طحان نظیف: آرای مردم حق الناس است

© Photo / IRNAستاد انتخابات کشور
ستاد انتخابات کشور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.06.2024
اشتراک
فردا جمعه هشتم تیر ماه انتخابات چهاردهمین دوره ی ریاست جمهوری برگزار میشود، این انتخابات در پی جان باختن رئیس جمهور پیشین این کشور در سانحه ی سقوط بالگرد به صورت اضطراری و پیش از موعد برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود گفت:
۸۰ نفر داوطلب ثبت نام کردند و پرونده ی همه ی داوطلبان به صورت قانونی بررسی شد.
در نهایت ۶ نفر بر اساس اصل 115 قانون اساسی احراز صلاحیت شده و با یکدیگر به رقابت پرداختند، امیدواریم انتخابات 14 امین دوره ی ریاست جمهوری فردا در 59 محل اخذ رای و 95 کشور با شور و اشتیاق برگزار شود.
در هر شعبه 3 الی 4 ناظر از شورای نگهبان حضور خواهند داشت، نمایندگان کاندید ها هم در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات، وزارت کشور و حوزه ها حضور خواهند داشت.
شورای نگهبان آرای مردم را حق الناس میداند و خود را مکلف به حفاظت از آنها میداند.
وی افزود:
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون به طور میانگین هر سال یک انتخابات برگزار شده و انتخابات فردا 42 امین انتخابات است، اینکه در کمتر از 40 روز از شهادت رئیس جمهور در حال برگزاری انتخابات هستیم به معنای اهمیت مشارکت مردم در ایران است و از شواهد معلوم است که رقابت ها جدی است و امیدواریم شاهد مشارکت چشمگیر باشیم.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه پیرامون شرایط انتخاب کاندید ها توسط شورای نگهبان در ایران گفت:
در کشور ما مبنای انتخابات قانون است، به لحاظ اهمیت جایگاه ریاست جمهوری جزییات شرایط داوطلبان در قانون ذکر شده.
رجل مذهبی، سیاسی، مدیر و‌مدبر بودن کلیات این شرایط است که ۴ سال سابقه ی فعالیت سیاسی و شرایط سنی و مدرک تحصیلی در راستای تفسیر این عبارات در قانون قرار داده شده، شورای نگهبان بر این اساس کاندید ها را بررسی میکنند و افرادی که توسط این شورا تایید میشوند میتوانند مورد رای مردم قرار بگیرند و در طول عمر انقلاب اسلامی میتوانیم مشاهده کنیم که تا چه اندازه این آرا برای انتخابات تاثیر گذار بوده.
هادی طحان نظیف، در ادامه بر اهمیت آرای مردم برای انتخاب رئیس جمهور تاکید کرد و اظهار داشت:
در روز رای گیری از 8 صبح به مدت 10 ساعت روند اخذ رای انجام میشود و بر اساس صلاحدید برگزار کنندگان این زمان میتواند تمدید شود اما از آن روز بیشتر نخواهد شد.
وی افزود:
در انتخابات مجلس 5 مدرک برای احراز هویت به رسمیت شناخته میشود (کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، کارت پایان خدمت و گواهینامه) اما برای انتخابات ریاست جمهوری تنها دو‌مدرک شناسنامه و کارت ملی به رسمیت شناخته میشود.
به محض اتمام فرایند رای گیری شمارش را آغاز میکنیم و هر زمان به اتمام برسد به مراجع اعلام میشود، در انتخابات ریاست جمهوری چون تعداد کاندید ها محدود هستنداین روند سریعتر انجام میشود.
سخنگوی شورای نگهبان ایران از ممنوعیت قانونی استفاده از حمایت های مالی و سیاسی بیگانگان توسط کاندید ها سخن گفت و اظهار داشت:
نظام حقوقی ما قوانین محکم و قوی برای جلوگیری از دخالت بیگانگان دارد حال آنکه بیگانگان دست از تلاش برنمیدارند اما هم قوانین ما در این خصوص توانمند است و هم کاندید های ما به بلوغ جلوگیری از دخالت خارجی رسیده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала