گزارش و تحلیل

ابوالفتح: جمهوری خواهان از ترامپ قدیس ساختند

© AP Photo / Evan VucciДональд Трамп после покушения на предвыборном митинге в Батлере, США
Дональд Трамп после покушения на предвыборном митинге в Батлере, США - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.07.2024
اشتراک
شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا به دست جوانی که اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) هویت او را به‌عنوان "توماس متیو کروکس" ۲۰ ساله تایید کرد، ترور شد. گوش سمت راست ترامپ در این حمله ناکام، دچار جراحت شده است.
امیر علی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
اوج سوء قصد به جان چهره‌ ها در آمریکا، دهه ۱۹۶۰ بود که با ترور جان اف کندی آغاز شد پس از آن ترور مالکوم ایکس و ترور مارتین لوترکینگ و ترور رابرت اف کندی که اولین و آخرین آنها نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رئیس جمهور آمریکا بودند و شخصیت‌های دیگر از رهبران جنبش مدنی آمریکا محسوب می‌شدند.
این رخداد ها به این دلیل بود که در آن زمان خشونت و خشونت سیاسی در جامعه اوج گرفته بود و شکاف‌های اجتماعی و تضادهای زیادی بوجود آمده بود.
وی افزود:
اکنون در دهه سوم قرن بیست و یکم هم شاهد چنین وضعیت در ایالات متحده امریکا هستیم، نفرت به شدت گسترش پیدا کرده و نفرت سیاسی شدت گرفته.
نارضایتی از وضع موجود به وجود آمده و تسامح و تصالحی که بیش از این بین سیاستمداران و احزاب وجود داشت کنار رفته و سیاستمداران به دنبال حذف یکدیگر هستند و به دنبال تفاهم با یکدیگر پیش نمی‌روند؛ گاهی این حذف صرفاً سیاسی است اما گاهی به سمت حذف فیزیکی نیز پیش می‌رود.
این کارشناس ارشد مسائل آمریکا جامعه این کشور را اکنون به شدت دو قطبی توصیف کرد و اظهار داشت:
بواسطه این موضوع بستر خشونت سیاسی در ایالات متحده آمریکا فراهم آمده و این موضوع در کشوری پیش آمده که به شکل گسترده‌ای سلاح گرم در اختیار افراد قرار می‌گیرد و در صورت نارضایتی، سرخوردگی یا هر نوع اعتراض به هر چیزی که تصور می‌کنند می‌توانند با یک اسلحه عده‌ای افراد را به قتل برسانند.
در این بین نارضایتی‌ های سیاسی نیز وجود دارد و مخالفین ترامپ معتقد هستند که او می‌خواهد آزادی و دموکراسی را از بین ببرد و دیکتاتوری به وجود بیاورد که این مخالف هویت آمریکا به عنوان یک کشور آزاد است؛ طرفداران ترامپ نیز همین مسائل را به عنوان نکات مثبت در نظر می‌گیرند و همین دو قطبی شدن آمریکا زمینه را برای بروز چنین خشونت‌ های سیاسی فراهم می‌کند.
امیر علی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل بر اساس شواهد، قرائن و آمار این سو قصد را یک فرصت طلایی برای کمپین انتخاباتی جمهوری‌خواهان و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانست و بیان کرد:
حتی پیش از این ترور هم ترامپ در نظرسنجی‌ها در رتبه بهترین قرار داشت و در مناظره سه هفته پیش با جو بایدن یک کابوس را برای دموکرات‌ها به وجود آورد تا جایی که بحث کناره‌گیری بایدن از انتخابات مطرح شد که اگر چنین اتفاقی رخ دهد موقعیت دموکرات‌ها به شدت تضعیف می‌شود چرا که باید در مدت زمان بسیار کوتاه فرد جایگزین را پیدا کنند و ممکن است، پیدا کردن فرد جایگزین بایدن، مشکل باشد و اختلافاتی را در میان دموکرات‌ها به وجود بیاورد.
وی در ادامه تاکید کرد:
اکنون در مدت زمان کمتر از ۲۴ ساعت طرفداران ترامپ در حال قدیسه سازی ترامپ هستند و از عباراتی مانند شهید استفاده استفاده می‌کنند و تصاویری را منتشر می‌کنند که گویی عیسی مسیح حافظ و پاسدار جان و سلامتی ترامپ است.
فضا به شدت احساسی شده و همه رقبای سیاسی ترامپ هم برای او آرزوی سلامتی کردند و این قضیه را محکوم کردند و اکنون انگشت اتهام به سمت دولت مستقر فعلی در آمریکا یعنی دولت بایدن می‌رود که مسئول امنیت کشور است.
این فضا به طوری رقم می‌خورد که اگر دونالد ترامپ پیش از ترور ناموفق شانس بالایی داشت اکنون شانس بسیار بالاتری دارد البته که هنوز نمی‌توان گفت که ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواهد شد چرا که یک اتفاق دیگر نظیر سوء قصد به جانب بایدن می‌تواند ورق را برگرداند و این احساس همدردی را به سمت بایدن ببرد اما اکنون این اتفاق شانس پیروزی ترامپ را به شدت افزایش داده.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала