گزارش و تحلیل

اجازه استفاده از سلاح های غربی برای حمله به خاک روسیه؛ سه دلیل تصمیم گیری ناتو

© AP Photo / Alex BrandonПогрузка военной помощи для Украины на авиабазе Довер, США. Архивное фото
Погрузка военной помощи для Украины на авиабазе Довер, США. Архивное фото - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2024
اشتراک
نماینده بریتانیا در نشست ناتو: "باید بپذیریم که اوکراین در جنگ شکست خورد. بنابراین، دیگر نمی‌توانیم به اوکراین بگوییم که به سمت روسیه موشک شلیک نکند".
اسپوتنیک: محمت علی گولر، تحلیلگر ترک، در مقاله ای برای روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه، دلایل واقعی تصمیم ائتلاف برای اتخاذ اقدامات رادیکال در اوکراین را فاش می کند.
روز دوشنبه، 27 مه، 24 از 32 کشور ناتو بیانیه مشترکی در صوفیه،پایتخت بلغارستان صادر کردند. نویسندگان این سند متعهد شدند که "دیگرمحدودیت در استفاده از تسلیحات غربی علیه اهدافی در خاک روسیه را نپذیرند". علاوه بر این، آنها قول دادند که همه چیز را در اختیار نیروهایمسلح اوکراین قرار دهند. در راس این گروه بریتانیا و فرانسه، و مخالفان اصلی این تصمیم ایتالیا و آلمان بودند.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2024
بایدن به اوکراین اجازه داد تا اهدافی را در روسیه که خارکف را "تهدید می کنند" بزند
از فرمت "رامشتاین" تا چتر ناتو
استفاده از سلاح های غربی توسط اوکراینی ها برای حمله به خاک روسیهخطر درگیری بین واشنگتن و مسکو را بر می انگیزد. بنابراین، دولت آمریکاهمچنان به بررسی جوانب مثبت و منفی این قضیه ادامه می دهد. اما ینساستولتنبرگ دبیرکل ناتو پس از نشست در صوفیه گفت که نقش ناتو در کمک به کی یف اکنون آشکارتر خواهد شد. و برای این کار دو قدم برداشته خواهد شد:
ابتدا، یک "مرکز ثبات دموکراسی" در مقر ناتو در بروکسل ایجاد خواهد شد تا "از ارزش‌های اصلی ناتو دفاع" و "با اطلاعات نادرست مبارزه" شود.دفاع در مقابل کی؟ پاسخ در اعلامیه امضا شده توسط 24 عضو ناتو آمده است: از "رژیم"های چین، روسیه، ایران...
ثانیاً، قرار است هماهنگی پشتیبانی نظامی اوکراین را از قالب "رامشتاین" تحت چتر ناتو منتقل کنند. برای این کار ایجاد صندوقی حاوی صد میلیارد یورو پیشنهاد شده است.
هدف با نگاه به انتخابات آمریکا
پس هدف واقعی ناتو چیست؟ چرا این پیمان، کارت استفاده نیروهای مسلح اوکراین از تسلیحات غربی علیه روسیه را روی میز گذاشته است؟ به نظر می رسد این به سه دلیل باشد. اول، دولت بایدن باید به جنگ در اوکراین ادامه دهد تا وضعیت در مورد انتخابات نوامبر روشن شود. در غیر این صورت قطعا ترامپ پیروز خواهد شد. و مهم نیست که همانطور که نماینده بریتانیا در نشست صوفیهخاطرنشان کرد، اوکراین هم اینک در این درگیری شکست خورده است.استراتژی ایالات متحده و بریتانیا مستلزم ریسک کردن و اجازه استفاده از سلاح های غربی علیه اهدافی در روسیه است.
جالب اینجا است که "تزاخی هانگبی"، مشاور امنیت ملی اسرائیل، روز قبل گفته بود که حملات به نوار غزه حداقل تا هفت ماه دیگر ادامه خواهد داشت... تا این زمان، انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار خواهد شد.
دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2024
هشدار مقام ارشد روس در مورد اشتباه محاسباتی غرب در ارزیابی ظرفیت های نظامی روسیه
هدف، تقویت کنفرانس ژنو
دلیل دوم، "اجلاس صلح" است که قرار است در 15 تا 16 ژوئن در سوئیسبرگزار شود. کنفرانسی که روسیه به آن دعوت نشده است، با هدف "صلح" نیست، بلکه با هدف تقویت بلوک غرب و تضمین وحدت در حمایت از اوکرایناست. و اکنون در شرایطی که کی یف در درگیری شکست می خورد، ناتو در تلاش است کنفرانس ژنو را تقویت کند. و دلیل سوم، شکاف های درون اتحاد آتلانتیک شمالی است. مجارستان بر سر منشور ناتو جنجال برانگیخته است. برخی از کشورهای عضو، از جمله ترکیه، به طور کامل تحریم های آمریکا را رعایت نمی کنند. یکی از اهدافبیانیه صوفیه امضا شده توسط 24 عضو ناتو، نظم بخشیدن به این پیمانگسترش یافته است. اما عدم امضای 8 کشور از 32 عضو، نشان می دهد که اوضاع در بلوک خیلی خوب پیش نمی رود.
در حالی که کارت استفاده نیروهای مسلح اوکراین از تسلیحات غربی علیهروسیه، خطر پرتاب شدن کشورهای ناتو به آتش ضدیت با روسیه را افزایشمی دهد، ترکیه نیاز فوری تجدید نظر در روابط خود با این پیمان دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала