گزارش و تحلیل

مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه

© Sputnikمصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه
مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.06.2024
اشتراک
اختصاصی
کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه در استودیو اسپوتنیک در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ با خبرگزاری اسپوتنیک مصاحبه اختصاصی داشت.
1. ظریف می گوید که آمریکا در تراژدی سقوط بالگرد ريیس جمهور ایران مقصر است. آیا امکانٍ یافتن مقصران این حادثه میسر شده است؟ آخرین اخبار مربوط به این تراژدی چیست؟
"طبعا شهادت رییس جمهور ما، وزیر خارجه ما و هیأت همراه شان یک خسارت بزرگ برای کشورما بود که امیدوارم هستیم این خسارت بتواند جبران شود. در خصوص این حادثه نکته نظرات مختلفی ذکر شده، مطلبی که آقای دوکتور ظریف گفت به نظرم یک مطلب کلی بود که ما در صنعیت هوانوردی مثل برخی از امورات دیگر در تحریم ایالات متحده امریکا هستیم،‌ تحریم ظالمانه و طبعا این اثر میگذارد بر روی راندمان کاری ما و این نکته، نکته کلیست اما در خصوص این حادثه شما میدانید نهادهای مسوول در جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی هستند و ستاد کل نیروهای مسلح هم تا حالا گزارش هایی را از دریافت های داخلی ایران در خصوص این موضوع ارایه دادند،‌ لذا هر گونه گمانه زنی را میشه داشت ولی فکر میکنم بهترین حالت اینست که صبر کنیم تا نظر نهایی را مسوولین و نهادهای صاحب صلاحیت در جمهوری اسلامی ایران اعلام کنند".
آغاز کار مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.06.2024
آغاز کار مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ + عکس و فیلم
2. میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی بیان داشت که حوادث خطرناک اخیر در خاورمیانه یکی از نتایج تصمیمات آمریکا و ترویکای اروپایی برای مسدود کردن مذاکرات مربوط به برجام است. آیا حوادث خاور میانه با برجام در ارتباط است؟ در حال حاضر پیرامون برجام چه می گذرد؟
"درمورد برجام شما میدانید که فعلا خبر خیلی قابل توجهی وجود ندارد به دلیل اینکه امریکایی ها از برجام خارج شدند و پس از آن هم اروپایی ها نشان دادندکه وزن موثری ندارند یعنی یکی از نکاتی که در مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با غرب آشکار شد این کم وزنی اروپایی ها در مقابل امریکایی هاست. که این را ما داریم در سایر مسایل دنیا میبینیم شما هم در روسیه در بحران ها و مسایلی که دارید میبینید که عملا آن اروپایی که ما تصور میکردیم که نقش مستقلی از خودش ایفا کند و در مجموعه جامعه جهانی در پلورالیسم قدرت حضور موثری داشته باشد و عملا دنیا برود از یک جانبه گرایی به سمت حد اقل چندجانبه گرایی اروپایی ها عملا نتوانستند این نقش را ایفا کنند و یکی از مصادیق خیلی قوی اش در ارتباط با موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران است. از طرف دیگر داریم میبینیم که عملا ترویکای اروپایی هم در آژانس بین المللی انرژی هسته ای عملا نقش هایی که ایفا میکند، گاهی اوقات نقش های تخریبی است و به جای اینکه اینها نقش سازنده ایفا کنند و با توجه به این حجم بالایی که از همکاری ها جمهوری اسلامی ایران با آژانس که شاید در طول تاریخ همکاری های کشورها با آژانس بی نظیر باشد و کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران همکاری نکرده است،‌ به جای دیدن اینها مرتب سناریوهای سیاسی پیگیری میشود. ما همیشه گفته ایم که علاقمندیم آژانس نقش فنی خودش را ایفا کند و نه نقش سیاسی داشته باشد. این هم نکته دیگریست. مسایل خاورمیانه روز به روز پیچیده تر میشود،‌ حالا یکی از پیچیدگی هایش موضوع غزه است، شما نگاه کنید چند ماه است مردم مظلوم غزه زیر آماج بدترین ظلم ها در مقابل رژیم صهیونیستی هستند و عملا این همه قدرت بزرگی که در دنیا وجود دارد حالا امریکایی ها که خود شان مدعی هستند، میبینیم که پشتیبانی میکنند از رژیم صهیونیستی و اسرائیل را حمایت میکنند. و این هم خیلی باعث تاسف است که در این چند ماهی که گذشت عملا نمیتواند جامعه جهانی جلو این حجم از جنایت را بگیرد، البته همه ما میفهمیم که روسیه و چین تلاش خود شان را در سازمان ملل، شورای امنیت انجام دادند، برخی از کشورهای مستقل دنیا مثل الجزایر و برخی های دیگر خیلی تلاش کردند ولی متاسفانه امریکایی ها نگذاشتند قطعنامه های خوبی گاهی اوقات پیشنهاد داده شد ولی امریکایی ها وتو کردند، آخرین قطعنامه را هم که دیدید تصویب شد عملا امریکایی ها گفتند این قطعنامه الزام آور نیست برای اجرا، عملا دست اسرائیل را باز گذاشتند ولی البته حرکت های نویدبخشی هم در دنیا ایجاد شده مثل همین کارهایی که دانشجوها انجام دادند در داخل امریکا، در داخل اروپا، مردم شاید در طول دهه های گذشته هیچ زمانی مثل امروز دست رژیم صهیونیستی اینگونه باز نشده بود که مردم بفهمند ماهیت اش را اما امریکایی ها چون اول از اسرائیل حمایت بی دریغ میکنند، حمایت بدون منطق میکنند، در کنار آن از حکومت های بی نوعی غیر مقبول مردمی هم حمایت میکنند عملا امریکایی ها مسایل مربوط به خاورمیانه را دارند پیچیده تر میکنند، میشه گفت که نقش آنها در منطقه نقش بسیار بسیار مخربی است".
3. پیشنهاد بایدن برای حل و فصل درگیری فلسطین و اسرائیل را چطور ارزیابی می کنید؟
"شما بهترین حالت اینه که در طول این پنجاه شصت سال یک بار پیشنهادهای آمریکایی ها را نگاه بکنیم و بعد نگاه بکنیم که عملا خود اسرائیل آیا پیشنهادهای آن ها را پذیرفت، عمل کرد چند تا مثال میشه زد. شما نگاه کنید اولین بار خب اسلو یک اتفاق افتاد در اسلو یک قرارداد بستند بعدش اسلو دو اتفاق افتاد قرار اسلو یک و دو چی بود این بود که سال ۱۹۹۷ یک کشور مستقل فلسطینی تاسیس بشود آن کشور کجاست؟ تاسیس شد؟ خب آمدند کرانه باختری را اختیاراتی را دادند ولی عملا با پیمان وای پلن تشن همونم از بین بردن شما وای پلن تشن رو نگاه بکنید عملا اسرائیلی ها تلاش کردند که به نوعی نفاق و نقار ایجاد بکنند بین فلسطینی ها و بخشی از فلسطینی ها رو پلیس فلسطینی های دیگه قرار بدن به جای اینکه فلسطینی ها مقاومت بکنند در مقابل مسائل خودشون حال باید نقش به اصطلاح پلیس رو ایفا بکنند در مقابل خودشان این حرکتی است که این ها انجام دادند پیشنهادهای بعدی رو هم نگاه کنید همین هست می بینید که مثلا همین آخریش طرح ابراهیم بود که اینها دادند دیگه درسته وقتی نگاه می کنی می بینی یک کشور فلسطینی است که سر و ته نداره یعنی یک جا باید مردم پل بزنند با هم ارتباط داشته باشن یک جا تونل بزنند بتوانند با هم دیگر ارتباط داشته باشند عملا آن تسلط در دست رژیم صهیونیستی و اسرائیل باقی می ماند ما از ابتدا گفتیم به عنوان جمهوری اسلامی ایران دو تا نکته داشتیم نکته اول گفتیم ما رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسیم لذا عملا طرح دو دولتی روا ما قبول نداریم اگرچه ما کار تخریبی نکردیم خودشان کار تخریبی کردند خود طرح ها در درونش مشکل داشت برای انجام. نکته دومی که گفتیم ابتکاری بود که مقام معظم رهبری از آیت الله خامنه ای دادند و این ثبت در سازمان ملل متحد و می تواند به عنوان یک پیشنهاد بسیار بسیار راه گشا باشه و آن اینست که خوب شما بیاید در داخل این سرزمین کوچک فلسطین که اسرائیل اشغال کرده یهودی ها، مسیحی ها مسلمان ها، بی دین ها، با دین ها همه با همدیگه یک رفراندوم برگزار کنید حکومت خودشون را انتخاب کنند همه مشارکت کنند یهودی ها در حکومت باشند مسیحی ها باشند مسلمان ها باشند همه باشند چه ایرادی داره خب چرا این قدر شما خط کشی می کنید بین این ادیان ابراهیمی اصلا ادیان ابراهیم با هم مشکل ندارند یعنی واقعا مسلمان ها مگر با اساس یهود مشکل دارند؟ با حضرت موسی که ما مشکلی نداریم که یا مثلا فرض فرمایید که مسیحیان مگر با اساس یهود مشکل دارند نه اونا هم حضرت عیسی پیامبر الهی حضرت موسی پیامبر الهی است حضرت محمد ص ایشان هم یک پیامبر الهی است پیامبر خاتم است البته از نظر ما ولی در هر حال ما حضرت موسی به عنوان پیامبر اولوالعزم قبولش داریم پس ما مشکل بین ادیان نیست مشکل آن مسائلی است که الان قدرت های جهانی فشار میاورند و برای خودشان می خواهند یک لابی در داخل منطقه ایجاد کنند به شکل مشخص آمریکایی ها از قدیم هم انگلیسی ها این کار را انجام داده اند ما فکر می کنیم پیشنهاد مقام معظم رهبری پیشنهاد بسیار کارساز عملیاتی و قابلی شدن مگر تو دنیا نمی گویند دموکراسی؟ دموکراسی بهتر از اینکه همه تان بیایید رای بدهید، حکومت تان را انتخاب کنید اسلحه را بذارید کنار برای چه آدم کشی می کنید برای چه همدیگر را میکشید؟ همه اسلحه را بگذارند در آن صورت کنار".
4. نقش بریکس در جستجوی نظم نوین جهانی چیست؟
"خیلی نقش مهمی است حالا چرا مهمه ببینید گزاره مبنایی ایجاد بس مهم هست گزاره مبنایش چی بود گزاره مبنایش این بود که نظم فعلی در جامعه جهانی نمی تواند نیازهای بشر را تامین بکنید نظم فعلی ایجاد شده در جامعه جهانی ایجاد تبعیض می کند و این ایجاد تبعیض مرتب داره ایجاد بحران می کند در مناطق مختلف دنیا شما هر جای بحران های دنیا را نگاه کنید آمریکایی ها توش هستند چرا چون آمریکایی ها حس می کنند که مفسر کلاس هستند در همه دنیا باید حضور داشته باشند اصلا تو آفریقا آنها چه کار دارند در منطقه خاورمیانه آنها چه کار دارند در اروپا این ها چه کار دارند خب منطقه خودشون را اداره بکنند بر اساس دریافت غلطی که در ایالات متحده آمریکا ایجاد شده چون سوپر پاور هستند چون قدرت بزرگ هستند پس در همه جا باید حضور پیدا کنند این غلط است. عملا بریکس داره خط بطلان می کشد بر روی این البته معنی این نیست که ما قائل باشیم بقیه باید حذف بشند ما بشیم قدرت برتر دنیا می گوییم نه اتفاقا ما قائلیم بقیه هم بیایند با هم کمک بکنیم دنیا را به شکل عادلانه تری اداره بکنیم دنیایی که امروز نظم امروزین دنیا دارد اداره اش می کند مرتب در آن بحث بی عدالتی است انزجار هست شما همه مناطق دنیا را نگاه کنید در همین منطقه خاورمیانه چقدر انزجار نسبت به آمریکایی ها وجود دارد همین الان شما وضعیت دانشگاه های آمریکا را نگاه کنید چرا نسبت به رفتار آمریکا انزجار وجود داره در خیلی از کشورهای دیگر هم بیاید همین انزجار وجود دارد برخی از رهبران دنیا و کشورهای دنیا به دلایل دیگری تسلیم ایالات متحده آمریکا هستند خیلی هاشون خصوصی همرای شان صحبت می کنند، صحبت های دیگری را مطرح می کنند عمومی جور دیگری رفتار می کنند بحران های مختلفی که در دنیا به وجود آمد شما نگاه بکنید نظم تک قطبی جهانی این بحران ها را به وجود آورد لذا بریکس به نظر من پیام اصلیش این هست که ما بریم به سمت دنیای عادلانه تر همه ما بتوانیم نقش ایفا بکنیم از ظرفیت های هم به خوبی استفاده بکنیم و عملا از این همه ظلم و آدم کشی و این همه جنایاتی که در دنیا انجام می شود دست بکشیم حالا این بریکس ابعاد اقتصادی دارد سیاسی دارد ابعاد مختلفی دارد که به هر حال کشورهای عضو بریکس با هم کار می کنند".
5. آیا اتحاد روسیه، چین و ایران در حال تبدیل شدن به یک کابوس برای ایالات متحده و متحدانش است؟ آیا چنین برنامه ای وجود دارد؟
"ببینید ایران روسیه و چین و ارتباطاتشون هیچ تهدیدی علیه هیچ کس نیست ولی چون آمریکایی ها خودشان از تناقض در رفتار و گفتار شان رنج می برند هر نوع حرکتی که دیگران انجام میدهند را این را در مقابل خودشان می بینند ما به عنوان یک کشور بزرگ هستیم روسیه یک کشور بزرگ هست چین یک کشور بزرگ هست هر سه کشور هم کشورهایی هستیم که سابقه تاریخی طولانی داریم، تمدن داریم، فرهنگ داریم، گذشته داریم، هنر داریم، انسانیت داریم یعنی همه ابعاد سرزمین داریم جمعیت وسیعی داریم حالا چینی ها را شما نگاه کنید با آن جمعیت وسیع شما با سرزمین وسیع تان ما توانمندی های ما، تاریخ گذشته ما، سرزمین ما، جمعیت ما همه در کنار همدیگر داریم قرار می گیریم خوب ما عملا به دنبال این هستیم که همگرایی بین خودمان ایجاد بکنیم چرا این همگرایی را داریم ایجاد می کنیم یک دلیلش به دلیل نزدیکی های تاریخی، نزدیکی های جغرافیایی، نزدیکی های فرهنگی و خیلی عوامل هست یکی اش هم رویکردهای امروز ما به هم نزدیک هست و این نزدیکی رویکردها را خود آمریکایی ها و غربی ها به وجود آوردند چون رفتارشان آنقدر بد بود هم روسیه را به این جمع بندی رساندند هم ایران را و هم چین را ببینید در ایران مردم ایران انقلاب کردند چرا انقلاب کردند درسته ما استبداد داخلی داشتیم اما استبداد داخلی ما پشتوانه اش استعمار خارجی بود استکبار خارجی بود که قبلا انگلیسی ها بودند بعدا شدند آمریکایی ها خوب ما انقلاب کردیم آمریکایی ها بعد از انقلاب بدترین رفتار را با ما داشتند با ما جنگ کردند با ما تحریم کردند ترور کردند ظلم کردند خوب در مقابل این رفتارها معلوم است ما منزجر می شویم از رفتار آمریکایی ها به شما می رسیم خوب شما قبلا شوروی بودید بعد آمدند تلاش کردند به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی خوب حالا فروپاشی هم اتفاق افتاد کشورهای مستقل خواستید کنار همدیگر زندگی بکنید خوب چه برنامه های دیگری را در این منطقه پیاده کردند که خود شما بهتر می دانید که چقدر اینها سناریو پیاده کردند هنوز هم دارند فکر می کنند روسیه بزرگ هست و روسیه را باید فرو بپاشند و روسیه را کوچیک بکنند و روسیه را تحقیر بکنند خوب این رفتار تحقیرآمیز آنها علی رغم اینکه خوب شما بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی خیلی تلاش کردید با غربی ها کار بکنید شرکای غربی بهشون می گفتید تلاش می کردید که یک زندگی مسالمت آمیز رو با غربی ها رقم بزنید منطقم داشت رفتار شما ولی خوب غرب و آمریکا این ها عملا نگذاشتند که این وضعیت به وجود بیاید نسبت به چین هم همین وضعیت وجود دارد خوب چین این ها حسادت می ورزند نسبت به چین بزرگی چین و پیشرفت شگفت انگیز چین و اینکه چین می خواهد به اندازه قدرت و نفوذ و حوزه خودش اثرگذار هم در عرصه بین المللی باشد به نظر می رسد اینم حق چین هست که اثرگذار باشد در عرصه بین المللی ولی آمریکایی ها شما نگاه کنید وقتی میایند صحبت می کنند حتی در مقابل برنامه های اقتصادی چین هم واکنش نشان می دهند می گویند ما چه کار کنیم که اقتصاد چین رو بتوانیم کند بکنیم چرا اینقدر اقتصاد چین حرکتش حرکت شتابنده ایست به نظر می رسد که این رفتارها امروز رفتارهای بدی است و طبعا ملت ها را منزجر می کند حتی در منطقه خاورمیانه الان شما نگاه کنید نوع رفتاری که آمریکایی ها نسبت به اسرائیل دارند این پشتیبانی های بی ضابطه ای که انجام می پشتیبانی های بی منطق ببینید مردم منطقه را چقدر نسبت به آمریکایی ها منزجر کرده و ناراضی کرده آمریکایی ها تناقض دارند در درون خودشان و تا این تناقضات را حل نکنند جبهه های مختلفی در بیرون ایجاد می شود علیه رفتار آنها و الا کسی علیه خود آمریکا نیست آمریکا کشوری است مستقل زندگیشو بکند مثل بقیه مردم دنیا اما دخالت نکنه در امور دنیا و کشورهای دیگر رو در آنها بحران، جنگ، کودتا، ترور، وحشت، تحریم ایجاد نکند این کارهایی است که متاسفانه هیئت حاکمه آمریکا الان دارند در دنیا انجام میدهد".
Логотип саммита БРИКС в ЮАР - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.06.2024
گزارش و تحلیل
کشورهای بریکس "پتک سیاست خارجی" را از دست ایالات متحده خواهند گرفت
6. به نظر شما روابط ایران و روسیه پس از پیوستن ایران به بریکس چطور تغییر کرده است؟ ایران چه امکاناتی به دست آورده است؟
"اولا ما می دانیم که نقش روسیه در بریکس مانند سایر اعضا بریکس، چهار کشور دیگر، چهار به علاوه روسیه نقش بسیار مهمی بود که عضویت ایران عملا تایید شد. حوزه بعد این است که ما تصمیم جدی داریم که روابط خودمان را با روسیه گسترش دهیم. این تصمیم راهبردی است که در داخل ایران اتخاذ شده است و طبعا با حضور ایران در سازمان هایی مانند بریکس و شانگهای تقویت می شود. ما الان در شانگهای در کنار روسیه هستیم و کشورهای دیگری که عضو شانگهای هستند. و در بریکس هم باز در کنار اعضای بریکس هستیم. طبعا می توانیم برنامه داریم با روس ها هم کار می کنیم در حوزه های اقتصادی بتوانیم چگونه روابط خودمان را گسترش بدهیم، نه روابط صرف دو جانبه. ما یک بحث دو جانبه داریم و یک بحث روابط چند جانبه داریم. ببینید بریکس بخشی از ممیزاتی دارد که خیلی می تواند روابط ما را تقویت کند. می دانید ما و روسیه کشورهای تولیدکننده نفت هستیم، بعضی از کشورهای دیگر عضو بریکس هم هستند که این خاصیت را دارند. برخی از کشورهای بریکس هم هستند که مصرف کنندگان بالای نقت هستند، مثل هند و چین و کشورهای دیگری که هستند. خب قبلا تلاش می کردند که حتی بین ما و شما یعنی بین ایران و روسیه در حوزه انرژی رقابت ایجاد بکنند و بگویند که ایران و روسیه نمی توانند روابطشان روابط دائمی و پایدار باشد، چون در حوزه انرژی رقیب هم هستند ولی ما امروز داریم اثبات می کنیم که نه این رقابت را می شود به رفاقت تبدیل کرد و عملا در یک جبهه واحد کار کرد. خب ما بازارهایی داریم که بازارهای مشترک ماست، همین الان چین یک بازار مشترک انرژی روسیه و ایران است ولی هر دو داریم با چینی ها کار می کنیم. به نظر می رسد که خیلی فضای بهتری الان در داخل بریکس ایجاد شده خصوصا هم با اعضای جدید و هم با اعضای قدیم و روابط ما هم با اعضای بریکس به ویژه با روسیه گسترش خواهد یافت".
7. شما به تازگی از همایش کارآفرینان زنان بریکس بازدید کردید، نقش کنونی زنان در اقتصاد کشورهای مختلف به ویژه ایران را چطور ارزیابی می کنید و چطور می توان نقش زنان را در اقتصاد کشورها افزایش داد؟
"خب این کار بسیار خوبی بود که روسیه در هفته جاری انجام داد و عملا یک اجتماع بزرگی از فعالان و کارآفرینان زن بریکس جمع شدند. از این جهت این مهم است که این زنان می توانند با هم رایزنی کنند و مشورت کنند، تجربیاتشان را به همدیگر منتقل کنند. در کنار این می توانند بازار را در دست بگیرند، یعنی ببینند به صورت متقابل کشورهای بریکس چه چیزهایی را می توانند به همدیگر صادر کنند و در این حوزه کار انجام دهند. به نظر من این اقدام، اقدام خیلی خوبی است و عملا هم ما کشورهای عضو بریکس می توانیم نقش زنان را در حوزه های مختلف تقویت کنیم. من در آن سخنرانی که در بریکس در همین جلسه داشتم، عرض کردم الان ما چقدر زنان دانشمند در حوزه پولی، در حوزه بانکی، در حوزه اقتصادی و بیزنس داریم. خب چر از این ها استفاده نکنیم و چرا به آنها فرصت ندهیم و اتفاقا خیلی از راهبردهایی که بریکس دارد می تواند به اشتراک بگذارد و از افکار مختلف زنان در جوامع خودمان استفاده کنیم".
"در مورد ایران شما می دانید روز به روز نقش زنان در داخل ایران دارد تقویت می شود. خب یک حوزه اش حوزه آموزشی است چون حوزه آموزشی را که من می گویم خیلی مهم است پایه است و اساس است. شما می دانید در گذشته تاریخ ایران حتی درس خواندن زنان را برخی ها مانع می شدند و می گفتند که خب برای چه چیزی زن باید درس بخواند عمدتا مثلا زن را در دهه های خیلی قبل این گونه می دیدند که کانون خانواده را تشکیل بدهد و بیشتر تولید نسل بکند کارویژه دیگری خیلی برای زن تعریف نمی کردند خب الان در دوران جمهوری اسلامی این اتفاق کام منقلب شد یعنی الان اگر یک زنی درس نخواند در داخل ایران مورد سوال هست که چرا این دانشگاه نمی رود و درس نمی خواند. و شما می دانید که الان پنجاه و پنج درصد ظرفیت دانشگاه ما دست خانم هاست یعنی چهل و پنج درصد دست آقایان هست یعنی آقایان الان تعدادشان در دانشگاه ها نسبت به خانم کاهش یافته و خیلی بیشتر دانشگاه را در دست گرفتند. حوزه بعدی حوزه های آموزشی هست باز آموزش که بخش مهم کار هست و فعالیت هست خانم ها در داخل ایران در دست گرفتند در حوزه های درمانی، پزشکی این ها که کاملا حضور دارند در حوزه بیزینس و کارآفرینی دارند تشویق می شوند و عملا ما الان خانم های موفق زیادی داریم حتی در همین همایش مسکو هم شرکت کردند بخشی از خانم های موفق ما که در حوزه بیزینس دارند کار می کنند. اما معنی اش این نیست که ما الان از ظرفیت زنان به شکل ایده آل و کامل استفاده می کنیم نه داریم حرکت می کنیم گام به گام داریم به جلو می رویم که بتوانیم از ظرفیت های شان بیشتر استفاده کنیم. بریکس هم یک تجربه خوبی است که زنان کارآفرین بتوانند تجربیات شان را در کنار هم قرار دهند و ضمنا ظرفیت های اقتصادی کشورهای شان را هم در این خصوص فعال بکنند".
8. در حال حاضر سهم ارز ملی در صورت حساب های تجارت خارجی بین ایران و روسیه چگونه است؟
"روز به روز در حال تقویت است. حالا یکی از مقامات محترم روس در یک جایی گفتند نود درصد ولی من فکر می کنم الان در تجارت بین دو کشور بالای هفتاد درصد روبل و ریال سهم دارد اما این سهممان را حتما باید افزایش بدهیم ما قائل هستیم که نیازمند ارز دیگری نیستیم. شما می دانید که مدت هاست کارگروه مشترک پولی و بانکی دو کشور دارد روی این موضوع کار می کند موفقیت های خوبی به دست آوردیم ما توانستیم پیام رسان های داخلی دو کشور را به هم دیگر وصل بکنیم لذا دیگر نیاز به سوئیفت نداریم. از طرف دیگر تلاش داریم کارت میر و شتاب را به همدیگر متصل بکنیم که عملا هم توریست ها و هم کسانی که رفت و آمدند به دو کشور بتوانند از کارت دو کشور استفاده کنند. در کنار این خب روی بحث تقویت ارتباط بین روبل و ریال داریم با همدیگر به شکل جدی کار می کنیم".
9. محسن کریمی، معاون رئیس کل بانک مرکزی ایران در ماه مه گزارش داد که ایران قصد دارد به زودی از ریال خارج از کشور در معاملات تجاری با روسیه استفاده کند این پروژه در چه مرحله ای است؟
همان طور که عرض کردم اینها در گفتگوهای پولی و بانکی دو کشور هست که در آخرین جلسه ای هم که در مسکو برگزار شد و رئیس کل بانک مرکزی ما آمد و بعدش هم کارگروه دوباره تشکیل جلسه داد این بحث دارد پیگیری می شود و یک سری بحث های فنی دارد که دوستان دارند انجام می دهند. آن بحث های فنی من فکر می کنم انشالله بتواند در ماه های آینده به نتیجه برسد و عملا ما بتوانیم از این وضعیت بهتر استفاده کنیم.
10. برای آخرین سوال، موقعیت و موضع اسپوتنیک را از نظر پوشش رویدادها چگونه ارزیابی می کنید و به نظر شما تفاوت بین اسپوتنیک و رسانه های جریان اصلی چیست؟
"من اولا خب از اسپوتنیک تشکر می کنم یکی از واقعا رسانه های پشتیبان روابط دو کشور اسپوتنیک است. شما می دانید که ما در بحث روابط دو کشور نیاز به رسانه های قوی داریم، چرا؟ برای اینکه رسانه های غربی کارشان تخریب روابط ایران و روسیه است و از طرفی دیگر ما در گذشته از دریچه رسانه های غرب همدیگر را می دیدیم یعنی ایرانی ها آنچه که غربی ها می گفتند را در مورد روسیه می شنیدند و روس ها هم آنچه که غربی ها در مورد ایران می گفتند.خب الان ما خوشحالیم که رسانه های دو کشور دارند همدیگر را پوشش می دهند، فعالانه دارند عمل می کنند و شما اجازه نمی دهید که خبرهای فیک در فضای رسانه بیاید. من واقعا به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران که نقش رسانه را می فهمم و می دانم که اگر رسانه حضور نداشته باشد و پل روابط نباشد، روابط بسیار شکننده خواهد بود. از شما تشکر می کنم، از مجموعه رسانه بزرگ تاثیرگذار اسپوتنیک تشکر می کنم. کارهای شما را من می بینم مرتب موقع هایی که فرصت داشته باشم در کانال شما خبرها را می بینم. خب خیلی فعالانه دارید عمل می کنید و تلاش می کنید خبرها را با منابع درست و در زمان خودش و به خوبی منتقل بکنید که از این جهت و از حجم فعالیتتان و از آمادگی همیشگی تان برای گفتگو با مسئولان ایرانی و انتقال نظرات تشکر می کنم که گاهی اوقات ما نمی توانیم بعضی از مطالبات شما رو برآورده بکنیم به دلیل کثرت کاری که مسئولین دارند میان داخل روسیه من می دانم شما همیشه از ما می خواهید که برنامه هایی رو برایتان تنظیم بکنیم ولی علاقه مندیم که این گفتگوها بین شما و مسئولین ایرانی همیشه باشد و بتوانیم از ظرفیت های هم به خوبی برای گسترش روابط استفاده کنیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала