گزارش و تحلیل

سفیر سابق ایران در لبنان به اسپوتنیک: اسرائیل در باتلاق نابودی خود فرو می‌رود

© AP Photo / Hussein MallaПолицейский осматривает автомобиль, в котором взорвался пейджер, в Бейруте, Ливан
Полицейский осматривает автомобиль, в котором взорвался пейджер, в Бейруте, Ливан - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.09.2024
اشتراک
اختصاصی
روز گذشته در پی حملات سایبری توسط اسرائیل بر علیه لبنان، پیجر های این کشور منفجر شده و بر اساس آمار بیش از دو هزار نفر در بیروت و جنوب لبنان در پی انفجار پیجرهایشان به‌شدت مجروح شدند. مجتبی امانی، سفیر ایران در بیروت، هم در میان زخمی‌ها بود، به گفته وزیر بهداشت لبنان، دست‌کم 9 نفر کشته و حدود 2750 نفر زخمی شده‌اند که حال برخی وخیم است.
احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "رژیم صهیونیستی در بن بستی گیر افتاده که اکنون باعث شده دست به چنین اقدامات خارج از عرف و قواعدی بزند؛ یک روز بمباران می‌کند و کودکان را می‌کشد یا ترورهای کور دیگر، چون در صحنه عمل شکست خورده و در میدان آسیب دیده است و به این وسیله می‌خواهد حیثیت از دست رفته خود را بازیابی کند".
وی افزود: "امروز با این حمله سایبری که انجام داده هزاران انسان بی‌گناه را مجروح یا شهید کرده به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در نهایت استیصال این اقدامات را انجام می‌دهد و ما با یک رژیمی که روزی مدعی قدرت بود روبرو نیستیم".
سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان از تبعات چنین اقداماتی برای اسرائیل سخن گفت و بیان کرد: "این رژیم هرچه بیشتر چنین اقداماتی را انجام دهد در باتلاق نابودی خود بیشتر فرو می‌رود و نجات از آن مشکل‌تر خواهد شد، تبعات آن این خواهد بود که زمانی که رژیم تروریستی اسرائیل قواعد و عرف بین‌الملل را رعایت نکند حتماً طرف های مقابل نیز مجبور می‌شوند برای دفاع از خود اقداماتی انجام دهند که خلاف عرف باشد چرا که آنها می‌خواهند از حق خود دفاع کنند این بزرگترین اقدامی است که دامنگیر رژیم صهیونیستی می‌شود".
احمد دستمالچیان در ادامه به ارکان اصلی دموکراسی اشاره کرد و اظهار داشت: "رژیم صهیونیستی از 7 اکتبر به بعد به واسطه جنایت‌هایی که انجام داده نه تنها خود را دچار چالشی بزرگ کرده بلکه ارزش‌های غربی را نیز دچار چالش‌های جدی کرده. دموکراسی بر سه پایه و رکن اساسی حقوق بشر، آزادی بیان و عقیده و اصل حق تعیین سرنوشت پایه ریزی شده است، چرا وقتی که در اوکراین عده‌ای کشته می‌شوند غربی‌ها تا این اندازه در رسانه‌ های خود جنجال به پا می‌کنند اما 20 الی 30 هزار کودک در فلسطین کشته شده‌اند اما هیچ صدایی از آنها بلند نمی‌شود، این چالشی بزرگ در حوزه حقوق بشر است، به همین دلیل مردم در غرب بیدار شده‌اند و افکار عمومی این تضاد آشکار را می‌بینند. زمانی که یک نفر حتی از رسانه‌های غربی بر اساس وجدان خود از غزه صحبت می‌کند یا از کار تعلیق می‌شود یا به زندان می‌رود این هیچگونه هماهنگی با آزادی بیان ندارد و چرا باید حق تعیین سرنوشت از مردم فلسطین سلب شود. این اقدامات رژیم صهیونیستی تضادی عمیق بین مردم و حکام غربی ایجاد خواهد کرد چرا که با تفکرات حقوق بشری همخوانی ندارد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала