گزارش و تحلیل

دیپلماسی "اسکیزوفرنیک" کوزوو پس از کودتا، ماهیت ضد صرب بودن رژیم را افشا می کند

© Sputnik / Aleksandar Djorovich /  مراجعه به بانک تصاویر Верующие на крестном ходе в поддержку сохранения Косово и Метохии в составе Сербии, у церкви Святого Марка в Белграде
Верующие на крестном ходе в поддержку сохранения Косово и Метохии в составе Сербии, у церкви Святого Марка в Белграде - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2024
اشتراک
رژیم زلنسکی علیرغم تضمین‌هایی مبنی بر عدم تجدید نظر در موضع دیرینه خود در برابر به رسمیت شناختن "استقلال" منطقه جداشده صربستان کوزوو، تمام تلاش خود را در طول یک سال و نیم گذشته انجام داده است تا به پریشتینا ویژگی‌های اعطا کند. از این نمونه ها فراوان مشاهده شده است:
در فوریه 2023، آنتون گراشچنکو، معاون سابق وزیر امور داخلی اوکراین، قول داد که "هر کاری که در توان دارد" برای تضمین به رسمیت شناختن کوزوو انجام دهد.
در ژانویه سال جاری، مربیان شبه نظامی بدنام نیروی امنیتی کوزوو آموزش نیروهای اوکراینی را تحت نظارت عملیات اینترفلکس بریتانیا و فرماندهی اروپایی ایالات متحده آغاز کردند.
در ماه فوریه، ولادیمیر زلنسکی با ویوسا عثمانی، رئیس جمهور خودخوانده کوزوو دیدار کرد تا درباره به رسمیت شناختن احتمالی "استقلال" کوزوو توسط کی‌یف گفتگو کند.
در آوریل، کی‌یف از قطعنامه مجمع پارلمانی شورای اروپا برای دعوت از کوزوو به این نهاد حمایت کرد. در همان ماه، کی‌یف بسته‌ای از "کمک‌های بشردوستانه" را از جدایی‌طلبان دریافت کرد.
در ماه مه، رژیم کی‌یف از قطعنامه تحریک‌آمیز مورد حمایت غرب در مورد سربرنیتسا در مجمع عمومی سازمان ملل حمایت کرد که بلگراد آن را به عنوان تلاشی برای نسبت دادن سرزنش جمعی به صرب‌ها مورد انتقاد قرار داد.
سرجا تریفکوویچ، مورخ محترم صربی-آمریکایی، به اسپوتنیک گفت: "موضع دولت اوکراین در رابطه با مشکل کوزوو کاملاً اسکیزوفرنی است".

از یک سو، اوکراین سال‌ها پیش اعلام کرد که اعلام استقلال یک‌جانبه کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسد، زیرا تلاش کرد تا حدی معادلی بین موضع کریمه و کوزوو ایجاد کند، به این معنا که اگر آنها مشروعیت جدایی کوزوو از صربستان را بپذیرند. به این دلیل که اکثریت محلی، در مورد کوزوو، آلبانیایی‌ها، در مورد کریمه روس‌ها - حق جانشینی دارند، البته mutatis mutandis در مورد کوزوو اعمال می‌شود و برای اوکراین نیز اعمال می‌شود. دکتر تریفکوویچ توضیح داد: اگر کوزوو به طور قانونی مستقل باشد، دیگر نمی توان در مورد کریمه ادعایی مطرح کرد.

از سال 2014، حاکمان اوکراین تلاش کرده اند تا سیاست خارجی کی‌یف را با سیاست های حامیان ناتو هماهنگ کنند. تریفکوویچ افزود: "و البته آنها "استقلال" کوزوو از صربستان را به عنوان ستون خدشه ناپذیر سیاست خود در بالکان می‌دانند، هرچند از نظر اخلاقی و حقوقی، این یک سیاست پوچ است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала