گزارش و تحلیل

آیا اسرائیل توان جنگ در لبنان را دارد؟

© AP Photo / Ohad ZwigenbergИзраильские военнослужащие
Израильские военнослужащие - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2024
اشتراک
این روزها هیاهوی زیادی مبنی بر اینکه اسرائیل نقشه کشیده پس از رفح عملیات لبنان را آغاز کند راه افتاده و بسیاری کشورها در تکاپو هستند که جلوی راه افتادن چنین جنگی را بگیرند.
اسرائیلی ها تصور می کنند به دلیل جنگ در غزه و کشتاری که آنجا راه انداخته اند وجهه بین المللی شان از بین رفته و اگر به لبنان حمله کنند و با حزب الله و ایران درگیر شوند می توانند چندین امتیاز به دست آورند:
1 – با توجه به جنگ تبلیغاتی که سالها است برعلیه ایران و حزب الله راه افتاده جامعه جهانی ممکن است دیگر در مقابل اسرائیل قرار نگیرد و مقداری موضع آن نسبت به کارهای اسرائیل در غزه تعدیل گردد.
2 – اگر به لبنان حمله کنند ایران و جبهه مقاومت هم مجبور می باشند وارد معرکه شود و از حزب الله حمایت کند و بالطبع آمریکا و اروپا هم کار اسرائیل قرار خواهند گرفت و با توجه به اینکه این جنگ، جنگ عظیمی خواهد بود بسیاری اسرائیلی های منتقد نتانیاهو از ترس تهدید موجودیتی مجبور به عقب نشینی می شوند.
3 – امروزه در کشورهای عربی فضا به شدت مخالف سازش با اسرائیل است و اکثریت مردم حامی جبهه مقاومت و هر کسی که با اسرائیل بجنگد شده اند چون دلسوزی برای مردم غزه به اوج رسیده اما وقتی که بحث جنگ با ایران و حزب الله باشد آنوقت ممکن است که رهبران برخی کشورهای عربی که امروزه از غیض شان به دلیل گسترش نفوذ جبهه مقاومت نمی دانند چه کار کنند در کنار اسرائیل قرار گیرند، البته رسانه های وابسته به آنها در حال حاضر کنار اسرائیل و بر علیه جبهه مقاومت فعال هستند.
4 – آرزوی دیرینه اسرائیلی ها تصرف غزه و کرانه باختری و جنوب لبنان تا رود لیطانی است و اسرائیلی ها نقشه داشتند که پس از تصرف لبنان در سال 1982 میلادی دیگر از جنوب رود لیطانی خارج نشوند اما ضربات مقاومت لبنان به گونه ای بود که آنها را مجبور به عقب نشینی از لبنان کرد و امروزه بسیاری تندرو های اسرائیلی باور دارند که عقب نشینی از جنوب لبنان اشتباه مهلکی بود که نباید انجام می شد و باید دوباره آن مناطق را اشغال کنند.
5 – آنها تصور می کنند که در حال حاضر دولت آمریکا در موضع ضعف نسبت به اسرائیل قرار دارد و می توانند نهایت سوء استفاده را از این شرایط ببرند و باور دارند حتی اگر ترامپ هم در انتخابات برنده شوند حاضر نخواهد بود این همه هزینه هایی که اسرائیل بر گردن مالیات دهندگان آمریکایی انداخته را قبول کند، علاوه بر اینکه برخی درباره اینکه ترامپ پس از بازگشت به دنبال انتقام از نتانیاهو خواهد بود صحبت می کنند.
6 – نتانیاهو تصور می کنند که اگر چنین جنگی رخ دهد و آمریکا درگیر شود ممکن است کار به حمله آمریکا به ایران هم بکشد، فراموش نکنید وی دو دهه است همه تلاش خود را انجام داده تا آمریکا و ایران را با هم درگیر کند اما موفق نشده.
7 – البته از همه مهمتر اینکه اگر جنگ در غزه پایان یابد زمان حسابرسی از نتانیاهو می رسد و آنوقت است که اگر جنگ و کشت و کشتاری در جریان نباشد کار نتانیاهو هم تمام خواهد بود و احتمالا به زندان خواهد رفت.
اما نکته قابل تأمل امروزه این است که آیا واقعا اسرائیل می تواند وارد چنین جنگی شود.
حدود نه ماه است که اسرائیل در مساحتی حدود سیصد کیلومتر مربعی با مقاومت در غزه درگیر است و هنوز به هیچ نتیجه ای نرسیده.
فراموش نکنید که مقاومت غزه چیزی حدود 30 هزار نیرو با کمترین تجهیزات و امکانات و حتی آموزش در اختیار دارد که حتی عقبه لژستیک هم ندارند، در حالی که اسرائیل با حدود 300 هزار نیرو و با انواع و اقسام پیشرفته ترین تسلیحات و تجهیزات به آنجا حمله کرده.
طبق برخی بر آوردها اسرائیل تا به حال چیزی حدود بیست هزار نیرو بین کشته و زخمی در غزه داشته و فقط ده هزار سرباز اسرائیلی (طبق گزارش رسانه های داخلی اسرائیل) تقاضای درمان روانی کرده اند و تازه دست مقاومت در غزه برای شکار نیروهای اسرائیلی باز شده.
وقتی نیروهای اسرائیلی یک طرف هستند و با تسلیحات مدرن خود به مقاومت در غزه حمله می کنند بدیهی است که مقاومت امکان دفاع ندارد اما وقتی که اسرائیلی ها درون کوچه های غزه هستند کار مقاومت شروع می شود و یکی یکی سربازها را شکار می کند، چون دیگر این سربازها در زمین بازی مقاومت هستند.
حال تصور کنید ارتشی که حدود نه ماه است با چنین شرایطی مواجه شده اگر به لبنان بخواهد حمله کند چه می شود.
حزب الله حد اقل یکصد هزار نیرو دارد که بسیار آموزش دیده و مجهز می باشند و در صورت وقوع جنگ نیروهای ذخیره حزب الله و نیروهای داوطلب از گروه های مختلف لبنانی وارد جنگ خواهد شد و طبق بر آوردها این نیروها می توانند به راحتی به دویست تا سیصد هزار نفر برسند.
علاوه بر اینها نیروهای داوطلب از مناطق دیگر جهان هم به حزب الله ملحق خواهند شد.
امروزه صدها هزار نیروی داوطلب هستند که لحظه شماری می کنند تا بتوانند فرصتی پیدا کنند با اسرائیل بجنگند.
همین روز گذشته یکی از نشریات لبنانی مطلبی منتشر کرد مبنی بر اینکه طالبان هم به ایران اعلام کرده که حاضر است هزاران نیروی داوطلب و انتحاری برای کمک به حزب الله در جنگ با اسرائیل ارسال کند.
بله ممکن است بسیاری از این گروه ها با هم اختلافات فکری و یا عقیدتی داشته باشند اما در باره جنگ ومبارزه با اسرائیل همه با هم متحد می باشند.
مثال می زنم، در یمن القاعده و اخوان المسلمین در جبهه مخالف انصار الله قرار داشتند اما همین که انصار الله با آمریکا و انگلیس و اسرائیل درگیر شد اینها پیغام فرستادند که با انصار الله حاضر هستند متحد شوند تا با آمریکا و انگلیس و اسرائیل بجنگند و همه جبهه های جنگ خود با انصار الله را متوقف کردند.
با توجه به شرایطی که امروزه اسرائیل در غزه ایجاد کرده و قتل عام های فجیعی که راه انداخته می توان تصور کرد که ملیون ها داوطلب از جایجای کشورهای اسلامی حاضر باشند به لبنان بروند تا با اسرائیل بجنگند و دیگر بحث برای ارتش اسرائیل جنگ با چند هزار نیروی محاصره شده آموزش ندیده نخواهد بود.
مضاف بر اینها حزب الله لبنان انواع و اقسام تسلیحات دفاعی و تهاجمی را در اختیار دارد و میتواند هر نقطه ای در اسرائیل را بخواهد هدف قرار دهد و موشک پراکنی های اخیر بین لبنان و اسرائیل ثابت کرد که حزب الله توان آن را دارد که نه فقط موشک و خمپاره پرتاب کند بلکه همه سامانه های دفاعی اسرائیل را نابود کند و هزاران موشک به سمت اسرائیل پرتاب کند و با توجه به اینکه حزب الله جدیدا از سامانه های دفاعی که می تواند هواپیماهای اسرائیلی را هدف قرار دهد برخوردار شده، می توان تصور کرد که برتری هوایی اسرائیل به کمتر از نصف آنچه امروزه هست کاهش پیدا کند.
طبق برخی برآوردها حزب الله حدود یک ملیون موشک میان برد و دوربرد نقطه زن در اختیار دارد که اینها به موشک های زمین به هوا و زمین به زمین و حتی زمین به دریا تقسیم می شوند و برخی بر آوردها ادعا می کنند که این تعداد مربوط به قبل از جنگ غزه بوده و طی چند ماه اخیر معادل همین تعداد موشک برای حزب الله اضافه شده.
اینها تازه شمار پهباد ها را نیز حساب نمی کنند.
در چنین شرایطی می توان گفت که نیروهای زمینی خواهند بود که تکلیف درگیری ها را روشن خواهند کرد و نباید فراموش کرد که بیش از یکصد هزار نیروی حزب الله حدود ده سال است که تجربه عملیاتی عملی روی زمین در سوریه دارند و اینگونه نیست که اسرائیل تصور کند مانند غزه میتواند هر کاری بخواهد در لبنان انجام دهد و با توجه به تعداد نیروهایی که ممکن است به حزب الله بپیوندند نه فقط احتمال آن هست که نیروهای پیادهنظام اسرائیل با شکست های زمینی متعدد مواجه شوند بلکه ممکناست که جنگ به جای اینکه به لبنان کشیده شود به داخل اسرائیل کشیده شود و بر عکس تصور این جنگجویان جبهه مقاومت باشند که روی زمین پیشرفت می کنند.
حال سوال این است که آیا آمریکا حاضر خواهد بود در حالی که یک جبهه باز در اوکراین دارد وارد جبهه دیگری در لبنان هم شود و نیروهای خود را در آستانه انتخابات به اسرائیل بفرستند، چون قطعا اسرائیلی ها با کمبود نیرو و تسلیحات مواجه خواهند بود.
اگر در آستانه انتخابات چندتا تابوت سرباز آمریکایی به این کشور برگردد، همین کافی است، تا بایدن مجبور باشد پست ریاست جمهوری را فراموش کند.
پس باید توجه داشت که لبنان غزه نیست و اینگونه نیست که ارتش اسرائیل تصور کند همان کاری را که درغزه کرد می تواند در لبنان انجام دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала