گزارش و تحلیل

آیا ترور شخصیت های مقاومت می تواند نتیجه بخش باشد؟

© Sputnik / Abedal Kader Albaiپرچم خزب الله
پرچم خزب الله - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.10.2024
اشتراک
پس از چند هفته روز گذشته اعلام شد که سید هاشم صفی الدین مسئول ستاد حزب الله در عملیات ترور اسرائیل به شهادت رسیده.
قبل از آن نیز اسرائیل سید حسن نصر الله را شهید کرده بود و تعدادی دیگر از شخصیت های سیاسی و امنیتی و نظامی حزب الله هم هدف ترور های اسرائیل قرار گرفته بودند.
بسیاری سوال می کنند که چطور اسرائیل توانسته به این همه افراد دسترسی پیدا کند.
خوب باید اعتراف کرد امروزه لبنان پر از جاسوس های اسرائیلی شده و خوب در چند مرحله اسرائیلی ها موفق شدند اطلاعات بسیار ارزشمندی درباره مقامات حزب الله پیدا کنند و یا حتی جاسوس هایی را در حزب الله بکارند.
فراموش نکنید یهودی ها کلا قدیمی ترین سازمان دهی جاسوسی در تاریخ بشریت را به نام خود ثبت کرده اند و معروف است که حدود دو هزار سال پیش آنها از طریق یهودای سامرایی یا اسکاریوتی از حضرت عیسی مسیح (ع) جاسوسی کردند و شب شام آخر همون یهودا بود که به رومی ها اطلاعات مکان حضور عیسی مسیح (ع) را داد.
به هر حال پس از ترور رفیق الحریری در لبنان دادگاه بین الملل تحقیقات گسترده ای را در لبنان آغاز کرد و سازمان اطلاعات ارتش لبنان هر آنچه اطلاعات از عناصر حزب الله در اختیار داشت در اختیار دادگاه قرار داد و دادگاه هم تعداد زیادی از مسئولین حزب الله را بازجویی کرد و طبق معمول همه این اطلاعات در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار گرفتند.
در جنگ سوریه هم تعداد زیادی از فرماندهان نظامی و امنیتی حزب الله که حتی برخی چهره های آنها را نمی شناختند حضور پیدا کردند و در آنجا نیز اسرائیلی ها موفق شدند اطلاعات ارزشمندی از اینها به دست آورند.
طی چند سال اخیر هم هزاران آواره سوری به لبنان رفتند که برخی از آنها حاضر می باشند برای یک صد دلاری هر کاری بشود انجام دهند.
همچنین درون لبنان برخی مخالفان حزب الله با اسرائیلی ها همراه شده اند تا از پشت به حزب الله خنجر بزنند.
مضاف بر همه اینها سازمان های اطلاعات آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و برخی کشورهای عربی که با اسرائیل همسو هستند نیز ملیون ها دلار و حتی ملیاردها دلار خرج کرده اند تا بتوانند اطلاعات حساس از حزب الله به دست بیاورند.
خوب همه اینها با هم جمع شد و در اختیار اسرائیل قرار گرفت همچنین آمریکایی ها و اروپایی ها تسلیحات مورد نیاز اسرائیل برای ترور ها را در اختیار اسرائیل قرار دادند و حتی برخی باور دارند که هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی در عملیات ترور مسئولین حزب الله همراهی داشته اند اما اسرائیلی ها به تنهایی مسئولیت را گردن گرفته اند.
Полицейский осматривает автомобиль, в котором взорвался пейджер, в Бейруте, Ливан - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.09.2024
گزارش و تحلیل
سفیر سابق ایران در لبنان به اسپوتنیک: اسرائیل در باتلاق نابودی خود فرو می‌رود
بماند که امروزه به بهانه اطمینان از عدم وجود تسلیحات حزب الله در مکان های غیر نظامی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا زیر نظر سفیر این کشور در بیروت رسما عملیات بازرسی از همه جاهای لبنان را راه انداخته و لبنان عملا تبدیل به بزرگترین محل استقرار سازمان سیا در منطقه تبدیل شده و چه کسی است که نداند هر اطلاعاتی که در اختیار سیا است در اختیار موساد نیز قرار می گیرد.
به هر حال می توان گفت همه اینها با هم جمع شدند تا بلکه بتوانند ضربه ای کاری به حزب الله بزنند.
اما سوال اصلی اینجا است که آیا این عملیات می تواند آنها را به مقصود خود یعنی ضربه زدن به حزب الله از پشت برساند؟
نمی خواهم خیلی پیچیده بگویم، ساده می گویم، هر کس که مقداری در باره شرایط منطقه و حزب الله اطلاعات داشته باشد و تحقیق کرده باشد به خوبی می داند که امکان ندارد این ضربه های اسرائیل حزب الله را از پای در بیاورد.
بله کشتن فرماندهان و شخصیت های امنیتی و سیاسی می تواند از نظر روحی تاثیر گذار باشد اما این تشکیلات، منظور حزب الله، بر این اساس بنا شده که همه اعضای ارشد آن هر لحظه پیش بینی شهادت می کنند و برای خود جانشین تعیین کرده اند و جانشین آنها نیز جانشین دارد و به همین ترتیب.
یعنی مصطلحا پرچم حزب الله هیچ وقت زمین نمی ماند و هر کس از درون این حزب شهید شود فرد دیگری پرچم را بلند می کند.
دلیل اش هم این است که حزب الله بر اساس یک ایدئولوژی دینی بنا نهاده شده نه بر اساس افراد و شما هر کاری کنید این ایدئولوژی دینی سر جای خودش هست.
سید هاشم صفی الدین علاوه بر اینکه پسر خاله سید حسن نصر الله بود همرزم او بود و از زمانی که هر دو در حوزه علمیه در ایران تحصیل می کردند قسم خورده بودند تا مسیر را با هم ادامه دهند و تقریبا اکثر ناظرین متفق القول بودند که پس از شهادت سید حسن نصر الله سید هاشم صفی الدین گزینه اول جایگزینی وی تلقی می گردد، اما دیدیم که حزب الله جانشین سید حسن نصر الله را اعلام نکرد تا اسرائیل نتواند جانشن را نیز ترور کند.
اسرائیلی ها با این باور که سید هاشم جانشین قطعی است اقدام به ترور او نمودند و تاخیر در اعلام شهادت سید هاشم صفی الدین می تواند چند دلیل داشته باشد:
1 – سیاست حزب الله در خودداری از اعلام شهادت یا عدم شهادت افراد برای اینکه مجامع امنیتی که در حال رصد آنها هستند سردرگم بمانند و حتی برخی باور دارند حزب الله برای حفظ امنیت برخی اعضا ممکن است پس از مطمئن شدن از سلامتی آنها اعلام کند که شهید شده اند تا دیگر اسرائیلی ها دنبال آنها نروند.
2 – آوار برداری برای رسیدن به جسد سید هاشم طول کشید وحتی برخی باور دارند سید هاشم زمان بمباران شهید نشده بلکه تا مدتی بعد نیز زنده مانده اما چون اسرائیلی ها پیاپی نیروهای امدادی را بمباران می کردند امکان خارج کردن وی وجود نداشته.
3 – برخی باور دارند سید هاشم صفی الدین شاید پس از عملیات سه هفته قبل اسرائیل زنده بوده و در حال ساماندهی عملیات بر علیه اسرائیل بوده و در عملیاتی دیگر شهید شده.
به هر حال هر کدام که بوده مهم این است که با شهادت سید حسن نصر الله و یا سید هاشم صفی الدین و... حزب الله آسیب نمی بیند و مقاومت چند هفته اخیر رزمندگان حزب الله در مقابل اسرائیل هم گواه بر این مساله می باشد.
ساختار حزب الله به گونه ای است که حتی اگر همه فرماندهان هم ترور شوند رزمندگان تکلیف خود را می دانند و می دانند چه کار باید انجام دهند و هسته های مقاومت به صورت انفرادی عمل می کنند.
حتی می توان گفت شنیدن خبر شهادت فرماندهان می تواند عزم رزمندگان برای مقاومت تا آخرین قطره خون را بیشتر کند.
نکته قابل توجه در این است که بر عکس تصور اسرائیلی ها وقتی آنها هزاران انسان بی گناه را قتل عام می کنند، این مساله منجر به تضعیف گروه های مقاومت نمی شود بلکه این گروه ها قویتر می شوند چون هر انسانی که کشته می شود افرادی را دارد که علم خونخواهی برای وی را بالا می برند و برای انتقام از اسرائیل به مقاومت می پیوندند.
عملا با قتل عام بیش از پنجاه هزار نفر در غزه و کشتار هزاران لبنانی اسرائیل کاری کرده که ده ها هزار نفر داوطلب عضویت در جبهه مقاومت برای انتقام گیری بابت شهادت عزیزانشان شوند و همین مساله می تواند در نهایت منجر به آن شود که خشونت و جنگ و کشت و کشتار در این منطقه ده ها سال دیگر هم ادامه یابد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала