گزارش و تحلیل

ورود لهستان به جنگ با روسیه

© Photo / Public domain/U.S. Army/Spc. Samuel Brooksسربازان لهستانی در رزمایش ناتو
سربازان لهستانی در رزمایش ناتو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.05.2024
اشتراک
اخیرا سزاری تامچیک معاون وزیر دفاع لهستان در گفتگویی با ایستگاه رادیویی "رادیو زت" اظهار داشته لهستان به اوکراین اجازه داده تا از سلاح های خود برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.
این اظهار نظر معاون وزیر دفاع لهستان در شرایطی است که روسیه چندین پایگاه هوایی اوکراین که قرار بود میزبان هواپیماهای اف 16 باشد را نابود کرده و امکان پرواز این هواپیماها از خاک اوکراین وجود ندارد.
البته با توجه به برتری هوایی بسیار بالای روسیه در جنگ و کهنه بودن هواپیماهای اف 16 که به اوکراین تحویل داده شده این هواپیماها فقط برای نابود شدن در هوا شانس پرواز در آسمان را داشتند و قطعا بلا فاصله پس از پرواز توسط ناوگان قدرتمند هوایی روسیه نابود می شدند.
توجه داشته باشید که همین که نام این هواپیما اف 16 باشد به معنای اینکه آن هواپیمای اف 16 که مثلا در اختیار ارتش اسرائیل یا آمریکا است نمی باشد، اینهایی را که به اوکراین تحویل داده اند از نسل های قدیمی اف 16 می باشند که برخی کشورها برای اینکه نسل های جدید را تحویل بگیرند اینها را به اوکران داده اند تا از شر آنها خلاص شوند و آنها به خوبی می دانند این جنگنده ها شانس رویارویی با هواپیماهای مدرن روسیه را ندارند.
به هر حال آنچه همه کارشناسان نظامی روی آن متفق القول هستند این می باشد که علیرغم همه کمک های ناتو و کشورهای غربی اوکراین تاب مقابله با روسیه را ندارد و به همین دلیل به نظر می رسد آنها تمایل دارند جنگ را به لهستان نیز گسترش دهند.
تمرینات هسته ای ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2024
تمرین حملات هسته ای ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه
همین اظهار نظر معاون وزیر دفاع لهستان به خودی خود نوعی اعلام جنگ بر علیه روسیه به حساب می آید و در صورتی که اوکراین از پایگاه های لهستان برای حمله به خاک روسیه استفاده کند و یا حتی تلاش کند از آنجا به روسیه حمله کند طبق همه قوانین ومقررات بین المللی روسیه حق واکنش به خاک لهستان را دارد و آنوقت همه پایگاه های نظامی لهستان هدف مشروع روسیه خواهد بود.
اینجا است که می توان گفت عملا لهستان هم شرایط مشابه اوکراین را تجربه خواهد کرد و بعید به نظر می آید مردم لهستان خواهان آن باشند که حکومت آنها، آنها را وارد چنین جنگی که فقط برای محقق نمودن منافع آمریکا است، کند.
تصور اینکه چون لهستان عضو ناتو شده حالا دیگر قلدر شده و می تواند در مقابل روسیه بایستد، تصوری ساده لوحانه و حتی ابلهانه بیش نیست.
چه کسی است که نداند ناتو امروزه با تمام توان خود در اوکراین در مقابل روسیه ایستاده و این ناتو است که در اوکراین با نام اوکراینی ها در حال جنگ با روسیه است و در حال شکست خوردن می باشد و حتی همه هم به خوبی می دانند لهستان خط مقدم مقابله با روسیه به حساب می آید و از هیچ کمکی به اوکراین دریغ نکرده اما اینکه لهستان را بخواهند مستقیم وارد جنگ کنند بحث دیگری می باشد و به نظر می رسد هدف بیش از اینکه به نفع مردم لهستان باشد به ضرر آنها خواهد بود.
همچنین بد نیست به این نکته توجه داشت که لهستان سالها است ادعاهای ارضی نسبت به خاک اوکراین دارد و بسیاری باور دارند که لهستانی ها امیدوار هستند بتوانند از این شرایط سوء استفاده کنند و بخشی از خاک اوکراین را ضمیمه خاک خود کنند و بحث ورود لهستان به جنگ بیش از اینکه با هدف کمک به اوکراین باشد با هدف تصرف خاک اوکراین است.
بروز جنگ هسته ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2024
آیا آمریکا و لهستان از ناتوانی شکست روسیه، جنگ جهانی راه خواهند انداخت؟
به هر حال تصور حمایت ناتو از لهستان در این باره ممکن است موجب آن شده باشد که باد به سر برخی مقامات لهستانی خورده باشد و بخواهد آنها را به سمت چنین ماجراجویی ای ببرد یا اینکه مثلا برخی مقامات سیاسی و نظامی لهستان وعده های مالی ای از آمریکایی ها دریافت کرده اند که اگر لهستان را وارد چنین جنگی کنند آنها به این پول و پله ها می رسند وگرنه هیچ منطقی وجود ندارد که لهستان بخواهد خود را وارد چنین ماجراجویی ای کند که می داند نتیجه اش نابودی و رنج برای مردم لهستان است و بس.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала