https://spnfa.ir/20240518/بذرپاش-رضایت-روسیه-از-مسیر-ریلی-ایران-20581989.html
بذرپاش: رضایت روسیه از مسیر ریلی ایران
بذرپاش: رضایت روسیه از مسیر ریلی ایران
اسپوتنیک ایران
یازدهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته، از امروز ۲۹ اردیبهشت ماه تا یکم خرداد ۱۴۰۳، در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی... 18.05.2024, اسپوتنیک ایران
2024-05-18T12:49+0430
2024-05-18T12:49+0430
2024-05-18T12:49+0430
گزارش و تحلیل
اقتصادی
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e7/06/0f/16470224_0:231:2820:1817_1920x0_80_0_0_7db34914fefd222f0ae47068aae79159.jpg
امسال در این نمایشگاه، بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و ۵ شرکت خارجی از کشورهای چین، روسیه، هند و آذربایجان شرکت کرده اند.مساحت این دوره از نمایشگاه ۱۴ هزار مترمربع است که طی مورخ ۲۹ اردیبهشت تا یکم خرداد در سالنهای ۷، ۸، ۹ و ۱۰ برگزار خواهد شد.بازدیدکنندگان خارجی از ۱۴ کشور خارجی شامل چین، روسیه، ترکیه، هند، قزاقستان، ازبکستان، ویتنام، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، آذربایجان، ترکمنستان، امارات و عربستان در این نمایشگاه حضور دارند.در این نمایشگاه از بلوکه موتور لکوموتیو GM تولید داخل مدل GT26 داخلی سازی شده و سیستم کنترل میکروپروسوری لوکوموتیو (LCS) داخلی سازی شده رونمایی خواهد شد.مهرداد بذر پاش، وزیر راه وشهرسازی جمهوری اسلامی ایران در افتتاحیه ی این نمایشگاه گفت:در سال ۱۴۰۲ ترانزیت در بخش جادهای بیش از ۵۸ درصد رشد داشت همچنین شاهد رشد ترانزیت در بخش ریلی بودیم.هر چقدر تسهیلات را در این بخش افزایش دهیم شاهد رشد ترانزیت خواهیم بود.وی افزود: صنعت ریلی، صنعتی پیشرو و پیشران سایر صنایع کشور است.این عضو کابینه دولت سیزدهم بیان داشت: توسعه زیرساختها در این صنعت بسیار مهم است که از طریق احداث و نگهداری خطوط، همچنین تامین و توسعه ناوگان چه در بخش واگن و چه در بخش لکوموتیو دنبال میشود.وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هرچه بتوانیم با ارائه مشوقهایی جابجایی کالاها را از بخش جادهای به ریلی منتقل کنیم آثار و منافع شایان توجهی برای کشور به دنبال خواهد داشت.وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در ادامه تاکید کرد : این مهم ضمن افزایش ایمنی جادهها منجر به کاهش سوانح جادهای و کاهش تعداد جانباختگان حوادث جادهای خواهد شد که یکی از دلایل اصلی آن تردد گسترده خودروهای تجاری و نبود ایمنی کافی است.باید سرعت سیر ما به میزان قابل قبولی افزایش یابد که این مساله خود مستلزم افزایش سرمایهگذاریها در این حوزه است.در این زمینه چارهای جز ورود بخش خصوصی نداریم و به این منظور در حال طراحی مکانیزمهای تشویقی هستیم.در بخش توسعه ناوگان مشوقهایی در قالب تهاتر نفت و همچنین تسهیلات بانکی به منظور توسعه ناوگان بخش خصوصی تدارک دیده شده است که در همین راستا شاهد افتتاح تعدادی از واگنها در ماههای گذشته بودیم.وی به پیشنهاد تامین ۵۰۰ واگن مسافری در سال گذشته اشاره کرد که مورد استقبال بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت و خاطرنشان کرد: در زمینه واگنهای باری بحران نداریم، تعداد قابل توجهی اگن تامین شده و همچنین شرکتهای متعددی در این حوزه به فعالیت مشغول هستند.در حوزه لکوموتیو به دنبال واگذاری ساخت آنها به بخش خصوصی بودیم که در حال اجرایی شدن است.در بخش مسافری اما به دلیل عدم سوددهی کافی، استقبال بخش خصوصی کمتر است، در این زمینه دولت نیز ملاحظات قیمتی خاص خود را دارد اما در تلاشیم تا حد وسط را بگیریم تا هم مردم از منافع این بخش منتفع شوند و هم شرکتهای بخش خصوصی ضرر نکنند.وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به سفر اخیر هیات دولت به استان مازندران گفت: میزان کالاهای در حال تخلیه و بارگیری در بندر امیرآباد نسبت به سال گذشته با رشد ۴۵ درصدی همراه شده و شاهد تقاضای روز افزون استفاده از ظرفیتهای بنادر شمالی هستیم.وی همچنین با اشاره به ظرفیتهای موجود در بنادر جنوبی کشور، تاکید کرد: باید زیرساختها را در این حوزه هرچه بیشتر توسعه دهیم تا تمایل به عبور کالاها از ایران نسبت به گذشته افزایش یابد.به این منظور علاوه بر تقویت زیرساختها، باید تسهیل تردد کالا بین کشورها در توافقات منطقهای مد نظر باشد.صنعت ریلی، صنعتی جذاب، راهبردی و آیندهدار است و تمرکز ویژهای بر آن داریم.تکمیل زنجیرهها در کریدورهای شرقی- غربی و شمالی- جنوبی در بخش ریلی در دستور کار است و در این راستا امیدواریم خط ریلی چابهار- زاهدان تا پایان امسال به اتمام برسد.وی همچنین توافق انجام شده با هندیها به منظور تامین زیرساختها در بندر چابهار را از جمله اقدامات انجام شده در راستای تکمیل زنجیرههای کریدوری برشمرد.وزیر راه و شهرسازی از اتمام خط ریلی رشت- کاسپین خبر داد که به زودی افتتاح میشود و گفت: تکمیل زنجیرههای کریدوری شرقی غربی و همچنین دو خطه کردن بسیاری از محورهای راهبردی از جمله پروژههای اولویتدار راه آهن است.وی اظهار داشت: تاکنون برای ۵۰ نقطه به منظور سیر و احداث زیرساختها، گمانهزنی انجام شده است.
https://spnfa.ir/20231007/توافق-ایران-و-جمهوری-آذربایجان-برای-احداث-کریدور-ریلی-ارس--18043460.html
https://spnfa.ir/20231026/اپراتور-روسی-کارهای-مقدماتی-برای-ساخت-خط-راه-آهن-رشت---آستارا-در-ایران-را-آغاز-کرد-18343787.html
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2024
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e7/06/0f/16470224_45:0:2776:2048_1920x0_80_0_0_eafb83a0cac44db17f09b6470bdc7510.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
اقتصادی
بذرپاش: رضایت روسیه از مسیر ریلی ایران
یازدهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته، از امروز ۲۹ اردیبهشت ماه تا یکم خرداد ۱۴۰۳، در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.
امسال در این نمایشگاه، بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و ۵ شرکت خارجی از کشورهای چین، روسیه، هند و آذربایجان شرکت کرده اند.
مساحت این دوره از نمایشگاه ۱۴ هزار مترمربع است که طی مورخ ۲۹ اردیبهشت تا یکم خرداد در سالنهای ۷، ۸، ۹ و ۱۰ برگزار خواهد شد.
بازدیدکنندگان خارجی از ۱۴ کشور خارجی شامل چین، روسیه، ترکیه، هند، قزاقستان، ازبکستان، ویتنام، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، آذربایجان، ترکمنستان، امارات و عربستان در این نمایشگاه حضور دارند.
در این نمایشگاه از بلوکه موتور لکوموتیو GM تولید داخل مدل GT26 داخلی سازی شده و سیستم کنترل میکروپروسوری لوکوموتیو (LCS) داخلی سازی شده رونمایی خواهد شد.
مهرداد بذر پاش، وزیر راه وشهرسازی جمهوری اسلامی ایران در افتتاحیه ی این نمایشگاه گفت:
در سال ۱۴۰۲ ترانزیت در بخش جادهای بیش از ۵۸ درصد رشد داشت همچنین شاهد رشد ترانزیت در بخش ریلی بودیم.
هر چقدر تسهیلات را در این بخش افزایش دهیم شاهد رشد ترانزیت خواهیم بود.
بذرپاش از کاهش زمان سیر کالاها از جنوب به شمال به میزان یک سوم در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال جاری نیز برنامهریزی شده تا به همین میزان کاهش زمان سیر را شاهد باشیم.
وی افزود: صنعت ریلی، صنعتی پیشرو و پیشران سایر صنایع کشور است.
این عضو کابینه دولت سیزدهم بیان داشت: توسعه زیرساختها در این صنعت بسیار مهم است که از طریق احداث و نگهداری خطوط، همچنین تامین و توسعه ناوگان چه در بخش واگن و چه در بخش لکوموتیو دنبال میشود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هرچه بتوانیم با ارائه مشوقهایی جابجایی کالاها را از بخش جادهای به ریلی منتقل کنیم آثار و منافع شایان توجهی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در ادامه تاکید کرد : این مهم ضمن افزایش ایمنی جادهها منجر به کاهش سوانح جادهای و کاهش تعداد جانباختگان حوادث جادهای خواهد شد که یکی از دلایل اصلی آن تردد گسترده خودروهای تجاری و نبود ایمنی کافی است.
باید سرعت سیر ما به میزان قابل قبولی افزایش یابد که این مساله خود مستلزم افزایش سرمایهگذاریها در این حوزه است.
در این زمینه چارهای جز ورود بخش خصوصی نداریم و به این منظور در حال طراحی مکانیزمهای تشویقی هستیم.
در بخش توسعه ناوگان مشوقهایی در قالب تهاتر نفت و همچنین تسهیلات بانکی به منظور توسعه ناوگان بخش خصوصی تدارک دیده شده است که در همین راستا شاهد افتتاح تعدادی از واگنها در ماههای گذشته بودیم.
وی به پیشنهاد تامین ۵۰۰ واگن مسافری در سال گذشته اشاره کرد که مورد استقبال بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت و خاطرنشان کرد: در زمینه واگنهای باری بحران نداریم، تعداد قابل توجهی اگن تامین شده و همچنین شرکتهای متعددی در این حوزه به فعالیت مشغول هستند.
در حوزه لکوموتیو به دنبال واگذاری ساخت آنها به بخش خصوصی بودیم که در حال اجرایی شدن است.
در بخش مسافری اما به دلیل عدم سوددهی کافی، استقبال بخش خصوصی کمتر است، در این زمینه دولت نیز ملاحظات قیمتی خاص خود را دارد اما در تلاشیم تا حد وسط را بگیریم تا هم مردم از منافع این بخش منتفع شوند و هم شرکتهای بخش خصوصی ضرر نکنند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به سفر اخیر هیات دولت به استان مازندران گفت: میزان کالاهای در حال تخلیه و بارگیری در بندر امیرآباد نسبت به سال گذشته با رشد ۴۵ درصدی همراه شده و شاهد تقاضای روز افزون استفاده از ظرفیتهای بنادر شمالی هستیم.
وی همچنین با اشاره به ظرفیتهای موجود در بنادر جنوبی کشور، تاکید کرد: باید زیرساختها را در این حوزه هرچه بیشتر توسعه دهیم تا تمایل به عبور کالاها از ایران نسبت به گذشته افزایش یابد.
مهرداد بذرپاش همچنین سفر به روسیه و دیدار با وزیر راه آهن این کشور را یادآور شد که در آن طرف روسی بابت کاهش مدت زمان سیر کالا از روسیه به بندرعباس رضایت داشت و افزود: با اینکه تلاشهای بسیاری در زمینه کاهش زمان سیر کالا در ایران انجام شده، اما معتقدیم هنوز این مدت زمان زیاد است و باید بیش از این کاهش یابد.
به این منظور علاوه بر تقویت زیرساختها، باید تسهیل تردد کالا بین کشورها در توافقات منطقهای مد نظر باشد.
صنعت ریلی، صنعتی جذاب، راهبردی و آیندهدار است و تمرکز ویژهای بر آن داریم.
تکمیل زنجیرهها در کریدورهای شرقی- غربی و شمالی- جنوبی در بخش ریلی در دستور کار است و در این راستا امیدواریم خط ریلی چابهار- زاهدان تا پایان امسال به اتمام برسد.
وی همچنین توافق انجام شده با هندیها به منظور تامین زیرساختها در بندر چابهار را از جمله اقدامات انجام شده در راستای تکمیل زنجیرههای کریدوری برشمرد.
وزیر راه و شهرسازی از اتمام خط ریلی رشت- کاسپین خبر داد که به زودی افتتاح میشود و گفت: تکمیل زنجیرههای کریدوری شرقی غربی و همچنین دو خطه کردن بسیاری از محورهای راهبردی از جمله پروژههای اولویتدار راه آهن است.
بذرپاش درخصوص خط ریلی رشت- آستارا گفت: عملیات تملک زمین آن در حال اجرا است و توافقات لازم بین دو کشور ایران و روسیه انجام شده و قرارداد ابلاغ شده است، هرچند در هر دوی این کشورها شاهد بروکراسی اداری هستیم اما ما مصمم به اجرای آن هستیم.
وی اظهار داشت: تاکنون برای ۵۰ نقطه به منظور سیر و احداث زیرساختها، گمانهزنی انجام شده است.