- اسپوتنیک ایران  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه در تاریخ 24 فوریه عملیات ویژه در اوکراین را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین هدف از این عملیات را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند."

کشورهای بریکس از امضای بیانیه نهایی کنفرانس سوییس درباره اوکراین خودداری کردند

© Sputnik / Григорий Сысоев /  مراجعه به بانک تصاویر Саммит БРИКС в ЮАР
Саммит БРИКС в ЮАР - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2024
اشتراک
کشورهای بریکس حاضر در کنفرانس سوییس درباره اوکراین، از امضای بیانیه مشترک تدوین شده در پایان مذاکرات مربوطه خودداری کردند.
پیشتر دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین امروز یکشنبه گفت که متن بیانیه در مورد نشست سوئیس درباره اوکراین آماده است و تمام مواضع اصولی کی یف در نظر گرفته شده است.
فهرست کشورهایی که بیانیه نهایی را امضا کردند توسط برگزارکنندگان بر روی صفحه نمایش مرکز مطبوعاتی در بورگنستاک قرار گرفت. این سند توسط 80 کشور از 92 کشور حاضر در کنفرانس امضا شد، اما ارمنستان، بحرین، برزیل، سریر مقدس، هند، اندونزی، لیبی، مکزیک، عربستان سعودی، اسلواکی، آفریقای جنوبی، سوئیس، تایلند، امارات متحده عربی آن را امضا نکرده اند.
لازم به ذکر است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه 14 ژوئن در دیدار با مسئولان وزارت خارجه این کشور گفت که برای آغاز مذاکرات صلح، اوکراین می بایست نیروهای خود را از کل مناطق جدید روسیه از جمله دونتسک، لوهانسک و همچنین مناطق خرسون و زاپروژیا خارج کند. رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که درگیری ها بلافاصله پس از موافقت کی یف با این شرط متوقف خواهد شد. همچنین، به گفته رئیس‌جمهور کی یف رسماً باید امتناع خود از طرح پیوستن به ناتو را اعلام نماید؛ مسکو برای حل و فصل صلح‌آمیز بحران اوکراین به وضعیت بی‌طرفی، غیرائتلافی و بلوکی و بدون توان هسته‌ای اوکراین نیاز دارد. این پیشنهاد بلافاصله توسط ولادیمیر زلنسکی رد شد. ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، پیشنهاد مسکو را یک اولتیماتوم خواند و میخائیل پودولیاک مشاور وی مدعی شد که ابتکارات جدید روسیه دربردارنده "پیشنهاد صلح واقعی" نیست. ایالات متحده نیز اعلام کرد که این گزینه غیرقابل قبول است. واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در ادامه اعلام داشت که کی یف و حامیان آن به طوری آشکار تلاش‌های مسالمت‌آمیز برای حل بحران را نادیده می‌گیرند و از گفتگو و رایزنی در مورد آن خودداری می‌کنند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز اظهار داشت، ایالات متحده و تعدادی از کشورهای اروپایی خواهان ادامه جنگ با روسیه به دست اوکراینی‌ها هستند، و واکنش منفی غرب به پیشنهادات صلح‌آمیز پوتین برای حل و فصل بحران اوکراین موید آن است.
لازم به ذکر است که 15 و 16 ژوئن، در نزدیکی شهر لوسرن، در اقامتگاه بورگنستاک در سوئیس کنفرانسی درباره اوکراین برگزار می شود. 92 کشور و 55 رئیس دولت و همچنین هشت سازمان از جمله اتحادیه اروپا، شورای اروپا و سازمان ملل مشارکت خود را در این رویداد تایید کردند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، در این کنفرانس شرکت نمی کنند. سوئیس برای روسیه دعوت نامه ای جهت شرکت در این نشست ارسال نکرد. کرملین پیشتر اعلام کرده بود که جستجوی گزینه‌هایی برای حل و فصل اوضاع در مناقشه اوکراین بدون مشارکت روسیه کاملاً غیرمنطقی و بیهوده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала