گزارش و تحلیل

آمریکا چه قدر بدبخت شده !

© iStock.com / Toshe_Oکاخ کنگره آمریکا
کاخ کنگره آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2024
اشتراک
اخیرا سنتکام اعلام کرده در ماه آوریل ایالات متحده تسلیحات و مهمات به دست آمده از کشتی هایی را که گفته می شد در حال انتقال از ایران به سمت یمن بوده است را به اوکراین داده است.
البته بحث اینکه این تسلیحات ایرانی بوده و در حال انتقال به یمن بوده یا نه هنوز اثبات نشده ولی کلا اگر ایران در حال ارسال تسلیحات به جایی بوده ایالات متحده حق توقیف این تسلیحات را نداشته و طبق مقررات بین المللی این کار ایالات متحده یک دزدی دریایی به حساب می آید.
حتی اگر ادعای ایالات متحده این باشد که به استناد تحریم های شورای امنیت بر علیه یمن چنین کاری را کرده باز هم کار ایالات متحده خلاف قوانین بین المللی می باشد چون شورای امنیت این اختیار را به ایالات متحده نداده که از طرف آن بخواهد دست به توقیف کشتی هایی که به یمن می رود بزند و طبق قوانین بین الملل اگر شورای امنیت بخواهد تصمیمی را با زور اجرا کند باید یک نیروی بین المللی تحت نظارت شورای امنیت تشکیل شود و آن نیرو چنین کاری را انجام دهد.
مضاف بر همه اینها حتی در صورتی که ایالات متحده با مصوبه ای از شورای امنیت، که چنین مصوبه ای وجود ندارد، برای اجرای مصوبه شورای امنیت کشتی و یا تسلیحاتی را توقیف کرده باشد باز هم ایالات متحده حق ندارد که درباره محموله تصمیم گیری کند بلکه این محموله باید تحت نظر شورای امنیت در جایی انبار شود و بعد شورای امنیت تصمیم بگیرد درباره آن چه کار می خواهد انجام دهد.
عملا این تسلیحات مربوط به هر کسی بوده و از هر جایی به هر جایی می رفته عملا دزدی به حساب می آید.
تنها نکته ای که این ماجرا ثابت می کند این است که ایالات متحده و کلا ناتو به حدی از استیصال رسیده اند که برای تامین تسلیحات مورد نیاز اوکراین مجبور هستند دست به دزدی دریایی بزنند وسلاح دزدی برایشان بفرستند.
کارشناسان مربوطه به خوبی می دانند که امروزه آمریکایی ها و ناتو به دلیل بازکردن انبارهای تسلیحاتی خود برای اوکراین و اسرائیل با کمبود تسلیحات متعارف مواجه شده اند و برای اینکه اوکراین در جبهه های جنگ کم نیاورد مجبور هستند با دزدی هم که شده برای اوکراین تسلیحات تامین کنند.
از سوی دیگر با توجه به شرایط جبهه های جنگ و پیشروی های ارتش روسیه در این جنگ آنها می خواهند پیغامی مبنی بر اینکه حاضر هستند قوانین و مقررات بین المللی را زیر پا بگذارند ارسال کنند.
دیدار وزیر امور خارجه ایران و بشار اسد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.04.2024
امیرعبداللهیان در دیدار با اسد: آمریکا مسئول اقدامات اسرائیل در منطقه است
البته یکی از اهداف حمایت های ایالات متحده از اسرائیل در نسل کشی و قتل عام مردم فلسطینی و زیر پا گذاشتن مقررات بین المللی و هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق و... این بود که پیغامی برای روسیه و چین و ایران و ... ارسال کند که ببینید نوچه من هرکاری دلش بخواهد انجام می دهد و همه توافق ها و مقررات بین المللی را زیر پا می گذارد و هیچ مرجع بین المللی ای وجود ندارد که حتی سوال کند چرا این کار را انجام دادی.
البته قبل تر هم اوکراین شروع کرده بود مقررات بین المللی را زیر پا بگذارد و ایالات متحده و متحدین اش مجامع بین المللی را تحت فشار قرار دادند تا صدایشان در نیاید.
مشکل اصلی آمریکایی ها و متحدین شان در این است که هر چه قدر تسلیحات برای اوکراین ارسال می کنند چشم می بندند باز می کنند می بینند این تسلیحات نیست.
اوکراینی ها مدعی می باشند که این تسلیحات یا در جبهه های جنگ با روسیه مصرف شده و یا اینکه ارتش روسیه انبارهای این تسلیحات را نابود کرده اما نکته دیگری هم وجود دارد و آن این است که همان تسلیحات به یکباره از بازارهای سیاه سر در می آورد.
عموما هم امروزه اکثر گروه های ستیزه جو در جهان به راحتی از همان بازارهای سیاه تسلیحات تامین می کنند.
وقتی که فلسطینی هایی که بیست سال است در شدید ترین محاصره ها قرار دارند و شش ماه است که اسرائیل حتی اجازه نمی دهد آب برایشان ارسال شود این همه تسلیحات در اختیار دارند که بتوانند چند سال دیگر هم با اسرائیل به جنگ بپردازند مطمئن باشید که یمنی ها صدها برابر تسلیحات در اختیار دارند و کک شان از این مسایل نمی گزد در نهایت هم تسلیحات مورد نیازشان را از همان قاچاقچی های بازارهای سیاه خریداری می کنند، نیاز نیست ایران بار کشتی کند و برایشان ارسال کند تا دزدان دریایی آمریکایی بخواهند آنها را بدزدند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала