گزارش و تحلیل

خوابهای خوشی که فرانسه و آلمان برای اوکراین دیده اند

© Sputnik / Andrey Stenin /  مراجعه به بانک تصاویر کی یف اوکراین، اتحادیه اروپا
کی یف اوکراین، اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2024
اشتراک
کشورهای فرانسه و آلمان به دنبال طرح تمامی سناریوهای صلح اوکراین و حمایت بیشتر از کی‌یف در نشست قریب الوقوع شورای امنیت و وزرای دفاع آلمان و فرانسه هستند.
به گزارش اسپوتنیک- امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه وفرانک والتر اشتاینمایر همتای آلمانی وی در نشست مشترک آتی شورای دفاع و امنیت در مورد کمک بیشتر به اوکراین، تسلیح، پشتیبانی، آموزش و همچنین آمادگی برای هرگونه سناریو جهت ایجاد صلح پایدار بحث خواهند کرد. این در حالیست که "اولاف شولتس" صدراعظم آلمان مخالف استفاده اوکراین از تسلیحات غربی برای حمله به خاک روسیه است سیاست‌های آن در مورد اوکراین بر پیشگیری از گسترش مضاعف مناقشه کنونی متمرکز است و برلین تا امروز به شرطی به اوکراین سلاح داده که این کشور از آن‌ها برای حمله به خاک روسیه استفاده نکند.
امیرحسین حسینی، پژوهشگر مسائل بین الملل در گفتگو با اسپوتنیک گفت: "قبل از آغاز مناقشات میان روسیه به اوکراین، سیاست روسیه یکی از معدود پلتفرم هایی بود که در آن شاهد تعاملات طبیعی فرانسه و آلمان بودیم و تفاهم با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای برلین و پاریس اهمیت داشت. تا جائیکه امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، تلاش پیگیری برای کشاندن مسکو به سمت اروپا و دور کردن از چین داشت. با این حال، پس از آغاز مناقشات روسیه و اوکراین، نه تنها دو وزنه سنگین اتحادیه اروپا از روسیه دور شدند، بلکه دائما دو کشور آلمان و فرانسه به اتهام کوتاهی در ارائه تسلیحات انگشت اتهام را به سمت یکدیگر می گیرند. در واقع فرانسه در موقعیت های بازدارندگی خوب است، اما توان مالی ندارد، از سویی آلمان توان مالی قابل قبولی دارد، اما توان بازدارندگی کافی ندارد".
حسینی ادامه داد: "مدتهاست که امانوئل ماکرون در سخنان خود ادعای افزایش حمایت مالی، تسلیحاتی و نیروی انسانی نسبت به اوکراین دارد اما توجه به این نکته ضروری است که شاید ماکرون از نظر سیاسی دیدگاه حمایت با تمام قوا از اوکراین داشته باشد، اما مشکل او این است که نمی تواند هزینه آن را بپردازد. پاریس امسال با کسری بودجه 5.1 درصدی در تولید ناخالص داخلی مواجه است. فقدان فضای مالی فرانسه دلیل اصلی این است که چرا این کشور در مورد اهدای تسلیحات به اوکراین پایین تر است.
 ناتو و اوکراین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2024
فرانسه و آلمان مانع از عضویت اوکراین در ناتو خواهند شد
وی افزود، در مورد آلمان اما به نظر می رسد که برلین اقدامات و تصمیمات فعلی را راه خوبی برای پایان دادن به این جنگ نمی بیند. دادن امکان عضویت اوکراین در ناتو به مسکو کمک می کند تا مناقشات با اوکراین را یک جنگ وجودی قلمداد نماید و این نگرانی برای آلمان وجود دارد که اگر روسیه به شکست نزدیک شود، پوتین می تواند غیرقابل پیش بینی شود".
حسینی در پاسخ به این سوال که فرانسه و آلمان چطور می توانند به اوکراین کمک کنند گفت: "اولا آلمان محدودیت‌های سیاسی داخلی خود را دارد وهمیشه باید تا حدودی آمریکایی‌ها را بدون توجه به اینکه چه کسی در کاخ سفید است برای افکار عمومی داخلی و همچنین به خاطر نیروی بازدارندگی ایالات متحده نگه دارد. در حالیکه ایالات متحده در حال حاضر با کسری بودجه 7 درصدی مواجه است و معلوم نیست که اوکراین چقدر می تواند روی حمایت مستمر ایالات متحده حساب کند.
انچه مسلم است ولادیمیر پوتین بلند مدت فکر می‌کند بنابراین متحدان اوکراین نیز باید بلند مدت به آن فکر کنند. در حالیکه با گذشت بیش از دو سال از جنگ، اروپایی ها به ائتلاف های موقتی و بداهه برای حمایت از اوکراین متکی هستند. به عبارت دیگر، اوکراین علاوه بر اینکه به پول اروپا نیاز دارد به یک طرح اروپایی بلند مدت نیز نیاز دارد، در حالیکه هنوز هیچ کدام از متحدان آن چنین اقدامی نداشتند. بنابرین به نظر می رسد که در شورای ماه ژوئن اروپا قرار است یک بسته حمایتی خوب و بلند مدت اروپایی در حمایت از اوکراین به تصویب برسد".
حسینی ادامه داد: "به نظر می رسد که در این راستا مأموریت بانک سرمایه گذاری اروپا تغییر کند تا بتواند در شرکت های دفاعی سرمایه گذاری کند. بروکسل نیز در حال نهایی کردن طرح استفاده از سود دارایی های مسدود شده روسیه برای تسلیح اوکراین است. همچنین احتمالا تمهیداتی برای تأمین مالی بدهی اوکراین در نظر می گیرند، اما چه کسی هنوز معلوم نیست و شاید آلمان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا که فضای مالی بیشتری دارند باید این هزینه را بپذیرند و یک صندوق جدید با تامین مالی بدهی بین 100 تا 300 میلیارد یورو ایجاد کنند".
حسینی در پایان افزود: "احتمالا در نشست شورای اروپا یک توافقی مبنی بر استفاده از بخش بزرگی از دارایی های صندوق جدید برای پوشش نیازهای فوری اوکراین از جمله خرید تسلیحات آمریکایی حاصل شود. بخش دیگری از دارایی های این صندوق به سمت ایجاد صنعت دفاعی اروپا اختصاص می یابد و اگر مناقشات روسیه و اوکراین زودتر پایان یابد پول صندوق در سرمایه گذاری برای بازدارندگی استفاده می شود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала