گزارش و تحلیل

ناتو بدنبال بحرانی تازه برای اوکراین

© Sputnik / Mikhail Markivپرچم های اوکراین و ناتو
پرچم های اوکراین و ناتو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2024
اشتراک
رئیس جمهور روسیه به تازگی اعلام کرد: حملات علیه فدراسیون روسیه با مشارکت کشورهای غربی به معنای جنگ مستقیم آنها با روسیه است، مسکو واکنش نشان خواهد داد.
ولادیمیر پوتین بار دیگر توضیح داد که نه تنها ارتش اوکراین، بلکه پنتاگون و کشورهای اروپایی در پشت حملات با سلاح‌های دوربرد پیشرفته به روسیه هستند. به گفته وی، حملات با چنین موشک هایی نیاز به شناسایی، یک ماموریت پروازی ایجاد شده دارد و تنها پس از آن وارد سیستم موشکی می شود - نیروهای مسلح اوکراین خودشان نمی توانند این کار را انجام دهند.
بنابراین، اگر حمله توسط موشک های آمریکایی ATACMS انجام شود، پنتاگون مستقیماً پشت آن است. پوتین گفت که این به معنای کشاندن مستقیم کشورهای اروپایی به جنگ علیه روسیه است - برای چنین اقداماتی مسکو این حق را برای خود محفوظ می دارد که به روش های مشابه به غرب پاسخ دهد.
 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2024
هشدار شدید پوتین به غرب
ولادیمیر پوتین همچنین گفت که روسیه سیستم های دفاع هوایی را بهبود خواهد بخشید و هر چیزی را که به خاک روسیه پرواز می کند را نابود خواهد کرد.
روح الله مدبر کارشناس مسائل اوراسیا و قفقاز شمالی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: شواهد بیانگر آن است که بخش افراطی ناتو با همراهی آمریکا و بریتانیا برنامه‌ای جدی برای یک تنش مستقیم با روسیه به صورت گام به گام و بررسی نوع واکنش روسیه به منظور اتخاذ تدابیر بعدی را طراحی کردند.
وی افزود:
گام اول افزایش تعداد اعضای ناتو به ۳۲ عضو با عضویت سوئد و فنلاند بود و گام بعدی برگزاری رزمایش‌ های متعدد و متنوع به ویژه رزمایش طولانی بیش از سه ماهه مدافع استوار با بیش از ۹۰ هزار نیروی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و گام بعدی اعلام رسمی مجوز به اوکراین برای استفاده از سلاح‌ های غربی، اروپایی، آمریکایی و انگلیسی برای حمله به اهداف در خاک روسیه بود که نشان دهنده این پازل و طراحی است.
مواضعی هم که دبیرکل ناتو به صراحت در خصوص صدور مجوز برای استفاده از سلاح‌ های غربی توسط اوکراین مطرح می‌کند بیانگر همین موضوع است.
این کارشناس مسائل روسیه در ادامه مسئله اقدام فرانسه برای اعزام نیروهای مستشاران رسمی در خطوط مقدم در کنار نیروهای اوکراینی را نیز بخشی از این گام‌ها دانست و آنرا ماحصل یک اتاق فکر وسیع توسط اعضای ناتو توصیف کرد و اظهار داشت:
اکنون زمان مناسبی است که به سخنرانی رئیس جمهور مجارستان بازگردیم که این هشدار را داده بود که در اتاق فکرهای ناتو برنامه ای برای حمله به روسیه در حال طراحی است لذا سیاست یک بام و دو هوا و به قول ایرانی‌ها یکی به نعل یکی به میخی که اکنون کاخ سفید در حال اجرای آن است در همین راستاست.
آنها در حال بررسی آستانه واکنش روسیه به این موضوع هستند لذا برنامه‌ای که روسیه برای برگزاری رزمایش تاکتیکی هسته‌ای در پیش گرفت یک گام بازدارنده بود که می‌تواند سیاست‌های خصمانه ناتو را محدود کند.
Погрузка военной помощи для Украины на авиабазе Довер, США. Архивное фото - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2024
گزارش و تحلیل
اجازه استفاده از سلاح های غربی برای حمله به خاک روسیه؛ سه دلیل تصمیم گیری ناتو
روح الله مدبر دلیل اینکه ناتو وارد این مرحله شده را اینگونه تشریح کرد:
در طول ۳ سال عملیات ویژه نظامی شاهد بودیم که ناتو حضور داشت اما به صورت غیر رسمی؛ اکنون پس از سه سال کاملاً مشخص شده که ناتو در میدان نبرد و جنگ مستقیم قابلیت تغییر هیچ نتیجه‌ای را ندارند از سوی دیگر مشروعیت زلنسکی از تاریخ ۲۰ می به پایان رسیده و از آن تاریخ تاکنون به صورت غیرقانونی قدرت را در دست دارد و مردم مخالف حضور زلنسکی هستند و هیچ نظرخواهی از مردم نشده.
سربازگیری اجباری در اوکراین در حال روی دادن است و مردان در حال فرارند تا به میدان نبرد نروند لذا ناتو باید یک تنش جدید ایجاد کند، باید تهدیدی تازه به وجود بیاورد که موجب درگیری وسیعی شود تا اقدامات غیرقانونی در حال روی دادن را مشروع کند.
به عبارتی ناتو با دو هدف در حال انجام این اقدامات است یکی با هدف تحت فشار قرار دادن روسیه برای حمله به مناطق مسکونی و دوم مشروعیت بخشیدن به جنگی که در آن شکست خورده، برای گام سنگین‌تر بعدی که قطعاً در آن هم شکست خواهد خورد چرا که این سیاست تماماً باخته است.
این‌ها آخرین برگ‌هایی است که ناتو اکنون آنها را در پیش گرفته که ریسک گسترش درگیری را دارد.
وی تاکید کرد:
آقای پوتین پیام جدی تامین سلاح برای کشورهایی که خواستار درگیری با ناتو هستند را به اعضای این گروه داد بدین صورت اگر قرار باشد این بازی ادامه پیدا کند، منافع ناتو و آمریکا در نظام بین‌الملل توسط گروه‌های دیگر هدف قرار میگیرد و دایره این درگیری تنها با هدف قرار دادن خاک روسیه نخواهد بود بلکه گروه‌ها و جریانات مخالف آمریکا هم می‌توانند با سلاح‌های روسی اهداف ناتو و آمریکا را هدف قرار دهند، این بازی پیچیده‌تری که ضرر آن بیشتر متحمل آمریکا و بریتانیا خواهد بود را بوجود می‌آورد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала