رسانه: ورود ترکیه به بریکس خروج این کشور از ناتو را طلب نمی کند

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر ورود ترکیه به بریکس خروج این کشور از ناتو را طلب نمی کند
ورود ترکیه به بریکس خروج این کشور از ناتو را طلب نمی کند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2024
اشتراک
روزنامه آیدینلیک با استناد به نظرات پروفسور حسن اونال می نویسد، ورود ترکیه به برجام مستلزم خروج آنکارا از ناتو و جدا شدن از جهان غرب نیست.
به گزارش اسپوتنیک، پیشتر هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود که این کشور مایل است به عضویت بریکس درآید. علاوه بر این، فیدان قصد دارد هفته آینده به روسیه سفر کرده و در شورای وزیران خارجه کشورهای بریکس شرکت کند.
روزنامه آیدبنلیک سخنان پروفسور حسن اونال را نقل می کند که گفت:" طوری که برخی تلاش می کنند به ترکیه بگویند پیوستن به بریکس مستلزم خروج ترکیه از ناتو و جدا شدن از دنیای غرب نیست. اگر ترکیه در ناتو بماند و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در سیاست‌های خود در قبال ترکیه تجدیدنظر جدی نکنند، می‌توان با کشورهای غربی روابط خود را حفظ کرد و به بریکس پیوست. به هر حال، بزرگترین شرکای تجاری چین آمریکا و اروپا هستند. به عبارت دیگر، پیوستن به بریکس به معنای قطع همه روابط با اروپا و آمریکا نیست. چرا ترکیه باید در حاشیه بماند؟"
به گفته وی، آمریکا از دلار و موقعیت مسلط خود در نظام پرداخت بین المللی به عنوان ابزاری برای تحریم استفاده می کند.
الکساندر دوگین، فیلسوف، دانشمند علوم سیاسی و جامعه شناس مشهور روس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2024
فیلسوف مشهور روس توضیح داد که چرا غرب هنوز در بریکس حضور ندارد
پروفسور حسن اونال افزود:" این سیستم باید کنار گذاشته شود. در غیر این صورت معنای مخالفت با هژمونی آمریکا کمرنگ خواهد شد. تقریباً همه کشورهای شرکت کننده در بریکس این دیدگاه را دارند. تامین مالی تجارت خارجی با ارزهای ملی در حال رشد است. شاید یک سیستم پولی جدید مبتنی بر طلا اجرایی شود. این تنها راه برای به چالش کشیدن هژمونی آمریکا در جهان است. یک سیستم پرداخت بین المللی جایگزین مورد نیاز است. تمام دنیا به آن نیاز دارند."
در اول ژانویه، روسیه رئیس بریکس برای سال جاری شد که اعضای جدید به این سازمان پیوستند. اکنون بریکس علاوه بر فدراسیون روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی، شامل مصر، اتیوپی، ایران، امارات و عربستان سعودی است. دوره ریاست روسیه در بریکس با شعار تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه عادلانه جهانی و امنیت جریان دارد. فدراسیون روسیه در چارچوب دوره ریاست خود، بیش از 200 رویداد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را سازماندهی می کند. پیش از این پاول کنیازف، یک از نمایندگان فدراسیون روسیه در بریکس، گفته بود که روسیه انتظار دارد حدود 20 تا 25 کشور در شورای وزیران خارجه بریکس در شهر نیژنی نووگورود حضور داشته باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала