گزارش و تحلیل

آیا جبهه مقاومت برای جنگ با اسرائیل آماده است؟

© AP Photo / Mohammed ZaatariПредставители «Хезболлы» на автомобиле с макетом ракеты на празднике в деревне на юге Ливана
Представители «Хезболлы» на автомобиле с макетом ракеты на празднике в деревне на юге Ливана - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2024
اشتراک
خبر داغ منطقه خاورمیانه این روزها گذشته از بحث انتخابات ایران بحث احتمال حمله اسرائیل به لبنان می باشد.
سخنان مقامات اسرائیلی بسیاری را بر این واداشته که تصور داشته باشند پس از توقف جنگ در غزه اسرائیل جبهه جدیدی در لبنان را باز خواهد کرد. البته بحث اینکه بسیاری به دنبال سرنگونی دولت تندرو اسرائیل هستند و تنها راه بقای نتانیاهو و بری افراد تندرو در دولت او این است که فضای جنگ جدیدی راه بیاندازند هم بحث اصلی می باشد.
همه متفق القول هستند با اعلام آتش بس در غزه و با توجه به اینکه دولت نتانیاهو بزرگترین شکست را در تاریخ هفتاد ساله اخیر بر اسرائیل تحمیل کرده و فضای جامعه جهانی را بر علیه اسرائیل بسیج کرده و نتوانسته حتی یکی از اهداف نه ماه عملیات در غزه را محقق سازد، این دولت سرنگون خواهد شد و نتانیاهو احتمالا به دلیل پرونده هایی که داخل و خارج اسرائیل دارد با زندان طولانی مدت مواجه شود و راهی برای فرار از این ماجرا نخواهد داشت. به نظر می رسد نتانیاهو و برخی تندروها در کابینه او ترجیح داده اند خون هزاران اسرائیلی ریخته شود اما آنها بر سر قدرت بمانند. آنها به خوبی می دانند وارد شدن به یک جنگ با لبنان مانند وارد شدن به جنگ با غزه نیست.
بسیاری هم سوال می کنند آیا جبهه مقاومت آماده جنگ با اسرائیل است؟
در پاسخ باید گفت جبهه مقاومت هیچ وقت آماده تر از امروز نبوده و علاوه بر آن جبهه مقاومت در شرایطی قرار دارد که بسیاری آماده هستند که با این جبهه بر علیه اسرائیل همکاری کنند. طبق اخبار درز کرده حزب الله لبنان چند ملیون موشک و پهباد دارد و توان آن را دارد که سامانه های دفاعی اسرائیل را قبل از حمله نابود کند و کاری کند که آسمان اسرائیل برای حملات مقاومت باز شود. بزرگترین ویژگی اسرائیل برخورداری از یک نیروی هوایی قدرتمند و سیطره بر آسمان جنگ است اما طی چند هفته اخیر دیدیم که حزب الله هم به تسلیحات ضد هوایی بسیار پیشرفته مجهز شده و اکثر جنگنده ها و هلیکوپترها و پهباد های اسرائیل را میتواند با این سامانه هدف قرار دهد. علاوه بر اینها اگر شرایط امروزه مقاومت لبنان را با شرایط سال 2006 میلادی مقایسه کنیم می توانیم ببینیم مقاومت لبنان صدها برابر قدرتمند تر شده درحالی که ارتش اسرائیل پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته و در جنگ غزه نشان داده که حد اکثر توان اش چه قدر است.
Силы безопасности и сотрудники службы экстренной помощи размещаются на месте, пораженном ракетами, выпущенными с юга Ливана, в северном израильском городе Кирьят-Шмона - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2024
گزارش و تحلیل
آیا اسرائیل دیوانه شده که به دنبال جنگ با لبنان است؟
دلیل این مقایسه هم این است که سال 2006 حزب الله لبنان نهایتا ده هزار موشک میانبرد در اختیار داشت در حالی که امروزه طبق برخی گزارش ها بیش از یک ملیون موشک میانبرد و دوربرد و حتی بالستیک در اختیار دارد، همین یک قلم کافی است تا متوجه شد امکانات حزب الله لبنان امروزه صد برابر سال 2006 است. در سال 2006 حزب الله لبنان چیزی حدود 15 هزار ستیزه جو که بیشتر آمادگی عملیات پارتیزانی داشتند در اختیار داشت، امروزه حدود 100 هزار جنگجوی در اختیار دارد که همه آنها بیش از ده سال است آموزش عملیاتی در سوریه دیده اند. علاوه بر اینها حزب الله لبنان چیزی حدود یکصد تا دویست هزار جنگجوی آماده به خدمت دراختیار دارد که در صورت بروز جنگ همه اینها به حزب الله ملحق خواهند شد.
در کنار اینها باید به یاد داشت که سال 2006 میلادی آمریکا کاملا بر عراق تسلط داشت و خط ارتباط زمینی ایران با حزب الله قطع بود اما امروزه خط مسیر ایران به عراق و سوریه و لبنان در اختیار جبهه مقاومت است و پشتیبانی لژستیک برای حزب الله لبنان تامین است. همچنین باید توجه داشت که امروزه چند ملیون جنگجو از سرتاسر جهان آماده هستند که به حزب الله بپیوندند تا با اسرائیل بجنگند، در واقع ماجرای جنگ در غزه منجر به آن شده که نفرت در سطح جهانی از اسرائیل به اوج برسد و در این شرایط بسیاری خواهان جنگ با اسرائیل شده اند اما چون امکان رسیدن به غزه را ندارد روز شماری می کنند تا جبهه جنگی باز شود که بتوانند انتقام خون مردم غزه را بگیرند. همین که طالبان به سفیر ایران اعلام می کند که حاضر است در صورت وقوع جنگ بین حزب الله و اسرائیل چند هزار نیرو بفرستند به خودی خود کافی است تا متوجه شد وقوع چنین جنگی می تواند یک بسیج عمومی در سرتاسر کشورهای عربی و اسلامی برای مبارزه با اسرائیل راه بیاندازد و اینگونه نیست که تصور شود مثلا اسرائیل قرار است فقط با حزب الله بجنگد.
مضاف بر اینها در صورتی که آمریکا یا انگلیس یا هر کشور دیگری بخواهند به اسرائیل کمک کنند آنچه مسلم است نیروهای آنها نیز هدف مردم منطقه خواهند بود و بحث تهدید اخیر سید حسن نصر الله بر علیه قبرس هم به نوعی پیغامی به کشورهای اروپایی بود که اگر اسرائیل بخواهد جنگی بر علیه لبنان راه بیاندازد جنگ محدود به اسرائیل و لبنان نخواهد بود و دامان آنها را نیز خواهد سوزاند.
امروزه بسیاری از شهروندان کشورهایی که حتی با اسرائیل رابطه برقرار کرده اند نیز روز شماری می کنند تا فرصت جنگ با اسرائیل را پیدا کنند. عملا می توان گفت در صورتی که اسرائیل بخواهد به لبنان حمله کند جنگ محدود به مرزهای دو کشور نخواهد بود و همه همپیمانان حزب الله ورود خواهند کرد وهر دوست و آشنا ورفیقی که بخواهد کنار اسرائیل بایستد خواهد سوخت و پس از نه ماه قتل عام بی رحمانه انسان های بی گناه امروزه فضای جهانی به گونه ای نیست که بپذیرد اسرائیل جنگ و کشتار وخونریزی جدیدی راه بیاندازد و کنار اسرائیل بایستد.
آنچه حتی برخی درباره آن صحبت می کنند این است که شاید شرایط به گونه ای رقم بخورد به جای اینکه اسرائیل در لبنان پیشرفت کند جبهه مقاومت جلیل و جولان و شبعا را از اسرائیل بگیرد و به جای اینکه شعار اسرائیل مبنی بر اینکه بیروت را به غزه دیگر تبدیل می کند محقق شود به یکباره تل آویو و حیفا به غزه دیگر تبدیل شوند.
جبهه مقاومت به خوبی می داند که اگر خودش شروع کننده باشد آن پوشش بین المللی که نیاز دارد را نخواهد داشت اما اگر اسرائیل شروع کننده باشد آنوقت همه پوشش های بین المللی به نفع جبهه مقاومت خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала