گزارش و تحلیل

حمایت روسیه از درخواست سوریه در سازمان ملل

© Sputnik / Michael Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر رسوایی غرب در سوریه
رسوایی غرب در سوریه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2024
اشتراک
طبق آماری که چند سال پیش دبیر کل سابق سازمان ملل مطرح کرد جنگجویانی از 84 کشور در سوریه حضور دارند و بر علیه دولت سوریه می جنگند.
علاوه بر اینها نظامیان و امنیتی چندین کشور به بهانه های مختلف امروزه به صورت غیر قانونی در سوریه حضور دارند.
گل سرسبد اینها ایالات متحده آمریکا می باشد که به بهانه مبارزه با داعش بخش هایی از شمال شرقی و جنوب شرقی سوریه را اشغال کرده و در حال سرقت علنی نفت این کشور می باشد و از سوی دیگر ترکیه است که یک نوار مرزی برای خود در شمال سوریه تشکیل داده و گروه های تروریستی در این نوار مرزی فعال می باشند.
در کنار اینها می بینیم که نمایندگان امنیتی و نظامی کشورهای دیگر همپیمان با ایالات متحده، مخصوصا ناتو، ذیل چتر حمایتی آمریکا در خاک سوریه حضور دارند.
برخی از این کشورها به صورت رسمی نیروهای خود را به سوریه اعزام کرده اند و برخی دیگر نیروهای خود را تحت چتر گروه های مقاومت قرار داده اند.
در جنوب غربی سوریه هم که اسرائیل خاک جولان را اشغال کرده.
واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2024
نبنزیا: روسیه حملات اسرائیل به خاک سوریه را به شدت محکوم می کند
تنها دو کشور هستند که به صورت رسمی و قانونی با دعوت رسمی دولت سوریه به این کشور نیرو و کارشناس فرستاده اند و آنها ایران و روسیه می باشند.
به هر حال امروزه یکی از چالش های بزرگ دولت سوریه برای بازپس گیری سرزمین های خود از طرق دیپلماتیک می باشد و در این راستا دولت سوریه یک تقاضا به سازمان ملل داده که خواهان خروج همه نیروهای خارجی از این کشور است.
آنچه مسلم است این می باشد که اگر این اتفاق از راه دیپلماتیک رخ دهد برای همه بهتر خواهد بود اما در صورتی که از طرق دیپلماتیک رخ ندهد ممکن است مردم سوریه مقاومت بر علیه نیروهای اشغالگر را راه بیاندازند و این نیروها دیگر آنگونه که طی چند سال پیش راحت میتوانستند در سوریه گشت و گذار داشته باشند بگردند.
"واسیلی نبنزیا" نماینده دائم مسکو در سازمان ملل گفت، روسیه از درخواست سوریه مبنی بر خروج تمامی نیروهای غیرقانونی حاضر در این کشور حمایت می‌کند.
وی گفت، دلایل نگرانی در مورد وضعیت انسانی در سوریه تنها در حال افزایش است. این نگرانی‌ها در درجه اول به اقدامات مخرب اسرائیل مربوط می‌شوند که به حملات ناگهانی به تأسیسات زیرساختی سوریه و همچنین درگیری‌های پراکنده بین گروه‌های مسلح و نیروهای آمریکایی ادامه می‌دهد.
واسیلی نبنزیا افزود: "همچنین سطح تنش در مناطقی که تحت کنترل دمشق نیست، بالاست زیرا کانون‌های تروریسم در ادلب، فراتر از رود فرات و در مناطقی که ترکیه در آن عملیات انجام می‌دهد، وجود دارد."
او افزود: "ما از خواسته قانونی مقامات سوریه مبنی بر خروج تمامی نیروهایی که به طور غیرقانونی در این کشور حضور دارند، حمایت می‌کنیم".
به گفته نبنزیا، روسیه بر این باور است که "دستیابی به وحدت پایدار در جمهوری عربی سوریه تنها با پایان دادن به حضور نظامی خارجی و خاتمه دادن به نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و همچنین با پایان دادن به حملات منظم توسط نیروی هوایی اسرائیل امکان‌ پذیر است".
البته با توجه به اینکه ایالات متحده و انگلیس و فرانسه که عضو دائم شورای امنیت می باشند در این ماجرا ذینفع هستند بعید به نظر می آید آنها اجازه بدهند چنین چیزی در شورای امنیت به نتیجه برسد وتلاش خود را انجام خواهند داد به اشغال خاک سوریه ادامه دهند اما همین که این بحث توسط سوریه در شورای امنیت مطرح شده می تواند مستمسکی برای دولت سوریه تلقی شود که راهکار های دیپلماتیک را طی کرده و اگر از راه دیپلماسی به نتیجه نرسد آنوقت حق مسلم دولت و مردم سوریه است که به هر وسیله ای شده، مخصوصا راهکار نظامی خاک خود را آزاد کنند و آنوقت دیگر این نیروهای اشغالگر حق اعتراض نخواهند داشته که چرا سربازهایشان هدف قرار گرفته شده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала