گزارش و تحلیل

آیا اسرائیل دیوانه شده که به دنبال جنگ با لبنان است؟

© AFP 2023 / Jalaa MareyСилы безопасности и сотрудники службы экстренной помощи размещаются на месте, пораженном ракетами, выпущенными с юга Ливана, в северном израильском городе Кирьят-Шмона
Силы безопасности и сотрудники службы экстренной помощи размещаются на месте, пораженном ракетами, выпущенными с юга Ливана, в северном израильском городе Кирьят-Шмона - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2024
اشتراک
در حالی که بسیاری از کشورهای جهان تلاش دارند قتل عام مردم فلسطین در غزه را پایان دهند و جلوی جنگ در غزه را بگیرند جنگ سالاران اسرائیل به دنبال باز کردن جبهه جدیدی در شمال هستند.
همه کارشناسان متفق القول هستند ادامه ترور فرماندهان حزب الله لبنان توسط اسرائیل و واکنش های روز به روز محکم تر حزب الله به این ترور ها در نهایت منجر به آن خواهد شد که یک جنگ فراگیر در منطقه راه بیافتد، جنگی که قطعا به لبنان و اسرائیل محدود نخواهد بود.
در ابتدای عملیات اسرائیل در غزه درگیری ها در حد درگیریهای محدود مرزی بود اما بعدها وقتی که اسرائیل به عملیات خود شدت بخشید حزب الله هم سطح عملیات خود را بالا برد و امروزه می بینیم پایگاه های بسیار مهم نظامی اسرائیل و انبارهای تسلیحاتی ارتش و ستاد های اطلاعاتی آن هدف قرار گرفته اند.
البته بسیاری کارشناسان باور دارند اسرائیلی ها در صدد هستند تا ببینند حزب الله چه امکاناتی دارد و بررسی کنند عملیات آنها در لبنان چه قدر هزینه خواهد داشت، چند بار هم سعی کردند پیشروی های محدودی انجام دهند که با واکنش رزمندگان حزب الله مواجه شد و نیروهای مهاجم خسارت های سنگینی را متحمل شدند.
حزب الله - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2024
صبح امروز حدود 90 پرتابه از لبنان به سمت شمال اسرائیل شلیک شد
اسرائیلی ها روی شرایط بد اقتصادی داخلی لبنان شرط بندی می کنند و باور دارند امروزه به دلیل شرایط بد اقتصادی ممکن است بسیاری از مردم لبنان حاضر نباشند پشت حزب الله بایستند. البته این موضوع رازی مخفی نیست و بدیهی است که مردم لبنان در این شرایط اقتصادی حاضر نباشند که درگیر یک جنگ شوند اما اگر ماجرا به دفاع از موجودیت لبنان منجر شود تاریخ نشان داده که مردم لبنان از مسلمان گرفته تا مسیحی همه کنار هم می ایستند و با اسرائیل می جنگند.
آنچه مسلم است این می باشد که این حزب الله دیگر حزب الله سال 2006 نیست و طی چند سال اخیر به یک ارتش پارتیزانی یکصد هزار نفری تبدیل شده که تجربه عملی جنگ در سوریه را دارد وبه انواع و اقسام تسلیحات مدرن مجهز است و جنگ اسرائیل با لبنان را نمی توان به هیچ وجه با جنگ با فلسطینی های غزه که هیچ امکانات لژستیکی در اختیار نداشتند مقایسه کرد.
محافل دیپلماتیک باور دارند که تلاش اسرائیل برای ورود به یک جنگ با لبنان به نوعی یک خودکشی توسط دولت نتانیاهو به حساب می آید چرا که علاوه بر صد هزار نیرویی که حزب الله در اختیار دارد حدود پانصد هزار نیروی جبهه مقاومت می توانند سریع خودشان را به لبنان برسانند و همه آنها برای جنگیدن با اسرائیل لحظه شماری می کنند. طبق برخی گزارش ها حزب الله لبنان بیش از یک ملیون موشک و پهباد در اختیار دارد که هنوز تعداد زیادی از انواع آنها رو نشده ولی در همین درگیری های اخیر حزب الله نشان داده که موشک ها و پهباد های ، آن که عموما ساخت ایران است، نه فقط توان گذر از آنچه اسرائیلی ها به آن گنبد آهنین می گویند را دارد بلکه توان هدف قرار دادن سامانه های آن را نیز دارند و در چندین مورد حزب الله خود پایگاه های پدافندی را هدف قرار داد.
علاوه بر آن توان حزب الله در هدف قرار دادن پهباد های هرمس 900 اسرائیل نشان از آن دارد که حزب الله به تسلیحات دفاع زمین به هوایی مجهز شده که توان هدف قرار دادن جنگنده ها را نیز دارند چون پهباد هرمس 900 اسرائیل هم رادار گریز است هم با سرعت بالاتر از هواپیماهایی مثل اف 15 پرواز می کند هم در ارتفاع بالاتر.
در چنین شرایطی عملا اسرائیل در صورتی که بخواهد به لبنان حمله کند بحث برتری هوایی را باید فراموش کند چون از پهباد ها گرفته تا هلیکوپتر ها که معمولا برای عملیات زمینی پوشش ایجاد می کنند همه می توانند هدف سامانه های دفاعی حزب الله قرار گیرند و یکی از بزرگترین چالش های اسرائیل امروزه این است که سامانه های ضد هوایی حزب الله را بتواند پیدا کند اما چون این سامانه ها متحرک هستند امکان پیدا کردن آنها بسیار دشوار است و معلوم نیست که ایران فقط این سامانه ها را در اختیار حزب الله قرار داده یا سامانه های دیگری هم در اختیار حزب الله هست.
بر اساس پیش بینی ها بیش از نود درصد توانمندی های دفاعی حزب الله فعلا مخفی است چرا که حزب الله آنها را برای شگفتی آفرینی نگه داشته و هنوز آنها را رو نکرده. از جمله این سامانه ها می توان به سامانه های زمین به دریا نیز اشاره کرد که می تواند موجبات ضربه زدن به تجارت دریایی با اسرائیل را فراهم کند و با توجه به اینکه انصار الله یمن دریای سرخ را نیز بسته اند عملا اگر حزب الله بندرهای اسرائیل در دریای مدیترانه را هدف قرار دهد یعنی عملا اسرائیل محاصره دریایی می شود.
پرچم های آمریکا و اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2024
گزارش و تحلیل
آمریکایی ها مجددا برای نجات اسرائیل در مقابل حزب الله ورود می کنند
تصور اینکه آمریکایی ها و انگلیسی ها می توانند به داد اسرائیل برسند هم تصوری ساده لوحانه بیش نیست، سطح توانمندی آنها در درگیری با انصار الله را دیدیم. فرق در این است که چون یمنی ها سالها است در محاصره هستند امکان دسترسی آنها به تسلیحات پیشرفته بسیار محدود است اما ماجرای حزب الله لبنان فرق می کند، سالها است انواع واقسام تسلیحات پیشرفته ایران برای حزب الله ارسال می شود و همچنین حزب الله خود تسلیحات متعددی را تولید می کند.
همانگونه که قبلتر گفتم به دلیل شرایط داخلی لبنان حزب الله شرایط شروع یک جنگ با اسرائیل را ندارد اما اگر اسرائیل حمله کند مساله متفاوت خواهد بود. حال نکته محوری در ماجرا این است که با تصویب مصوبه اخیر شورای امنیت مبنی بر ضرورت توقف جنگ در غزه که با پیشنهاد ایالات متحده آمریکا، متحد اصلی اسرائیل، به این شورا ارائه شد، و با اعلام موافقت حماس وجهاد اسلامی، دولت اسرائیل شدیدا در تنگنا قرار گرفته که جنگ را متوقف کند.
همه هم متفق القول هستند متوقف کردن این جنگ همانا و پایان عمر سیاسی نتانیاهو همان، عملا نتانیاهو وبرخی اعضای کابینه اسرائیل با محاکمه های داخلی و بین المللی مواجه خواهند شد.در چنین شرایطی به نظر می آید نتانیاهو باور دارد باید جنگ دیگری را راه بیاندازد که به مردم اسرائیل بگوید جانشان در خطر است و آنها باید کنار گذاشتن اش را فراموش کنند.
حتی اگر این جنگ موجب فروپاشی اسرائیل شود، برای افرادی مانند نتانیاهو فقط خودشان مهم هستند و موجودیت اسرائیل و مردم آن و تعداد نظامیان و غیر نظامیانی که ممکن است در رویارویی با لبنان کشته شود هیچ اهمیتی ندارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала