گزارش و تحلیل

در صورت حمله به لبنان اسرائیل با ایران طرف خواهد بود

© AP Photo / Leo CorreaМобильное артиллерийское подразделение стреляет из северного Израиля в сторону Ливана
Мобильное артиллерийское подразделение стреляет из северного Израиля в сторону Ливана - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2024
اشتراک
روز دوشنبه آقای ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی خود اظهار داشت :"در صورتی که اسرائیل به خاک لبنان تجاوز کند ایران به لبنان کمک خواهد کرد".
همزمان دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به نامه تبریک سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد که وی و دولت اش با تمام توان پشتیبان جبهه مقاومت خواهند بود.
آمریکایی ها و اسرائیلی ها و متحدانشان در بسیاری از مواقع تلاش دارند وانمود کنند درون ایران نسبت به حمایت از جبهه مقاومت نظرات متفاوتی میان سیاستمداران وجود دارد و مثلا اصولگرایان را حامی جبهه مقاومت اما اصلاح طلبان را مخالف جبهه مقاومت معرفی کنند اما واقعیت امر این است که جریان حمایت از حزب الله و جبهه مقاومت مساله ای فرا جناحی است و در این باره در میان مقامات جمهوری اسلامی ایران شک و تردیدی وجود ندارد.
شاید برخی ندانند اما همین حزب الله لبنان با حمایت آقای محتشمی پور که در زمان تاسیس حزب الله زمان سفیر ایران در دمشق بود تشکیل شد وشخصیت هایی که در زمینه تشکیل ساختار حزب الله دست داشتند اکثرا بعدها به عنوان اصلاح طلب شناخته شدند. به هر حال امروزه هم سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه شهید امیر عبد اللهیان و شهید رئیسی از یکسو و شخص آقای پزشکیان از سوی دیگر دوباره نشان دادند که بحث حمایت از جبهه مقاومت برای همه مقامات سیاسی ایران مقدس است و همه در انجام این وظیفه مقدس با هم رقابت دارند.
Израильские военнослужащие - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2024
گزارش و تحلیل
آیا اسرائیل توان جنگ در لبنان را دارد؟
پس از 7 اکتبر اسرائیل دست به جنایت های زیادی در غزه زد، رسانه های وابسته به برخی کشورهای عربی هیاهو راه انداخته بودند که چرا ایران و جبهه مقاومت مستقیم وارد جنگ و درگیری با اسرائیل نمی شوند. این در حالی است که خودشان عموما لایه حفاظتی برای اسرائیل تشکیل داده اند و خوب می دانند بحث ورود به جنگ یک شعار نیست بلکه نیاز هایی دارد که اولین آن حضور نیروها در خطوط مقدم جبهه رویاروی هم و دومی اش تامین نیاز های لژستیک نیروها می باشد.
با توجه به اینکه امروزه برخی کشورهای عربی لایه حفاظتی برای اسرائیل ایجاد کرده اند بدیهی است که امکان اعزام نیرو برای مقابله با اسرائیل از طرف ایران وجود ندارد و همچنین حتی اگر هم نیرو ارسال شود پشتیبانی لژستیک برای آنها میسر نیست. برای اینکه نیروها به غزه برسند باید از مصر عبور کنند و مصر قطعا به هیچ کس اجازه عبور نمی دهد. در کرانه باختری هم باید از اردن عبور کنند که باز هم اردن اجازه چنین چیزی را نمی دهد. جایی که جبهه مقاومت امکان درگیر شدن را دارد همان جولان سوریه و جنوب لبنان است که این درگیری ها در حال انجام است واز سوی دیگر انصار الله یمن هستند مسیر کشتی رانی به سمت اسرائیل از دریای سرخ را بسته اند. هم جبهه مقاومت در عراق وهم یمن نهایت تلاش خود را می کنند تا از راه دور به اسرائیل ضربه بزنند. اینکه ایران وجبهه مقاومت تصمیم بگیرند بروند سوریه و یا لبنان با اسرائیل بجنگند مساله ای پیچیده تر از آن است که در صحبت به آن اشاره می شود.
به هرحال هم سوریه وهم لبنان دولت دارند وهر دو دولت تمایلی به ورود به یک جنگ با اسرائیل ندارند وجبهه مقاومت مجبور است به خواست آنها احترام بگذارد. ولی به هر حال بر کسی پوشیده نیست که امروزه دلیل اصلی که اسرائیلی ها مجاب شده اند باید در غزه آتش بس برقرار شود حملات همین جبهه مقاومت است.
اسرائیل حدود 9 ماه است با گروه های مقاومتی در غزه درگیر است که کمترین امکانات زندگی و مقاومت را دارند اما می بینیم طی این 9 ماه هیچ یک از اهداف اسرائیل محقق نشد. بحث ورود به جنگ با لبنان بسیار با غزه متفاوت است.آن خط تامین لژستیکی امکانات که در غزه وجود ندارد در لبنان وجود دارد. از ایران تا عراق و سوریه مسیر باز است و باید مطمئن بود که جنگ با لبنان بسیار با جنگ با فلسطینی های بی امکانات متفاوت خواهد بود.
اگر نیرویها اسرائیلی چند رزمایش برگزار کرده اند نیروهای حزب الله سالها است هر چند روز یکبار رزمایش آمادگی برای مقابله با اسرائیل را برگزار می کنند. علاوه بر آن اگر در سال 2006 میلادی لبنانی ها با پانزده هزار موشک که بخش اعظم آنها موشک های کوتاه برد سبک وزن بود توانستند کمر اسرائیل را بشکنند امروزه با توجه به اینکه بیش از یک ملیون موشک در اختیار حزب الله است تصور کنید چه کاری می توانند انجام دهند. البته مضاف بر همه اینها موشک ها وتسلیحاتی است که در اختیار دیگر اعضای جبهه مقاومت است و با هر جنگی که بر علیه مردم لبنان رخ دهد همه نیروها و تجهیزات برای کمک به لبنان ارسال خواهد شد.
حزب الله امروزه انواع واقسام موشک ها و پهباد ها را در اختیار دارد و طبق آنچه طی چند هفته اخیر مشاهده کردیم حزب الله دیگر امکانات نابودی سامانه های دفاعی اسرائیل را در اختیار دارد و علاوه بر آن بانک اهداف بسیار ارزشمند از مراکز زیربنایی و حساس اسرائیل را در اختیار دارد و طبق بر آوردها در روز اول جنگ حزب الله همه نیروهای های برق اسرائیل را هدف قرار خواهد داد وعلاوه بر آن همه سامانه دفاعی اسرائیل را نابود خواهد کرد. اگر در دوره قبل جنگ 33 روز به درازا کشید برخی باور دارند که اینبار حتی به 3 روز هم نخواهد رسید که حامیان اسرائیل تقاضای آتش بس خواهند کرد.
باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.07.2024
باقری: عملیات اسرائیل در لبنان شرایط جدیدی را به ضرر خود تل آویو در سطح منطقه رقم خواهد زد
ایران هم طی چند سال اخیر برای کمک به سوریه انواع واقسام تسلیحات را در سوریه دپو کرده که احتمالا همه این تسلیحات در اختیار لبنانیها برای دفاع ازخود قرار خواهد گرفت. مضاف بر همه اینها فراموش نکنید که خط لژستیک دیگر باز است و در اختیار جبهه مقاومت قرار دارد، یعنی هم نیرو و هم تجهزیات از جایجای جهان برای کمک به لبنانی ها اعزام خواهند شد. حتی بسیاری باور دارند این شانس وجود دارد که به جای پیشروی اسرائیل در خاک لبنان حزب الله و جبهه مقاومت به یکباره ببینند که سامانه های دفاعی اسرائیل از کار افتاده و خودشان تصمیم بگیرند سرزمین های اشغال شده فلسطین را پس بگیرند.
آنچه مسلم است این می باشد که بر عکس مقاومت فلسطین، که همه مسیرهای ارسال کمک به آن برایش بسته است، اینبار همه مسیرها برای کمک به حزب الله باز است و قطعا نیرو و همه نوع کمکها ارسال خواهد شد. حتی برخی باور دارند که بخش های بزرگی از تسلیحات مدرن ایرانی در اختیار حزب الله قرار گرفته و اگر تا به از آنها استفاده نکرده به این دلیل است که آنها را به عنوان سورپرایز برای اسرائیلی ها نگه داشته.
البته اسرائیلی ها ادعا می کنند اگر حزب الله به پشت رودخانه لیطانی عقب نشینی کند همه چیز تمام است، که اینگونه نیست. اسرائیلی ها خواهان آن هستند که نیروهای حزب الله به پشت رودخانه لیطانی بروند تا فضای حمله برایشان باز شود.
آنچه مسلم است این می باشد که اگر اسرائیلی ها بخواهند به لبنان حمله کنند شرایط جنگشان در غزه برایشان یک رویای بسیاز زیبا تلقی خواهد شد چون آنجا دیگر آدم های بی دفاعی که بتوانند آنها را قتل عام کنند حضور ندارند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала