گزارش و تحلیل

کشورهای آسیایی بریکس را به عنوان حفاظت از نهادهای تحت رهبری غرب می بینند

© AP Photo / Tyrone Siu/PoolФлаги стран-участниц встречи лидеров БРИКС
Флаги стран-участниц встречи лидеров БРИКС - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2024
اشتراک
ناامیدی از نظم بین المللی به رهبری ایالات متحده در کشورهای آسیایی در حال افزایش است.
اسپوتنیک مقاله بلومبرگ را در مورد چشم انداز بریکس مورد توجه شما قرار می دهد.
هنگامی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و لی چیانگ، نخست وزیرچین دیدارهای خود را به پایان رساندند، شرکای بریکس جمعیتی از کشورهارا دیدند که می خواستند به این بلوک بپیوندند. بریکس برای کشورهای جنوب جهانی جذاب است زیرا نه تنها بودجه، بلکه حمایت سیاسی نیز ارائه میدهد. برای پوتین و شی، چنین علاقه گسترده ای به بریکس نشانه ای از مقابله موفق با ایالات متحده است. ولادیمیر زلنسکی بیهوده تلاش کرد تا کشورهای آسیایی را متقاعد کند که از نشست سوئیس حمایت کنند، در حالی که پوتین این هفته یک پیمان دفاعی با کره شمالی امضا کرد.
تمایل کشورها برای پیوستن به بریکس حاکی است از ناامیدی فزاینده آنها از نظم بین المللی تحت رهبری ایالات متحده و نهادهای کلیدی که تحت کنترل قدرت های غربی (از جمله بانک جهانی و صندوق بین المللی پول)باقی می مانند. در آستانه سفر لی چیانگ به مالزی، انور ابراهیم، نخست وزیر این کشور در مصاحبه با رسانه های چینی از قصد خود برای ارائه درخواست به این بلوک خبر داد. سیف الدین عبدالله وزیر امور خارجه سابق مالزی در مصاحبه ای اعلام کرد: "باید راه حل هایی برای مقابله با معماری ناعادلانه مالی و اقتصادی بین المللی پیدا کرد. بریکس مطمئناً یکی از راه‌های متعادل کردن برخی چیزها خواهد بود".
تایلند، متحد ایالات متحده که روابطش با این معاهده مهر و موم شده است، نیز ماه گذشته پیشنهاد پیوستن به بریکس را اعلام کرد. ماریسسانگیامپونگسا، وزیر امور خارجه تایلند به خبرنگاران گفت: "این بلوک یکساختار همکاری "جنوب-جنوب" است. تایلند مدت هاست که می خواهد بخشی از آن باشد".
Министры иностранных дел во время совместного фотографирования участников совещания министров иностранных дел стран БРИКС в Нижнем Новгороде - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2024
باقری: بریکس به نمادی موفق برای تغییر و عادلانه تر کردن نظم جهانی تبدیل شده است
در ژانویه امسال، باشگاه بریکس (به نام اعضایاصلی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) با پیوستن عربستان سعودی، ایران، امارات متحده عربی، اتیوپی و مصر تا 9 کشور گسترش یافت. در همان زمان، جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی، کشوری که یکی از نامزدهای اصلی ورود به این بلوک محسوب می شد، گفت که در تصمیم گیری عجله نخواهد کرد. با این حال، علیرغم تلاش های ایالات متحده و اروپا برای جلوگیری از سروکار داشتن کشورها با مسکو، نمایندگانی از 12 کشور خارج از بلوک در گفتگوی بریکس که در ماه جاری در روسیه برگزار شد، حضور یافتند. اینهاشامل دشمنان دیرینه ایالات متحده، کوبا و ونزوئلا و همچنین کشورهاییمانند ترکیه، لائوس، بنگلادش، سریلانکا و قزاقستان است.
ویتنام که واشنگتن آن را وزنه ای برای نفوذ فزاینده پکن در منطقه می دانست، در این اجلاس نیز حضور داشت. فم تو هنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام در آن زمان گفت: "ویتنام همیشه آماده مشارکت فعال در سازوکارهایچندجانبه جهانی و منطقه ای است". و این هفته با وجود مخالفت های شدید ایالات متحده، ویتنام از رهبر روسیهاستقبال کرد. در بیانیه مشترکی که پس از مذاکرات انجام شده منتشر شد، روسیه از مشارکت ویتنام در گفتگوی بریکس استقبال کرد. دو کشور قول دادند همکاری های دفاعی و انرژی را تشدید کنند.
در همان زمان، شی رهبر چین از سفر خود به مالزی برای تعمیق روابط تجاری و اقتصادی و ترویج پروژه های زیرساختی بزرگ استفاده کرد.اسکات مارسیل سفیر سابق ایالات متحده در اندونزی، میانمار و آسه آن گفت: " بر کسی پوشیده نیست که واشنگتن بریکس را دوست ندارد، به ویژهبا توجه به عضویت ایران و روسیه... من مطمئن هستم که واشنگتن تصمیمتایلند و مالزی برای پیوستن به آن را تحسین نخواهد کرد".
مقامات وزارت خارجه ایالات متحده به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
کشورهای علاقه مند همچنین به اجلاس بعدی بریکس که در اکتبر سال جاری در کازان برگزار می شود، دعوت خواهند شد.
مزایای پیوستن به بریکس تنها به ژئوپلیتیک محدود نمی شود. اعضای اینبلوک موافقت کردند که 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی را جمع آوری کنند و در مواقع اضطراری به یکدیگر وام دهند. این گروه همچنین بانک توسعه جدید را تأسیس کرد که از زمان شروع فعالیتش در سال 2015 تخصیص نزدیک به 33 میلیارد دلار وام را تصویبکرده است که بیشتر برای پروژه های آب، حمل و نقل و سایر اقدامات زیربنایی است. این صندوق در آسیای جنوب شرقی، جایی که طبق گزارش موسسه لوی سیدنی، بودجه رسمی توسعه در سال 2022 به 26 میلیارد دلار کاهش یافت، بسیار مفید خواهد بود. یکی دیگر از مزایای عضویت، به گفته سیف الدین عبدالله، وزیر خارجه سابق مالزی، رویارویی با صندوق بینالمللی پول است. صندوق بین المللی پول زمانی اقدامات ریاضتی را به اجرا گذاشت که به دنبال آن بحران مالی آسیا در اواخر دهه 1990، مشکلات اقتصادی منطقه را تشدید کرد.
در حالی که واشنگتن، به نوبه خود، روابط امنیتی را در سراسر منطقه عمیقتر کرده است، درک فزاینده ای در منطقه وجود دارد که باید نقاط اتکا دیگری داشته باشند زیرا رقابت قدرت های بزرگ در سراسر جهان تشدید می شود.اونگ کیونگ یونگ، دبیر کل سابق آسه آن در مصاحبه ای گفت:" دولت‌هایکوچک با پیوستن به سازمان‌هایی مانند بریکس نشان می‌دهند که با همه طرف‌ها دوست هستند، نه فقط با ایالات متحده و متحدانش".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала