا به قول خودشان هیچ جایگزینی برای این جاده وجود ندارد. و روسیه به این مسئله علاقه مند است. زیرا، اگر نگاه کنید، اورال اینجاست، سیبری اینجاست، و دسترسی به خاور دور از این جاده خواهد بود. و طبیعتاً بخشی از کالاها از غرب و روسیه خواهد آمد. علاوه بر این، قزاقستان بسیار علاقه مند است. ما همچنین شاهد فعالیتی هستیم که امروز در قرقیزستان در مورد ساخت خط راه آهن که چین، قرقیزستان و ازبکستان را به هم متصل می کند، انجام می شود. یک چهارراه اوراسیایی بسیار خوب در اینجا در حال شکل گیری است که شرایط بسیار مساعدی را برای تردد کالا در قاره ما فراهم می کند.اسپوتنیک: روسیه چگونه برای تسریع همگرایی شرکت کنندگان کریدور از جمله هند و ایران برنامه ریزی می کند؟ا. اوورچوک: اولاً ایران. همانطور که می دانید ما در دسامبر 2023 قرارداد تجارت آزاد را با جمهوری اسلامی ایران امضا کردیم و به معنای واقعی کلمه دیروز اجرایی شد، بنابراین اکنون خواهیم دید که چگونه اجرا می شود. ما همچنین در حال انجام کارهای مربوطه از سوی خود هستیم تا تجارت ما از امروز به صورت فعال تری بر بازار ایران متمرکز شود و همچنین ارتباطات مربوطه را با تجارت ایران توسعه دهیم. علاوه بر این، ایران در دسامبر گذشته وضعیت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را دریافت کرد. و بنابراین، این نه تنها یک منطقه آزاد تجاری مشترک است، بلکه فرصتی برای ایران است تا عمیقتر آنچه را که امروز در اتخادیه اقتصادی اوراسیا اتفاق میافتد، که اساسا انجمن اصلی ادغام در فضای اوراسیا است، درک کند. بنابراین، در اینجا روابط با ایران بسیار فشرده در حال توسعه است. در مورد هند، البته امروز هند قدرتمندترین کشوراست. این کشور مدرن، آیندهنگر و یکی از سریعترین اقتصادهای در حال رشد در جهان است. و ما روابط دیرینه بسیار خوبی با آنها داریم. و این پتانسیلی است که امروزه میتوان از جمله با توسعه مسیرهای حملونقل زمینی محقق کرد. از نظر تاریخی، قبلاً هیچ فرصتی برای توسعه آنها وجود نداشت. درک این نکته مهم است که امروز این فرصت از نظر تاریخی امکان پذیر شده است. بنابراین، ما از طریق ایران، افغانستان و پاکستان کار خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که همه کشورهای ما واقعاً یکپارچه شوند.
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2025
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e9/05/10/22404952_170:0:2899:2047_1920x0_80_0_0_ee70cc098c63cc66c45bf7ab84e9d548.jpg.webpاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
سیاسی, اختصاصی اسپوتنیک
معاون نخست وزیر روسیه به اسپوتنیک: روابط با ایران با تحرک در حال توسعه است
18:28 16.05.2025 (بروز رسانی شده: 19:59 16.05.2025) الکسی اوورچوک، معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه در حاشیه نشست "روسیه - جهان اسلام. نشست کازان" در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک به چند سوال درباره اهمیت اقتصادی و ژئوپلیتیکی کریدور حمل و نقل بین المللی ”شمال- جنوب” پاسخ داد.
اسپوتنیک: به نظر شما، اجرایی شدن کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب چگونه موقعیت های اقتصادی و ژئوپلیتیکی روسیه را تقویت می کند؟
ا. اوورچوک: ایجاد و توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" سوالی است که مطرح شده است و نشان دهنده واقعیت های اقتصادی است که امروز در کره زمین در حال شکل گیری است. اگر 30 سال پیش مرکز اقتصادی جهان در منطقه اقیانوس اطلس شمالی قرار داشت، امروز به سمت جنوب شرقی، کشورهای جنوب جهانی و البته چین منتقل شده است. بنابراین، کریدور حملونقل بینالمللی شمال-جنوب را مجموعهای از مسیرها میدانیم که از دریای سیاه، مسیر غربی از آذربایجان، مسیر خزر، مسیر شرقی عبور می کنند. ما امروز در حال صحبت هستیم، ضمنا در نشست در مورد مسیر ترانس-افغان بحث کردیم، کار واقعاً در آنجا شروع شده است تا یک مطالعه امکان سنجی برای این مسیر ترانس-افغان ایجاد شود. البته، ما در مورد خطوط راه آهن، از جمله از طریق قزاقستان با دسترسی به چین، از طریق مغولستان، در مورد بهبود راه آهن در آنجا، در مورد بهبود خطوط حمل و نقل بین روسیه و چین و چشم انداز دسترسی به کشورهای جنوب شرقی آسیا صحبت می کنیم. یعنی این یک پروژه بسیار بزرگ و پیچیده است که به سادگی واقعیت هایی را که در جهان امروز در حال توسعه است، منعکس می کند. و واضح است که تغییر جهت جریان های حمل و نقل ما، اقتصاد ما، که طی سه سال گذشته رخ داده است، به هر حال اتفاق می افتد، اما رویدادهای شناخته شده آن را تسریع کرده است.
اسپوتنیک: از چه دستاوردهای کلیدی و موانع اصلی می توانید در توسعه کریدور شمال-جنوب یاد کنید؟
ا. اوورچوک: اولاً، ما با همسایگان خود تفاهم کامل داریم، زیرا همه کشورهایی که با آنها هم مرز هستیم به توسعه شمال-جنوب علاقه مند هستند. و همه می دانند که ویژگی شمال-جنوب در تحقق پتانسیل حمل و نقل قلمرو خودمان نیست، بلکه در ایجاد فرصت های بهتر برای صادرکنندگان ما برای ورود به بازارهای جنوب جهانی است، این بازارها در حال رشد هستند. بنابراین، در اینجا ما با همسایگان خود تفاهم کامل داریم: با قزاقستان، با ترکمنستان، و با ازبکستان، تاجیکستان، و با آذربایجان. و طبیعتاً امروز با ایران و هم با افغانستان صحبت کردیم وپیش تر هم شروع به صحبت کردیم. ما با پاکستان صحبت می کنیم و قرار است با هند در مورد پیوستن فعالانه هند به این کار صحبت کنیم. و در واقع، ما بسیار علاقه مندیم که مرز هند و پاکستان به مرز صلح تبدیل شود تا کالاها بتوانند آزادانه از آن عبور کنند و این برای همه کشورها مفید خواهد بود. و ما اتصال شمال و جنوب قاره اوراسیا را تضمین خواهیم کرد و اوراسیا بزرگ خود را به یک بازار مشترک، قدرتمندترین بازار روی کره زمین تبدیل خواهیم کرد.
اسپوتنیک: الحاق افغانستان به پروژه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب چه تأثیری بر اثربخشی این کریدور خواهد داشت؟ به ویژه، در سفری که در ماه نوامبر به افغانستان داشتیم، شما نیز در مصاحبه ای به من گفتید که خط آهن ترانس - افغان به طور کلی ادامه ای از کریدور شمال-جنوب است.
ا. اوورچوک: این یکی از مسیرهاست. و همین اینجا کافی است. فاصله کمی از نقطه نظر کره زمین. البته از نظر زمین و جغرافیا، شرایط آنجا برای ساخت و ساز بسیار سخت است. اما از این نظر که ما به این جاده نیاز داریم و باید شمال و جنوب قاره را به هم وصل کنیم، اینجا به قول خودشان هیچ جایگزینی برای این جاده وجود ندارد. و روسیه به این مسئله علاقه مند است. زیرا، اگر نگاه کنید، اورال اینجاست، سیبری اینجاست، و دسترسی به خاور دور از این جاده خواهد بود. و طبیعتاً بخشی از کالاها از غرب و روسیه خواهد آمد. علاوه بر این، قزاقستان بسیار علاقه مند است. ما همچنین شاهد فعالیتی هستیم که امروز در قرقیزستان در مورد ساخت خط راه آهن که چین، قرقیزستان و ازبکستان را به هم متصل می کند، انجام می شود. یک چهارراه اوراسیایی بسیار خوب در اینجا در حال شکل گیری است که شرایط بسیار مساعدی را برای تردد کالا در قاره ما فراهم می کند.
اسپوتنیک: روسیه چگونه برای تسریع همگرایی شرکت کنندگان کریدور از جمله هند و ایران برنامه ریزی می کند؟
ا. اوورچوک: اولاً ایران. همانطور که می دانید ما در دسامبر 2023 قرارداد تجارت آزاد را با جمهوری اسلامی ایران امضا کردیم و به معنای واقعی کلمه دیروز اجرایی شد، بنابراین اکنون خواهیم دید که چگونه اجرا می شود. ما همچنین در حال انجام کارهای مربوطه از سوی خود هستیم تا تجارت ما از امروز به صورت فعال تری بر بازار ایران متمرکز شود و همچنین ارتباطات مربوطه را با تجارت ایران توسعه دهیم. علاوه بر این، ایران در دسامبر گذشته وضعیت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را دریافت کرد. و بنابراین، این نه تنها یک منطقه آزاد تجاری مشترک است، بلکه فرصتی برای ایران است تا عمیقتر آنچه را که امروز در اتخادیه اقتصادی اوراسیا اتفاق میافتد، که اساسا انجمن اصلی ادغام در فضای اوراسیا است، درک کند. بنابراین، در اینجا روابط با ایران بسیار فشرده در حال توسعه است. در مورد هند، البته امروز هند قدرتمندترین کشوراست. این کشور مدرن، آیندهنگر و یکی از سریعترین اقتصادهای در حال رشد در جهان است. و ما روابط دیرینه بسیار خوبی با آنها داریم. و این پتانسیلی است که امروزه میتوان از جمله با توسعه مسیرهای حملونقل زمینی محقق کرد. از نظر تاریخی، قبلاً هیچ فرصتی برای توسعه آنها وجود نداشت. درک این نکته مهم است که امروز این فرصت از نظر تاریخی امکان پذیر شده است. بنابراین، ما از طریق ایران، افغانستان و پاکستان کار خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که همه کشورهای ما واقعاً یکپارچه شوند.