گزارش و تحلیل

منظومه ماهواره ای ایرانی در فضا جای می گیرد

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / منظومه ماهواره ای ایرانی در فضا جای می¬گیرد
منظومه ماهواره ای ایرانی در فضا جای می¬گیرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.04.2024
اشتراک
پژوهشگران شرکت دانش بنیان امید فضا قصد دارند تا سال ۱۴۰۵ منظومه ماهواره ای با قابلیت اجرای همزمان دو ماموریت سنجش از دور و مخابرات بانک باریک را به بهره برداری برسانند.
به گزارش اسپوتنیک- پژوهشگران شرکت‌ دانش‌بنیان امید فضا فعال در طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی که پیش از این موفق به ساخت ماهواره سنجشی کوثر با کاربرد کشاورزی، نقشه‌برداری و حدنگاری و همچنین ماهواره مخابراتی هدهد با کاربری در حوزه‌های کشاورزی، حمل‌ونقل و مدیریت بحران، در اقدامی جدید قصد ایجاد منظومه ماهواره‌ای دارند که همزمان دو ماموریت سنجش از دور و مخابرات بانک باریک را انجام دهد.
منظومه ماهواره‌ای یک گروه از ماهواره‌های مصنوعی است که به‌صورت هماهنگ در اجرای یک برنامه مشخص شرکت می‌کنند. بعبارتی، سیستم ماهواره ای شبکه ای از ماهواره های مصنوعی است که برای اهداف مختلفی مانند ارتباطات، ناوبری، پیش بینی آب و هوا، سنجش از دور و تحقیقات علمی استفاده می شود. این ماهواره ها به دور زمین می چرخند و خدماتی مانند پخش تلویزیونی، اتصال به اینترنت، ناوبری GPS و نظارت بر شرایط محیطی را ارائه می دهند. سیستم های ماهواره ای با ایجاد ارتباطات جهانی، نظارت و جمع آوری داده ها، نقش مهمی در جامعه مدرن ایفا می کنند.

مصطفی عقیلی، معاون بازرگانی شرکت امید فضا با اشاره به زمان تخمینی عملی سازی این منظومه ماهواره ای در گفتگو با اسپوتنیک گفت، در آغاز کار ما دو نمونه ماهواره تحت عنوان ان وی پی(MVP) یکی در حوزه سنجشی به نام "کوثر" و یکی هم در حوزه مخابراتی تحت عنوان "هد هد" توسط شرکت امید فضا طراحی شد و اکنون نیز آماده پرتاب هستند. بعد از این می توان به تدریج وارد فاز عملیاتی ساخت ۲۰۰ عدد ماهواره که از نظر نوع ماموریت در واقع ترکیبی از ماموریت هدهد و کوثر است وارد شویم. تخمین می زنم سال ۱۴۰۵ یا ۱۴۰۶ این پروژه وارد فاز عملیاتی می گردد.

ماهواره بر سیمرغ  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2024
طرح ساخت ماهواره‌برهای سنگین سریر و قائم در ایران
عقیلی با اشاره به ساخت ماهواره های هدهد و کوثر افزود، بیش از هشتاد درصد هر دو ماهواره به کمک ظرفیت داخل کشور ساخته شده و بومی هستند، اما در قسمت منظومه سازی در حال مذاکره با شرکایی خارجی هستیم و قصد داریم که این منظومه را در سطح بین المللی توسعه بدهیم، بنابراین باید ببینیم چند درصد از ظرفیت ساخت این پروژه را خودمان باید انجام بدهیم و چند درصد از آن را شرکای ما انجام بدهند به همین دلیل هم اکنون نمی توان به طور دقیق گفت این منظومه دقیقا تا چه میزان بومی است. به هر حال آنچه مسلم است خود ما توانمندی ساخت آن را داریم، اما با مطرح شدن بحث های تجاری لازم باشد که بخشی از آن را سایر شریکها انجام بدهند.
وی در ادامه افزود، ماهیت کارما، فعالیت در فضای بین المللی است و اساسا اگر مبنای کار بر این نباشد که سایر کشورها نیز از آن استفاده نکنند و توان سرویس دهی به آنها وجود نداشته باشد، عملا چنین فعالیتهایی در فضا توجیه پذیری اقتصادی نخواهد داشت. هدف این نیست که این منظومه ماهواره ای را فقط برای ایران بسازیم، بنابراین قطعا کاربردهای اقتصادی دیگری نیز در سایر مناطق برای آن در نظر گرفته می شود. به این ترتیب، سایر کشورها که اتفاقا رابطه خوبی با ما دارند مثل کشورهای بریکس و کشورهای عضو پیمان شانگهای و اوراسیا نیز می توانند به راحتی از خدمات ما استفاده نمایند.
در ساخت این منظومه تلاش می شود تا از نظر قیمتی ارزش افزوده بالاتری داشته باشد تا از مزیت رقابتی بیشتری نسبت به ماهواره‌های مشابه پیدا کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала