گزارش و تحلیل

مداخلات آمریکا مانعی در مسیر پایان درگیریهای روسیه و اوکراین

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر Военнослужащие заряжают РСЗО 9К55 "Град-1" на Артемовском направлении
Военнослужащие заряжают РСЗО 9К55 Град-1 на Артемовском направлении - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.06.2024
اشتراک
ارتش اوکراین در حمله¬ای به بندر سواستوپل واقع در شبه جزیره کریمه دو کشتی روسی و همچنین برخی زیرساخت‌های دیگر که مورد استفاده نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه بود مورد هدف قرار داده است.
به گزارش اسپوتنیک در بیانیه­ای که ارتش روسیه منتشر نموده به نحوه اصابت به اهداف اشاره نکرده، اما یک مقام مستقر در مسکو در توضیحی درباره حمله هوایی اوکراین گفت که پدافند هوایی بیش از 10 موشک را بر فراز بندر سواستوپل کریمه پرتاب کرده است که و دستور شلیک موشکها تماما از سوی ایالات متحده بر اساس داده های ماهواره ای آمریکا صورت گرفته و این کشور مقصر اصلی این حملات است.
سمیه ماندگار پژوهشگر مسائل بین الملل در گفتگو با اسپوتنیک گفت: ابتدا بر این موضوع تاکید می کنم که این حمله تاثیری استراتژیک بر جنگ نخواهد داشت و از تبعات اصلی آن علنی شدن دخالت مستقیم ایالات متحده و آتش افزایی هرچه بیشتر واشنگتن در مناقشات میان اوکراین و روسیه است و بعبارتی هر روز بیشتر مانع خاتمه یافتن درگیریهای میان دو کشور می شود. تا چند هفته پیش، این کشتیهای هدف گرفته شده واقعاً مهم بودند زیرا روس‌ها از این کشتی‌های برای تامین و نقل و انتقال نیروها در جنوب استفاده می‌کردند. اما باینطور که به نظر می رسد اکنون یک خط راه آهن را به این منظور مهندسی کرده، بنابراین تأثیر ساقط کردن کشتیها اهمیت استراتژیک نخواهد داشت.
وی در ادامه گفت، مستندات وزارت دفاع روسیه حاکی از آن است که مسئولیت حمله موشکی عامدانه نیروهای اوکراین به غیرنظامیان در سواستوپل پیش از همه بر عهده واشنگتن است که این سلاح ها را به اوکراین منتقل کرده و مجوز استفاده از آن در خاک روسیه را داده و همچنین این عملیات را مورد حمایت اطلاعتی قرار داده است و طبیعتا توسط رژیم کی یف و از خاک اوکراین انجام شده است.
ماندگار افزود، این برای اولین بار نیست که ایالات متحده با مداخله در درگیریهای نظامی میان طرفها مانع خاموش شدن آتش جنگ شده است. طی تاریخ موارد متعددی بوده که مداخلات آمریکا باعث تشدید تنش ها، دامن زدن به درگیری های بیشتر و پیامدهای منفی شده است. مداخلات بحث برانگیز آمریکا در کشورهایی مثل ویتنام، عراق و افغانستان و تأثیر آنها بر کشتار جمعیت غیرنظامی و بی ثباتی در منطقه ای نیز از خاطر نمی رود.
وی در پایان گفت: اگر کشورهای ثالث تصمیم بگیرند که در جنگ بین روسیه و اوکراین مداخله نکنند، ممکن است از نظر تئوری تأثیرات خارجی را کاهش دهد و به طور بالقوه شرایطی را برای هر دو طرف ایجاد کند تا به طور مستقل به مذاکره و پیگیری توافق آتش بس بپردازند. اما اگر این کشورهای ثالث با اقداماتی همچون حمیت تسلیحاتی، تلاش‌های دیپلماتیک و فشار بین‌المللی مداخلات نابجا داشته باشند، احتمال تاثیر معکوس بر روند آتش‌بس در درگیری‌هایی بین روسیه و اوکراین خواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала