گزارش و تحلیل

شعار مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ: "اساس یک جهان چندقطبی، تشکیل نقاط رشد جدید است".

© Sputnik / Sergey Bobylev /  مراجعه به بانک تصاویر مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ
مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2024
اشتراک
شرکت کنندگان از این رویداد راضی هستند.
رسانه: مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ، قصد روسیه را برای همکاری با جهان غیرغربی نشان داد.
اسپوتنیک مطلبی از گای فالکون بریج، رئیس دفتر رویترز مسکو و ولادیمیر سالداتکین گزارشگر از سن پترزبورگ برای شما آورده است.
روسیه در یک همایش المللی اقتصادی بزرگ در سن پترزبورگ، شهری که توسط پتر کبیر به عنوان پنجره ای به اروپا تأسیس شد، اقتصاد دو تریلیون دلاری خود را به غول هایی مانند چین و عربستان سعودی و همچنین به کشورهای دارای چشم انداز بلندمدت مانند زیمبابوه و افغانستان، رونمایی کرد.
از زمانی که پتر کبیر اساس دولت مدرن روسیه را پایه گذاری کرد و سن پترزبورگ را پایتخت خود اعلام نمود، روسیه به غرب به عنوان منبع فناوری، سرمایه گذاری و ایده نگاه می کرد.
از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، ایالات متحده و متحدان اروپایی آن شروع به اعمال تحریم های متعدد علیه مسکو کردند. کرملین آنها را برابر با محاصره اقتصادی دانست. با این وجود، اقتصاد روسیه در برابر تحریم های شدید غرب مقاومت نشان داده است. آنها اقتصاد روسیه را تضعیف نکردند، بلکه باعث چنان انقلابی در روابط اقتصادی روسیه شدند که در طول یک قرن یک بار اتفاق می افتد.
مسکو به سمت آسیا و بقیه جهان غیرغربی روی آورد. این کشور با چین، قدرت های بزرگ منطقه ای در خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین روابط گسترده تری برقرار کرده است. مقامات روسی می گویند که این تازه آغاز راه است، و اما روابط با غرب برای یک نسل آسیب دیده است.
غرفه استان مسکو در مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ در روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2024
چندرسانه ای
تصاویری از غرفه ها و تولیدات عرضه شده در مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ
لوئیس آرسه رئیس جمهور بولیوی گفت که قصد دارد تجربه مدل جدید اقتصادی کشورش را که با نقش بزرگ دولت در حال اجراست، به اشتراک بگذارد.
آرسه به پوتین گفت: "ما مدل اقتصادی خود را دارا می باشیم و آنرا از سال 2006 عملی می کنیم. ما می خواهیم این تجربه را با شما در میان بگذاریم".
در این مراسم، امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه و 45 مقام خارجی دیگر از جمله وزیر انرژی عربستان سعودی، وزیر تجارت و بازرگانی عمان و یک مقام ارشد طالبان نیز(یک سازمان تروریستی ممنوع در روسیه. - یادداشت سردبیر) حضور دارند.
اما خبرنگاران رویترز، سرمایه گذاران و بانکداران سرمایه گذاری غربی را که زمانی به امید بخشی از ثروت طبیعی عظیم روسیه وبخشی از یکی از سرشارترین بازارهای اروپا، به سن پترزبورگ هجوم می آوردند، در این همایش ندیدند.
الیگارش های دهه 1990 که ثروت خود را در آشفتگی ابرقدرت در حال فروپاشی به دست آوردند، نیز ناپدید شده اند. در روسیه پوتین، داور اصلی دولت است.
اژدهای چینی
نشانه زمان: درغرفه آلفا- بانک یک اژدهای بزرگ چینی مزین به هیروگلیف و شعار "آلفا، بهترین بانک برای تجارت با چین است" وجود دارد.
خودروساز چینی Hongqi لیموزین های زرهی را ارائه کرد.
از این غرفه ها هیئتی از طالبان که هنوز به طور رسمی در روسیه ممنوع اند، بازدید کرد.
شعار این مجمع بین المللی - "اساس یک جهان چندقطبی، تشکیل نقاط رشد جدید است". بسیاری از شرکت کنندگان خارجی، از روسیه ستایش کردند.
نبه اولیسا آناکو، سخنگوی رسمی نیجریه به رویترز گفت: "امسال این رویداد حتی بزرگتر شده است... فرصت های جدید زیادی ظاهر شده اند. غرب احتمالاً خود را منزوی می کند، زیرا آنها یک اقلیت در جهان هستند، اگرچه بخش بسیار مهمی. همیشه بهتر است با سایر نقاط جهان همکاری کنیم".
مقامات دیگری از آفریقا و خاورمیانه گفته های او را قبول کردند.
مجمع اقصادی بین المللی سن پترزبورگ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2024
مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ: اکثر شرکت های بزرگ روسیه در کشورهای بریکس شریک دارند
شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان در این همایش با الکساندر نواک همتای روس خود و معاون نخست وزیر دیدار کرد. نواک گفت که میزان اکثر صادرات نفت به "کشورهای دوست" می رود و حدود 70 درصد از عرضه به ارزهای ملی پرداخت می شود.
وی افزود: "ما امسال 95 درصد نفت و فرآورده های نفتی را طی چهار ماه به کشورهای دوست عرضه کرده ایم".
گای فالکون بریج رئیس دفتر رویترز در مسکو است و بر پوشش روسیه و کشورهای مشترک المنافع نظارت دارد. پیشتر رئیس دفتر لندن (2012-2022) و رئیس پوشش برگزیت بود. فارغ التحصیل دانشکده اقتصاد لندن. او بیش از 14 سال را صرف پوشش رویدادهای اتحاد شوروی کرد. به روسی روان صحبت می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала