اپراتور روسی کارهای مقدماتی برای ساخت خط راه آهن رشت - آستارا در ایران را آغاز کرد

راه‌آهن رشت- آستارا
راه‌آهن رشت- آستارا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2023
اشتراک
الکسی اوورچوک، معاون نخست وزیر روسیه به خبرنگاران اعلام کرد اپراتور روسی خط راه آهن رشت - آستارا در ایران که متعلق به شاخه غربی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب است، کارهای مقدماتی برای اجرای این پروژه را آغاز کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، وی گفت، این پروژه روز قبل در دیدار میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه و محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اوورچوک ضمن صحبت درباره ساخت خط راه اهن رشت - آستارا گفت: "این موضوع دیروز مورد بحث قرار گرفت، از طرف ما اپراتور پروژه وجود دارد و او به تدریج وارد موضوع شده و کارها شروع می شود. واضح است که این کار بسیار پیچیده است که از جمله در رابطه با تخصیص زمین است. به این ترتیب روند کربوطه شروع شده است".
پیشتر گزارش شده بود، روسیه و ایران در ماه مه قرارداد همکاری برای تامین مالی طراحی، ساخت و تامین کالا و خدمات برای ایجاد خط راه آهن رشت - آستارا به طول 162 کیلومتر امضا کردند. پیش بینی می شود روسیه برای این ساخت و ساز وام بین دولتی به مبلغ 1.3 میلیارد یورو ارائه کند. هزینه کل این پروژه 1.6 میلیارد یورو است. ویتالی ساولیف، وزیر حمل و نقل روسیه در ژوئیه سال جاری گفت: ساخت خط راه آهن رشت - آستارا تا سال 2028 تکمیل می شود.
وزیر راه و شهرسازی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2023
وزیر راه و شهرسازی ایران: راه اندازی راه آهن رشت - آستارا در توسعه صنعت گردشگری موثر است
اوورچوک روز پنجشنبه در مورد موضوع مشارکت ارمنستان در پروژه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب از طریق ساخت جاده از طریق مغری اظهار نظر کرد. به گفته وی، دالان زنگزور به عنوان بخشی از این پروژه به دلیل عدم وجود موضع مشخص از سوی ارمنستان، در حال حاضر مورد توجه و بررسی قرار نمی گیرد.
وی گفت: ارمنستان، در وضعیت فعلیبخشی از کریدور شمال-جنوب نیست. آنها تاکنون در مورد جاده ای که از طریق مغری در نظر گرفته شده بود ، موضع نهایی خود را مرح نکرده اند.
آقای اوورچوک افزود در مورد شمال و جنوب، تعامل در اینجا کاملاً عادی است. علاوه بر این، می دانید که جمهوری آذربایجان و ایران در واقع ساخت بزرگراهی را که در امتداد کرانه جنوبی رودخانه ارس و با دور زدن ارمنستان در امتداد ساحل جنوبی رودخانه ارس قرار می گیرد، آغاز کرده اند و در واقع تفاهم نامه احداث راه آهن از طریق خاک ایران با دور زدن ارمنستان را امضا کرده اند. این خط راه آهن با عرض ریل 1520 میلی متری صرفاً از طرف دیگر رودخانه عبور خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: گزینه ساخت جاده با دور زدن ارمنستان از طریق ایران به نخجوان با دسترسی به مرز با ترکیه از نظر طول کمی با جاده زنگزور متفاوت است. تخمین زده شد که طول خط راه آهن ازطریق خاک ارمنستان 42 کیلومتر باشد، تا جایی که من می دانم، راه آهن از طریق خاک ایران تقریباً 50 کیلومتر است، این کل تفاوت است: دو پل و 8 کیلومتربا عرض ریل 1520 میلیمتری هم در اینجا و هم در آنجا "
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала