گزارش و تحلیل

50 روز متفاوت برای ایران

© AFP 2023 / Atta KenareЛюди на площади в Тегеране во время траура
Люди на площади в Тегеране во время траура  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2024
اشتراک
بسیار پیش می آید وقتی خبرنگاران و محافل دیپلماتیک بین الملی گپ می زنیم و صحبت می کنیم به ما می گویند انگار روی پیشانی ایرانی ها نوشته شده که هیچ وقت شرایط آرامش نداشته باشند و هر روز اتفاق جددی برایشان رقم بخورد.
در شرایطی که شاید در برخی کشورهای جهان طی چند سال یک بار اتفاقی رخ دهد که آن کشور را در صدر اخبار قرار دهد، ایران کشوری است که مدام در صدر اخبار قرار دارد و روزی نیست که اتفاق جدیدی در آن رخ ندهد.
فوق آیت الله رئیسی رئیس جمهوری ایران اتفاقی ناگوار بود که کل جهان را تکان داد و از دوست گرفته تا دشمن توجه همه امروزه به ایران جلب شده که قرار است چه شود.
گو اینکه همه متوجه هستند ایران کشور سازمان یافته ای است که با از دست دادن یک یا چند مقام ثبات و موجودیت آن تحت تاثیر قرارنمی گیرد اما به هر حال شرایط این کشور برای همه مهم است.
نمی توان انکار کرد اینکه کشوری رئیس دولت اش را به یکباره از دست بدهد مساله ساده ای نیست.
در شرایط معمول کشورها برای انتخابات برنامه ریزی می کنند و احزاب و گروههای سیاسی از قبل هم کاندیداهای خود را مشکل می کنند هم برنامه هایی که برای انتخابات دارند.
مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2024
گزارش و تحلیل
عضو کمیسیون سیاست داخلی مجلس ایران: باید شرایط را برای انتخابات سریع فراهم کنیم
در شرایط فوری و فوتی این شرایط بسیار دشوار می باشد، نمی خواهم بگویم نا ممکن.
به هر حال ایران در حال گذر به مرحله ای بود که آقای رئیسی هدایت این گذار را به عهده داشت، حالا باید دید چه کسی قرار است بیاید و با چه سیاستی می خواهد جلو برود و آیا می خواهد همان مسیر را ادامه دهد و یا اینکه مسیر دیگری را می خواهد پیش بگیرد.
به هر حال با تغییر رئیس جمهوری ساختار مدیریت ارشد اجرایی کشور نیز تغییر می کند و علیرغم اینکه ممکن است نظام یک سیاست کلی برای خود تدوین کرده باشد اما بحث اجرای آن متفاوت می باشد.
به قول معروف احتمالا هدف یکی باشد اما مسیر هایی که دولتها برای خودشان انتخاب می کنند متفاوت می باشد.
چند صباحی است که انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار شده و بر کسی پوشیده نیست که در انتخابات مجلس شورای اسلامی رقابت میان کاندیداها به شدت بالا بود، مخصوصا درون جناح اصولگرا، جناحی که آقای رئیسی موفق شده بود با حمایت آن به قدرت برسد و موفق شده بود آن را یکپارچه کند.
حال بحثی که مطرح می باشد این است که این جناح خود را برای حمایت از حضور مجدد آقای رئیسی در دور دوم انتخابات آماده کرده بود و عموما چون برنامه ریزی به این ترتیب بود روی کاندیداهای دیگر سرمایه گذاری قابل توجهی انجام نشده بود.
ایران، تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2024
گزارش و تحلیل
روند قانونی اداره کشور و وزارت امورخارجه ایران در پی از دست رفتن رئیس جمهور و وزیر خارجه‌
حال با توجه به اینکه در انتخابات مجلس هم بحث و جدل و حتی کدورت میان برخی طیف های این جریان اتفاق افتاد این احتمال وجود دارد که این جناح برای ورود به انتخابات به چند دسته تقسیم شود.
این در حالی است که این جناح نیازمند تجمیع قوای خود برای این انتخابات است.
با توجه به اختلافاتی که درون این جناح در انتخابات مجلس بروز کرد این احتمال وجود دارد که کاندیدا یا کاندیداهایی در انتخابات حضور پیدا کنند که این اختلاف نظرها را بیشتر انعکاس دهند و همین اختلاف نظر ها موجب آن شود که یک رقیب غیر قابل پیش بینی از طرف جناح های مقابل در انتخابات پیروز شود.
می شود چیزی مانند زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 زمانی که به دلیل وجود اختلافات درونی جناح اصلاح طلب آنها نتوانستند پشت یک کاندیدای قدرتمند متحد شوند و در مقابل به دلیل حضور چندین نامزد انتخاباتی در جناح اصولگرا رای های این جناح هم شکسته شد و در نهایت دکتر احمدی نژاد و مرحوم هاشمی رفسنجانی به دور دوم انتخابات رفتند و در آن دوره چون فضای تخریبی شدیدی بر علیه رفسنجانی به وجود آمده بود بسیاری از ترس بازگشت رفسنجانی به احمدی نژاد رای دادند و احمدی نژاد به صورت معجزه آسایی رئیس جمهوری کشور شد.
من دقیقا شرایط انتخابات آن دوره را به یاد دارم، آنهایی که یادشان نیست و یا در آن دوره در میدان حضور نداشتند بد نیست اینترنت را ورق بزنند و ببینند در آن زمان چه شرایطی وجود داشت.
آمار و ارقام روی کاندیداهای دیگر می چرخید و هیچ کدام از آمار و ارقام آن موقع پیش بینی پیروزی احمدی نژاد را نمی کرد.
به هر حال امروزه هم ایران ممکن است وارد شرایط مشابهی شود و به یکباره فردی رئیس جمهوری شود که هیچ کس تصور رسیدن او به قدرت را ندارد.
اگر رئیس جمهوری ای که با جناح اصولگرا همراه نباشد به قدرت برسد با توجه به شروع کار مجلس اصولگرا احتمال اینکه دولت با مجلس با هم همراه نباشند بسیار زیاد خواهد بود و این امر می تواند منجر به ایجاد بن بست های مختلف در کار دولت گردد.
ناتو در حال بررسی ایده ایجاد ماموریت های آموزشی در خاورمیانه و شمال آفریقا است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.04.2024
نقشه های ناتو در خاورمیانه و شمال آفریقا
از سوی دیگر کشور در شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بسیار سختی قرار دارد که هر کدام اینها به تنهایی می توانند یک کشور را نابود کنند ولی خوب می بینیم که ساختار قدرت ملی ایران آنقدر قوی است که بتواند در مقابل این همه دشواری ها ایستادگی کند و از همه تهدید ها عبور کند اما نکته مهم در این است که همین مساله است که منجر شده بسیاری از مردم در انتخابات مجلس حضور پیدا نکنند و بسیار مهم است رئیس جمهوری ای که به قدرت می رسد از حمایت مردمی بالا برخوردار باشد.
معمولا در چانه زنی های بین المللی این مساله مورد توجه همه طرفها قرار می گیرد.
حال باید دید آیا فضای داخلی به گونه ای رقم خواهد خورد که فضای انتخاباتی کشور به سمت و سوی مشارکت حد اکثری برود یا نه؟
به هر حال بسیار مهم خواهد بود چه کسی با چه برنامه ای و حمایت چه گروه هایی می خواهد وارد میدان شود و آیا افرادی هستند که برای حل مشکلات مردم راهکار قانع کننده ای داشته باشند تا بتوانند طی یک ماه آتی مردم را مجاب کنند به سمت صندوق های رای بروند؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала