گزارش و تحلیل

کشورهای بریکس "پتک سیاست خارجی" را از دست ایالات متحده خواهند گرفت

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر Логотип саммита БРИКС в ЮАР
Логотип саммита БРИКС в ЮАР - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.06.2024
اشتراک
رسانه: در قصد بریکس برای ایجاد یک سیستم مالی جدید تردیدی وجود ندارد.
اسپوتنیک مقاله‌ای در مورد چشم‌اندازهای دلارزدایی را به شما پیشنهاد می‌کند که در "ریسپانسیبل استیت کرفت" چاپ ایالات متحده منتشر شده است.
در آن آمده است: سازمان بریکس به عنوان اتحاد برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی ظهور کرد. اخیراً این بلوک با ورود ایران، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی گسترش یافته است. در حال حاضر روسیه، رئیس دوره ای بریکس است. در این سمت، روسیه نقش اعضای بلوک را در نظام پولی بین‌المللی افزایش می‌دهد، همکاری‌های بین بانکی را توسعه می‌دهد و تسویه حساب‌ها را به ارزهای ملی گسترش می ‌دهد. به عنوان بخشی از استراتژی دلارزدایی، امکان راه اندازی واحد پولی بریکس در حال بررسی است.
نشست بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در پکن بر تقویت همکاری های نظامی و سیاسی متمرکز بود، اما مسائل مالی نیز جای مهمی اشغال کرده بود.
هیئت روسی شامل وزیر دفاع جدید، آندری بلائوسف بود که گمان می رود انتصاب وی تضمین کند که نیازهای استراتژیک نیروهای مسلح روسیه برآورده شود. همچنین آنتون سیلوانوف وزیر دارایی و الویرا نابیولینا رئیس بانک مرکزی نیز حضور داشتند. حضور نابیولینا نقش کلیدی در بحث درباره راه‌های دور زدن تحریم‌ها و دلارزدایی داشت.
پوتین خاطرنشان کرد که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال 2023 حدود 25 درصد افزایش یافت و از 227 میلیارد دلار گذشت. وی تاکید کرد که 90 درصد تجارت دوجانبه با روبل و یوان انجام می شود. پکن به نوبه خود اعلام کرد که در سه ماهه اول اوراق قرضه وزارت دارایی و سایر ادارات ایالات متحده را به مبلغ 53.3 میلیارد دلار تخلیه کرده است. این ارقام نشان دهنده تعهد چین به دلارزدایی است.
در مارس 2024، 52.9 درصد از پرداخت های چینی به یوان و 42.8 درصد به دلار انجام شده است. علاوه بر این، طبق گزارش بانک خلق چین، ذخایر طلای پکن در سه ماهه اول سال 2024 به 2264.87 تن افزایش یافت (از 2235.39 تن در سه ماهه چهارم سال 2023). این دو برابر رشد پنج سال گذشته است.
در اوایل سال گذشته، برزیل و آرژانتین اعلام کردند که اجازه تسویه حساب تجاری به یوان را خواهند داد. در نشستی در اندونزی در ماه مارس، وزیران دارایی آسه آن و روسای بانک های مرکزی در مورد کاهش وابستگی به دلار، ین و یورو و حرکت به سمت تسویه حساب به ارزهای محلی بحث کردند.
در اوایل آوریل، وزارت امور خارجه هند اعلام کرد که هند و مالزی معاملاتخود را با روپیه آغاز خواهند کرد. هند در حال حاضر بخش عمده ای از تجارت انرژی خود با روسیه را به روپیه یا روبل انجام می دهد.
بریکس هنوز برای کار با ارز خود آماده نیست و اما یوری اوشاکوف، دستیار کرملین در مارس 2024 اعلام کرد که یک سیستم پرداخت بریکس مبتنی بر فناوری بلاک چین به نام "پل بریکس" (BRICSBridge) در حال توسعه است.
اکنون حدود 90 درصد از معاملات ارزی جهان با مشارکت دلار انجام می شود. تا همین اواخر، تقریباً تمام معاملات نفتی نیز به دلار انجام می شد، اما در سال 2023، یک پنجم چنین معاملات هم اینک با ارزهای دیگر انجام می شد.
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه اخیر خود گفت که برنامه دلارزدایی، موضوع اصلی نشست بریکس در کازان در اکتبر 2024 خواهد بود.
در سال 2015، بریکس بانک توسعه جدید (NDB) را برای پروژه های زیرساختی و پییشرفت پایدار کشورهای بلوک و سایر کشورهای در حال توسعه ایجاد کرد. در سال 2021، بانک توسعه جدید بنگلادش، مصر، اماراتمتحده عربی و اروگوئه را به عضویت خود پذیرفت. در مارس 2023، در چهل و سومین جلسه هیئت مدیره در شانگهای، مجموعه ای قوی از پروژه ها برای سال 2024 مورد بحث قرار گرفت.
در جدیت نیات کشورهای عضو بریکس برای ایجاد سیستم مالی که برای جنوب جهانی جذاب و جایگزینی برای سیستم مالی دلاری باشد، تردیدی وجود ندارد. امیدواریم این امر سیاستمداران ایالات متحده را تشویق کند تا در استفاده از تحریم ها به عنوان پتک در سیاست خارجی، خویشتن داری کنند، به ویژه در محیطی که فشارهای تورمی و بدهی ملی ایالات متحده در حال افزایش است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала