گزارش و تحلیل

اوکراین محکوم به ناکامی است؛ اهداف حمله روسیه در نزدیکی خارکف اعلام شده است

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر رسانه: شکست کی یف در این درگیری صرفاً موضوع زمان است
رسانه: شکست کی یف در این درگیری صرفاً موضوع زمان است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2024
اشتراک
رسانه: شکست کی یف در این درگیری صرفاً موضوع زمان است.
اسپوتنیک شما را با مطلب تحلیلگر فهیم الصورانی در باره چشم انداز توسعه درگیری در اوکراین در ارتباط با پیشروی نیروهای روسی به عمق دفاع اوکراین، منتشر شده توسط الجزیره قطر، آشنا می کند.
ارتش روسیه با دو عملیات تهاجمی بزرگ در جهت خارکف، جبهه جدیدی را گشود. برخی از افسران عالی رتبه نیروهای مسلح اوکراین ایجاد رخنه در جبهه اوکراین را رد نمی کنند. به گفته این افسران، ارتش روسیه برتری زیادی نسبت به نیروهای مسلح اوکراین دارد.
اگر نیروهای روسی موفق به کنترل خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین شوند، عواقب آن هم برای کی یف و هم برای متحدانش جدی خواهد بود. تحلیلگران روسی و غربی می گویند که این حمله، نقطه عطفی در کارزار نظامی خواهد بود.
چرا روسیه جبهه جدیدی در منطقه خارکف باز کرد؟
ایوگنی نورین، کارشناس نظامی معتقد است که کی یف با حمله مکرر به مناطق مرزی روسیه با موشک و هواپیماهای بدون سرنشین، اشتباه بزرگی مرتکب شد. این امر به مسکو دلیلی داد تا یک ضد حمله را آغاز کند که حداقل از جمعیت و زیرساخت های این مناطق و همچنین تأسیسات نظامی و مجتمع های انرژی محافظت کند، به خصوص در بلگورود که دائما مورد حمله قرار می گیرد.
نیروهای مسلح روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.05.2024
آمریکا در باره فوری ترین اهداف روسیه سخن گفت
کارشناسان نظامی غربی هم هشدار داده اند که مسکو به ناچار برای قطع حملات، کارزار نظامی خود را افزایش خواهد داد. اما کی یف به تحریکات خود علیه مناطق مرزی روسیه ادامه داد و اعلام کرد که منطقه خارکف تا حداکثر محافظت شده است.
علاوه بر این، ایوگنی نورین حدس می زند که روسیه می توانست اطلاعاتی دریافت کند که طرف اوکراینی به دلیل فساد یا سایر نارسایی ها در مدیریت نظامی، قصد ساخت استحکامات تمام عیار را نداشته است.
چه مناطقی در جریان این حمله به کنترل نیروهای روسی درآمده است؟
تنها در چهار روز پس از آغاز حمله، نیروهای روسی تا عمق دفاع اوکراین پیشروی کردند و 12 شهرک را اشغال کردند.
به گفته نورین، کنترل بر خارکف به ارتش روسیه اجازه می دهد چندین مشکل را حل کند:
- پاکسازی آن از وجود گروه های ملی گرا و افراطی؛
- خط تماس رزمی را از مرز روسیه دور کند تا در نتیجه، گلوله باران شهرک های مرزی به حداقل رسانده شده و احتمالاً متوقف شود؛
- جلوگیری از تلاش خرابکاران اوکراینی برای نفوذ به قلمرو منطقه بلگورود.
Видеообращение президента Владимира Путина к участникам 12-й международной встречи высоких представителей, курирующих вопросы безопасности - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.05.2024
پوتین: روسیه هرگز از مذاکره درباره مسئله اوکراین امتناع نکرده است
چه ارتباطی بین کنترل خارکف و پایان سریع درگیری وجود دارد؟
سرهنگ بازنشسته ویکتور لیتوفکین معتقد است که روسیه با اطمینان در درگیری در اوکراین پیروز خواهد شد، هرچند نه با سرعت بالا. به گفته وی، لازم است حملات به مواضع نیروهای مسلح اوکراین تشدید شود و فرصت نفس کشیدن به آنها داده نشود. این امر راه را برای ارتش روسیه باز خواهد کرد تا بر خارکف و اودسا کنترل داشته باشد و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را وادار خواهد کرد تا توافقنامه صلح را بر اساس شرایط مسکو امضا کند.
این واقعیت که شکست کی یف در این درگیری صرفاً موضوع زمان است آنقدر آشکار است که احساسات جدیدی در اروپا شکل گرفت و اظهارات مقامات غربی مبنی بر پایان دادن به ارسال تسلیحات به اوکراین ظاهر شد.
آیا بین انتصاب وزیر دفاع جدید روسیه و آغاز حمله در جهت خارکف رابطه ای هست یا خیر؟
دکتر رولاند بیجاموف، کارشناس مسائل استراتژیک، می گوید که تغییر وزیر دفاع یک اتفاق عادی است و ربطی به حوادث در مسیر خارکف ندارد. حمله نیروهای روسیه مرحله جدیدی در درگیری در اوکراین را نشان می دهد.
این کارشناس معتقد است که برای حل بحران، لازم است اقدامات نظامی کمی و کیفی جدیدی اتخاذ شود، به ویژه به این دلیل که غرب همچنان به حمایت همه جانبه از کی یف ادامه می دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала