گزارش و تحلیل

از اولین عملیات زمینی اسرائیل پس از 18 سال چه خبر؟

© Sputnik / РИА Новости /  مراجعه به بانک تصاویر نیروی زمینی ارتش اسرائیل
نیروی زمینی ارتش اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.10.2024
اشتراک
برای اولین بار پس از 18 سال اسرائیلی ها شب گذشته تلاش کردند وارد خاک لبنان شوند.
اسرائیلی ها برای شروع عملیات خود منطقه ای را انتخاب کردند که مصطلحا زبان جولان از آن نام برده می شود به شکلی که منطقه ای باز وراحت برای عملیات به شمار می آید و می تواند آسان ترین مسیر برای ورود به خاک لبنان تلقی گردد.
در سال 2006 اسرائیلی ها موفق شدند وارد این منطقه شوند اما این منطقه به قتلگاه تانک های اسرائیلی معروف شد و پس از اینکه مقاومت به اسرائیلی ها فضا داد تا وارد این منطقه شوند پس از حدود 10 روز به یکباره تجمعات نیروهای اسرائیلی با هدف قرار داد و صدها تانک و زره پوش اسرائیلی در کنار سربازهای اسرائیلی در این کشتارگاه نابود شدند.
به نظر می آید اصرار ارتش اسرائیل برای تلاش برای ورود از همان منطقه به لبنان تقویت روحیه سربازان خود و ترس و واهمه آنها از پا گذاشتن درخاک لبنان بوده.
اسرائیلی ها عملیات خود را با بمباران شدید منطقه و استفاده از سلاح های ممنوعه و حتی تحریم شده بین المللی مانند بمب های خوشه ای و فوسفوری شروع کردند وهواپیماهای اسرائیلی بی وقفه لبنان و مخصوصا این منطقه را بمباران کردند وتوپخانه اسرائیل به اصطلاح کل محدوده را شخم زد (اصطلاح نظامی ای که آنها استفاده می کنند شانه کردن منطقه است) یعنی وجب به وجب منطقه را با توپخانه بمباران کردند.
پهباد ها وهواپیماهای جاسوسی اسراییل هم به پرواز در آمدند تا با دوربین های حرارتی و لیزری خود کل منطقه را پوشش دهند تا مطمئن شوند که هیچ نیرویی در مقابل اسرائیلی ها حضور ندارد.
همزمان با این عملیات اسرائیلی ها هیاهوی بسیار وسیع رسانه ای راه انداختند که ارتش لبنان از این منطقه عقب نشینی کرده تا فضای ورود ارتش اسرائیل را فراهم کند و فیلم وتصاویری از ورود نیروهای اسرائیلی به این منطقه هم منتشر کردند.
برای انجام این عملیات هم اسرائیلی ها از حدود صد تانک ونفربر استفاده کردند وعملیات نفوذ توسط نیروهای نخبه کوماندوی اسرائیلی انجام شد.
Полицейский осматривает автомобиль, в котором взорвался пейджер, в Бейруте, Ливан - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.09.2024
گزارش و تحلیل
سفیر سابق ایران در لبنان به اسپوتنیک: اسرائیل در باتلاق نابودی خود فرو می‌رود
می توان گفت این نیروها که برای این عملیات انتخاب شده بودند بالاترین و زبردست ترین جنگجویان اسرائیلی به حساب می آیند که ارتش اسرائیل بالاتر از اینها را دیگر ندارد.
حدود دو ساعت بعد از عملیات و زمانی که رسانه های همسو با اسرائیل در حال تبلیغ درباره ورود اسرائیل به خاک لبنان و ایجاد کمربند امینتی بودند به یکباره همه خبرها متوقف شد.
امری که عموما نشان از آن دارد که عملیات با شکست مواجه شده.
سیاست رسانه ای اسرائیلی ها مبنی بر آن است که فقط خبر های خوب و موفقیت ها منتشر شود.
زمانی که اسرائیلی ها ضربه ای می خورند و یا شکست میخورند از سکوت خبری استفاده می کنند.
حتی وقتی که عملیات بر علیه آنها انجام می شود آنها به هیچ وجه درباره کشته های خود و یا ضرر هایی که از بابت عملیات به آنها آمده صحبت نمی کنند.
به این دلیل می توان گفت در این راستا گزارش های منتشر شده توسط مقاومت لبنان قابل اعتماد تر می باشد.
اینبار این مقاومت لبنان بود که با شروع عملیات از سکوت خبری خود استفاده کرد.
گوترش - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2024
گوترش حمله به ناظران سازمان ملل در لبنان را محکوم کرد
نیروهای ارتش لبنان عقب نشینی نکرده بودند بلکه از مواضعی که باز بود به مواضع مستحکم تر نقل مکان کرده بودند تا به مقاومت کمک کنند و از خاک وطن خود دفاع کنند.
گو اینکه نیروهای ارتش لبنان از کمترین امکانات ممکن نظامی و تسلیحاتی برخوردار می باشند اما آمریکایی ها و فرانسوی هایی که کنترل تسلیحاتی این ارتش را در اختیار دارند جسارت و وطن پرستی سربازان ارتش را که نمی توانند سلب کنند.
اینها همه رفتند کنار نیروهای مقاومت ایستادند تا با اسرائیل به مقابله بپردازند.
ظاهرا یکبار دیگر مقاومت لبنان به اسرائیلی ها اجازه داده بود تا از لاک دفاعی خود خارج شوند و چندصد متری وارد خاک لبنان شود و به یکباره به آنها حمله ور شده اند و تعداد زیادی تانک و نفر بر و نیروی اسرائیلی از جمله کماندوهای نخبه اسرائیلی را هدف قرار دادند امری که منجر به آن شده تا نیروهای باقیمانده اسرائیلی سریع عقب نشینی کنند.
طبق آخرین گزارشی که اسرائیلی ها همین یکی دو ساعت پیش منتشر کردند در حال حاضر درگیری ها ادامه دارد.
بر اساس تجربه این بیانیه یعنی شکست عملیات، چون معمولا پس از شش ساعت باید تکلیف چنین عملیاتی معلوم شود.
همزمان هم حزب الله موفق شد موشک فادی 4 را رونمایی کند و این موشک در پاسخ به حمله روز گذشته اسرائیل به شهر بیروت داخل شهر تل آویو راهدف قرار داد، امری که نشان می دهد عملا نتانیاهو نه فقط موفق نشده کاری کند که ساکنین شمال اسرائیل به شمال برگردند بلکه با کارهای خود موجبات فرار صدها هزار اسرائیلی دیگر از مناطقی که تا به حال تصور می کردند امن است مثل تل آویو و حیفا را فراهم کرده.
گویند مشت نمونه خروار.
چین و اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.09.2024
گزارش و تحلیل
تروئیکای اروپایی تماما تحت فرمان و سلطه ی آمریکا است
گو اینکه اسرائیل از نظر تسلیحاتی و تکنولوژی برتری بسیار زیادی نسبت به حزب الله دارد مخصوصا که آمریکایی ها و اروپایی ها همه مخازن تسلیحات کشتار خود را در اختیار اسرائیل قرار داده اند اما آنچه مسلم است وقتی کار به میدان بکشد برتری در اختیار حزب الله و جبهه مقاومت است و بعید به نظر می رسد سربازی وارد خاک لبنان شود و سالم بیرون بیاید.
طی یک سال گذشته اسرائیلی ها در غزه هیچ عملیات نظامی زمینی قابل توجهی نداشتند و روش ورود آنها به غزه این بود که منطقه را ابتدا با خاک یکسان کنند و بعد با اطمینان به اینکه هیچ کس دیگر آنجا نیست ورود کنند.
می توان گفت اولین تجربه عملی که می توان به استناد آن توانمندی زمینی ارتش اسرائیل را بر آورد کرد همان عملیات شب گذشته می باشد ودر حالی که روحیه سربازان اسرائیلی برای چنین عملیاتی در پایین ترین سطح قرار دارد روحیه نیروهای مقاومت در اوج قرار دارد.
البته به نظر نمی آید که تصمیم گیران اسرائیل حاضر باشند این شکست ها را بپذیرند چون فعلا آنها نعشه ترور شهید سید حسن نصرالله هستند واحتمالا تصمیم خواهند گرفت که عملیات را گسترش دهند و شاید هم بخواهند انتقام ناتوانی سربازان خود در مقابله با جبهه مقاومت را از غیر نظامیان بگیرند اما آنچه مسلم است این می باشد که جبهه مقاومت ماه ها است منتظر این است که کار را در میدان تمام کند و در میدان است که می تواند تعداد زیادی از نیروهای اسرائیلی را بکشد یا اسیر کند و آنوقت است که میتوان تصور کرد اسرائیل مجبور شود به آتش بس تن دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала