گزارش و تحلیل

عضو کمیسیون سیاست داخلی مجلس ایران: باید شرایط را برای انتخابات سریع فراهم کنیم

© Photo / IRNAمجلس شورای اسلامی در ایران
مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2024
اشتراک
روز گذشته هلیکوپتر حامل رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه استان آذربایجان شرقی و استاندار آذربایجان شرقی جمهوری اسلامی ایران در عبور از منطقه کوهستانی و صعب العبور دچار سانحه شد و تمامی سرنشینان آن از دنیا رفتند.
روز گذشته هلیکوپتر حامل رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه استان آذربایجان شرقی و استاندار آذربایجان شرقی جمهوری اسلامی ایران در عبور از منطقه کوهستانی و صعب العبور دچار سانحه شد و تمامی سرنشینان آن از دنیا رفتند.
این اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که رئیس جمهور این کشور در سانحه هوایی جان خود را از دست می‌دهد، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید ظرف مدت ۵۰ روز انتخاباتی مجدد برگزار شود تا رئیس جمهور جدید توسط مردم انتخاب شود.
اکنون پس از یک شب نفسگیر برای کشور ایران مهمترین سوال شکل گرفته در افکار عمومی چگونگی انتخاب رئیس جمهور بعدی است.
احمد علیرضا بیگی نماینده آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، استاندار سابق آذربایجان شرقی و عضو کمیسیون سیاست داخلی و شوراها، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک در تهران به تشریح شرایط موجود بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: «بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی اینطور عنوان می‌کند که معاون اول رئیس جمهور عهده‌دار امور کشور است تا زمان برگزاری انتخاباتی که با مسئولیت رئیس قوه قضاییه رئیس قوه مقننه و معاون اول رئیس جمهور ظرف ۵۰ روز انجام خواهد شد، انتخاباتی برگزار می‌شود که طی آن رئیس جمهور جدید انتخاب خواهد شد».
عضو کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس جمهوری اسلامی ایران، ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در وضعیت موجود برای ثبات و عبور از بحران فعلی بیان کرد: «اساس شکل‌گیری جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اراده مردم بوده و بر همین اساس نیز باید ترتیبی اتخاذ شود تا اراده مردم برای انتخاب رئیس جمهور آینده زمینه بروز و ظهور پیدا کند».
وی افزود: «اساساً قدرت جمهوری اسلامی ایران برخاسته از خواست و اراده مردم است و تاکنون نیز ما بر همین مبنا توانسته‌ایم از بسیاری از لحظه‌های نفس‌گیر عبور کنیم.
اکنون نیز باید این ظرفیت قانون اساسی با توجه به شرایطی که به وجود آمده امکان بروز و ظهور داشته باشد و مردم با احساس تعهد در قبال آینده کشور زمینه را برای اجرای اراده خود میسر ببیند».
بار دیگر تاکید می‌کنم که این انتخابات باید ظرف ۵۰ روز انجام شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала