گزارش و تحلیل

شبی که خواب را از چشم ها ربود؛ هراس در سرزمین های اشغالی

© Fotolia / Borna Mirahmadianایران
ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2024
اشتراک
بعد از عملیات تنبیهی "وعده صادق" ایران علیه رژیم اسرائیل همان کشورهایی که حمله رژیم متجاوز اسرائیل به کنسولگری ایران را محکوم نکردند، حالا نگران افزایش تنش در منطقه هستند و خواستار خویشتن داری ایران شده اند.
به گزارش اس‍پوتنیک، سالهاست که اسرائیل ایران را تهدید به حمله نظامی می کرد، تعداد زیادی از دانشمندان هسته ای و نظامی ایران را ترور کرد، اقدام به عملیاتهای خرابکاری در تاسیسات مختلف ایران نمود و حملات تروریستی مختلفی در ایران انجام داد که خسارات جانی و مالی گسترده ای به همراه داشت. اما با حمله موشکی به کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه ایران قویا مصمم شد تا پاسخ درخور و شایسته ای به رژیم اسرائیل بدهد.
سمیه ماندگار پژوهشگر مسائل بین الملل در گفتگو با اسپوتنیک در خصوص حمله موشکی شب گذشته ایران به اسرائیل گفت، بلافاصله بعد از حمله موشکی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق مقامات ایران و همچنین نماینده ایران در سازمان ملل به صورت رسمی درخواست نمودند که این اقدام غیرقانونی اسرائیل محکوم شود، اما این امر اتفاق نیافتاد. بنابراین طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اِعمال حق ذاتی دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر اسرائیل و به شهادت رساندن مستشاران رسمی نظامی ایران که به دعوت دولت سوریه در این کشور مشغول فعالیت بودند و به‌ویژه حمله نظامی مورخ ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق، در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه پایگاه‌های نظامی این رژیم را به انجام رساندند.
ماندگار در ادامه افزود، در اینجا ذکر چند نکته ضروری است، اول اینکه اگر شاهد استانداردهای دوگانه ترویکای ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در سازمان ملل نبودیم و اگر این کشورها به معنای واقعی و نه کلامی خواستار امنیت و ثبات در خاورمیانه بودند، قطعا باید اقدام اسرائیل در حمله به اماکن دیپلماتیک ایران را محکوم می کردند. اما آن ها ترجیح دادند نه تنها اقدام اسرائیل را محکوم نکنند، بلکه با رد و بدل نمودن پیام ایران را دعوت به عدم پاسخ دهی نسبت به اقدام اسرائیل نمودند.
حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.04.2024
کارشناس: اسرائیل نخواهد توانست ایران را وارد یک بازی چند حرکتی کند
وی گفت، در واقع اظهارات رسمی مقامات ایرانی منجمله سردار سلامی فرمانده کل سپاه و همچنین متن نامه امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و البته وزیرامورخارجه ایران به روشنی مواضع فعلی ایران بعد از حمله دیشب را به تصویر می کشد. به عنوان نمونه سردار سلامی عملیات تنبیهی "وعده صادق" بیش از حد انتظار موفقیت آمیز ارزیابی کرده و اگرچه طبق برآورد قرار نبوده تمام اصابت ها کامل انجام شود، اما ظاهرا طبق گزارش های دقیق و مستندات میدانی بخشی از موشکها بصورت دقیق و با موفقیتی بیش از حد انتظار اتفاق افتاده است.
ماندگار خاطر نشان کرد، به هر حال به نظر می رسد، اینطور که ایران ادعا کرده توان گسترش این عملیات تا سطوح بسیار بالاتر از آنچه رخ داده، وجود دارد، اما این حجم از حملات متناسب و پاسخی هم سطح حمله اسرائیل به کنسولگری ایران بوده و فعلا بیش از این را لازم نمی دانند.
وی در پایان بیان داشت، آنچه به عنوان ارزیابی پایانی می توان گفت، اینکه حمله شب گذشته ایران به اسرائیل شکستن صبر و سکوت و اغماض ایران در برابر لگدپرانی های چهل ساله اسرائیل بود، حمله ای که از نظر خیلی ها با تاخیر صورت گرفت، اما هرچه که بود عملا جنگ نیابتی بین ایران و اسرائیل را پایان داد و زین پس شاهد معادلات جدیدی در خاورمیانه خواهیم بود.
رسانه: بیش از 50 موشک از لبنان به سوی اسرائیل شلیک شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.04.2024
رسانه: بیش از 50 موشک از لبنان به سوی اسرائیل شلیک شد
حمله شب گذشته دو ویژگی داشت، یکی اینکه از سوی مقامات ایران به عنوان " تنبیه " یاد می شود و به هر حال این حمله زمانی جنگ رسمی می شود که یکی از طرفین به صورت رسمی اعلان نماید که جنگ را آغاز نموده است، دیگر اینکه این حمله یک اقدام غافلگیرکننده و پاتک نظامی از سوی ایران نبود و اتفاقا اسرائیل در کمال آمادگی کامل نسبت به اقدام واکنشی ایران با این حملات مواجه شد.
یک نکته قابل تامل نیز وجود دارد، اینکه بعد از نسل کشی گسترده اسرائیل علیه مردم فلسطین نگاهی منفی و اعتراضی نزد اذهان عمومی در سطح جامعه جهانی بر علیه اسرائیل شکل گرفته بود، در نتیجه اسرائیل نیاز داشت به نوعی توجه ها را به سوی خود جلب نماید و بتواند حقی را برای خود به منظور تداوم حملات در رفح قائل شود. شاید یکی از دلایلی که در بهبوبه جنگ در غزه ریسک حمله به کنسولگری ایران را به جان خرید و با آغوشی باز در انتظار اقدام واکنشی ایران بود نیز همین باشد تا شاید به این بهانه بتواند ائتلاف سنگین تری علیه ایران شکل بدهد، اگرچه امریکا اعلام نموده که در ضد حمله اسرائیل به ایران شرکت نخواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала