آمریکا و اروپا مدتی طولانی تلاش داشتند تا صربستان را از روسیه دور کنند

© Photo / Ministry of defence Republic of SerbiaСтарт учений "Платиновый волк" с участием военных из США и ряда других стран НАТО в окрестностях города Буяновац на юге Сербии
Старт учений Платиновый волк с участием военных из США и ряда других стран НАТО в окрестностях города Буяновац на юге Сербии - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.06.2024
اشتراک
روزنامه فایننشال تایمز انگلیس به نقل از یک دیپلمات غربی می نویسد که ایالات متحده و اروپا مدت ها در تلاش بودند تا الکساندر ووچیچ، رییس جمهور صربستان را از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دور کنند.
یک دیپلمات ناشناس به روزنامه فایننشال تایمز اعلام داشت: "اروپا و ایالات متحده سال‌ها تلاش کرده‌اند تا ووچیچ را از پوتین دور کنند".
به گفته منبع این نشریه، شخصیت کلیدی در این روند کریستوفر هیل، سفیر ایالات متحده در صربستان بود که یک ماه پس از آغاز عملیات ویژه نظامی وارد بلگراد شد. این دیپلمات ناشناس غربی گفت که تنها "برنامه" هیل ظاهرا "دور کردن بلگراد از مسکو" بود.
این منبع خاطرنشان کرد: " او(سفیر آمریکا در صربستان) موفق شد. ووچیچ سال هاست که با پوتین ملاقات نکرده و حتی با او تماس نگرفته است."
17 ماه می، ووچیچ در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد امکان میانجیگری در مذاکرات روسیه و اوکراین، به موضع رسمی بلگراد در صحنه جهانی اشاره کرد و امتناع از اعمال تحریم ها علیه روسیه را یادآور شد. وی سپس یادآور شد که علیرغم انتظار اپوزیسیون پس از انتخابات 3 آوریل 2023، مقامات صربستان تحریمی علیه روسیه اعمال نکردند و همچنین بر خلاف انتظار اپوزیسیون، اتحادیه اروپا و آمریکا تحریمی را علیه بلگراد به این دلیل اعمال نکردند.
لازم به ذکر است، روسیه بامداد روز 24 فوریه 2022 با صدور فرمان پوتین عملیات ویژه نظامی خود را برای غیرنظامی کردن اوکراین آغاز کرد. رئیس جمهور روسیه هدف از این عملیات را "حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند" توصیف کرد. وی عملیات ویژه را اقدامی از سر اجبار خواند؛ به گفته پوتین، روسیه 30 سال است که تلاش می کند تا با ناتو بر سر اصول امنیت در اروپا به توافق برسد، اما در پاسخ یا با فریب و دروغ های بدبینانه و یا تلاش برای فشار و باج خواهی مواجه شده است، و در این میان ائتلاف، با وجود اعتراضات مسکو، به طور پیوسته در حال گسترش و نزدیک شدن به مرزهای روسیه است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала