گزارش و تحلیل

رسانه: کمپین تبلیغاتی اوکراین کارساز نشد

© AFP 2023 / URS FLUEELER Ukraine's President Volodymyr Zelensky (C) looks at papers as he attends a plenary session at the Summit on peace in Ukraine, at the luxury Burgenstock resort, near Lucerne, on June 16, 2024.
 Ukraine's President Volodymyr Zelensky (C) looks at papers as he attends a plenary session at the Summit on peace in Ukraine, at the luxury Burgenstock resort, near Lucerne, on June 16, 2024. - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.06.2024
اشتراک
در اجلاس سران در سوئیس، زلنسکی نتوانست حمایت جنوب جهانی را بدست بیاورد.
اسپوتنیک شما را با مطلب بلومبرگ در مورد به اصطلاح "کنفرانس صلح" در سوئیس آشنا می کند.
ولادیمیر زلنسکی پس از یک سفر دیپلماتیک پر مشغله، با 50 میلیارد یورو(53.5 میلیارد دلار) کمک، ضمانت‌های امنیتی جدید از سوی ایالات متحده و قول کمک به بازسازی زیرساخت‌های انرژی کشور به کی یف بازمی‌گردد.
اما اجلاس سوئیس که بیش از 100 کشور و سازمان را گرد هم آورد، شکست خورد. کی یف نتوانست حمایت بین المللی را گسترش دهد: هند، برزیل و آفریقای جنوبی نمایندگان خود را فرستادند، اما از امضای بیانیهنهایی خودداری کردند. چین از قبل به صراحت اعلام کرده بود که قصد ندارد شرکت کند. شکست کی یف در مورد جلب کشورهای جنوب جهانی نشان می دهد که روسیه از انزوا دور است و دورنمای ایجاد یک اتحاد جهانی گسترده برایکمک به کی یف ممکن است غیرقابل دسترسی باشد.
در این ماه، رهبر اوکراین در آماده‌سازی برای نشستی در سوئیس، از سراسر جهان عبور کرد. برای جلب نظر دولت های آسیایی، زلنسکی به سنگاپور رفت و همزمان چین را به تضعیف تلاش های او متهم کرد. او همچنین در قطر و عربستان سعودی توقف کرد. از طرف شرکای غربی، کنفرانس بین‌المللی بازسازی اوکراین در برلین و اجلاس سران G7 در ایتالیا پشتیبانی اوکراین را مستحکم تر ساختند. فینال سفر زلنسکی، جلسه ای در استراحتگاه بورگنستاک در لوسرنسوئیس بود. برای به دست آوردن حداکثر حمایت از شرکت کنندگان، بیانیهتقریباً 500 کلمه ای به سه نقطه کاهش یافته و به میزان قابل توجهی نرم تر شده بود. با این حال، تنها 83 نماینده آنرا امضا کردند.
Саммит БРИКС в ЮАР - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2024
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
کشورهای بریکس از امضای بیانیه نهایی کنفرانس سوییس درباره اوکراین خودداری کردند
یکی از "انحراف کنندگان" عربستان سعودی بود، اگرچه فرستادن وزیر امور خارجه شاهزاده فیصل بن فرحان به این اجلاس، نتیجه خوبی سفر زلنسکی به پادشاهی در هفته گذشته ، به نظر می رسید. در اجلاس سوئیسشاهزاده فیصل بن فرحان همراه با همکار اوکراینی خود دمیتری کولبا دیدهشد. شایعاتی مبنی بر برگزاری نشست بعدی از این دست، در عربستان سعودی وجود داشت. اما روز یکشنبه، عربستان سعودی امضای خود را نداد و نشست دوم سران در متن بیانیه وجود ندارد. علاوه بر این، در طول جلسه عمومی، دیپلماتارشد پادشاهی گفت که برای پایان دادن به درگیری، کی یف باید آماده دستیابی به یک "سازش دشوار" باشد.
نفوذ پوتین
هشدار دیپلمات سعودی، بازتاب دیدگاه های رایج در جنوب جهانی است. پاوان کاپور، نماینده هند، دبیر دولتی در وزارت خارجه و سفیر سابق در روسیه، گفت که تنها گزینه‌های "قابل قبول برای هر دو طرف" می‌ تواند به صلح منجر شود. کامیل گران از اندیشکده شورای اروپا در روابط خارجیمعتقد است: "آنها (روس ها – ویرایش)، در روابط خود با آمریکای لاتین،آفریقا، آسیا از ایدئولوژی عدم تعهد استفاده می کنند و ماهرانه خود را به عنوان وارث اتحاد شوروی معرفی می کنند".
زلنسکی این نشست را یک "موفقیت بزرگ" خواند و ابراز اطمینان کرد که برخی از شرکت کنندگان، پس از مشورت با دولت های خود همچنان بیانیهنهایی را امضا خواهند کرد. اما وضعیت موجود او را مجبور به سازش خواهد کرد. کشورهای خارج از غرب به صراحت گفته اند که هیچ مجمع صلح بدون مشارکت روسیه کارساز نخواهد بود. چین و برزیل طرح های متقابلی را با مشارکت هر دو طرف ارائه کرده اند.
"شرایط ظالمانه"
یک روز قبل از اجلاس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مجموعه جدیدی از درخواست ها را مطرح کرد و خارج شدن نیروهای اوکراینی از چهار منطقه که تا حدی توسط روسیه الحاق شده اند، به عنوان شرط مذاکره با کی یف را اعلام کرد. رهبران کی یف و غرب آن را یک اولتیماتوم خواندند. اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، خواسته های روسیه را "ظالمانه" توصیف کرد.
باید گفت که زلنسکی پس از اجلاس G7 تعهدات بیشتری از متحدان غربیدریافت کرد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از پیمان امنیتی جدید و کمک 50 میلیارد دلاری استقبال کرد و گفت که ایالات متحده "تا زمانی که اوکراینپیروز شود، در کنار اوکراین خواهد ایستاد". اما بایدن به نفع جمع آوری کمک های مالی با نخبگان هالیوود در لس آنجلس از جلسه لوسرن صرف نظر کرد و به جای خود کامالا هریس معاون رئیس جمهور را به سوئیس فرستاد. کامالا هریس پس از روز اول، اجلاس را ترک کرد. بقیه متحدان (از جمله به دلیل مواجهه با ناآرامی در کشورهایخود) نیز توجه کمتری به اجلاس سران در سوئیس نشان دادند. امانوئلمکرون، رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، نشست را پیش از موعد ترک کردند. جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در اولینجلسه عمومی حضور نداشت و فقط صبح یکشنبه به آنجا رسید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала