گزارش و تحلیل

توپ گسترش جنگ به کل منطقه در زمین آمریکا است

© Sputnik / Aleksei Vitvitskiy /  مراجعه به بانک تصاویر گفتگوی رؤسای جمهور آمریکا و اسرائیل درباره ایران و روسیه
گفتگوی رؤسای جمهور آمریکا و اسرائیل درباره ایران و  روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2024
اشتراک
از 7 اکتبر تا به حال نتانیاهو تلاش مذبوحانه ای را انجام داد تا پای ایران و جبهه مقاومت را به یک جنگ فراگیر در منطقه باز کند.
نتانیاهو امیدوار بود و هست که با گسترش دایره جنگ پای ایالات متحده و اروپا به عنوان حامیان اسرائیل را به جنگ باز کند وتوجه ها از غزه دور شود.
وی همچنین امیدوار می باشد که چنین جنگی موجب ایجاد رعب و وحشت میان یهودیان در اسرائیل گردد و آنها از بیم نابود شدن دست از مخالفت با او بردارند و وی بتواند چند صباح دیگری در قدرت باقی بماند.
حمله به کنسولگری ایران در دمشق  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2024
آمریکا پس از حمله به کنسولگری ایران از حملات به نیروهای خود بیم دارد
نکته قابل تامل در این دیدگاه و یا سیاست این است که برای نتانیاهو و دولت تندروی وی هیچ اهمیتی ندارد که همه یهودیان کشته شوند و یا کل منطقه نابود شود یا نه.
آنچه برای آنها مهم است بقا در قدرت می باشد.
در واقع اگر عملکرد دولت تندرو اسرائیل طی دو سال اخیر نبود شاید اصلا اتفاق 7 اکتبر هم رخ نمی داد و فلسطینی ها به جایی نمی رسیدند که مجبور باشند واکنش نشان دهند و چنین هزینه هایی را متحمل شوند.
ایران وهم پیمانانش با سیاست صبر استراتژیک تلاش کردند وتا به این لحظه تلاش می کنند که در دام نتانیاهو گیر نکنند.
همه تحلیلگران و کارشناسان و حتی محافل دیپلماتیک بدون استثنا چه این طرفی چه آن طرفی همه بر این مسایل متفق القول می باشند.
قطعا اگر حمایت های کورکورانه ایالات متحده از اسرائیل واستانداردهای دوگانه اروپایی ها در برخورد با اسرائیل نبود کار اسرائیل به جایی نمی رسید که این همه جنایت و کشتار در غزه انجام دهد و حتی صلح بانان و شهروندان غربی که عضو گروه های امداد رسانی هستند را در روز روشن ترور کنند و بیمی از واکنش بین المللی نداشته باشد.
امروزه نتانیاهو به گونه ای ما فوقی رفتار می کند که همه مقامات سیاسی کشورهای غربی از آمریکایی گرفته تا اروپایی همه به مراتب ما دون او هستند و کافی است به لحن صحبت کردن او درباره آنها و یا با آنها گوش دهید تا متوجه شوید چه می گویم.
شاید بتوان گفت که نتانیاهو با خدمتکاران دفتر نخست وزیری اسرائیل هم بسیار محترمانه تر از شیوه ای که با رهبران کشورهای غربی، علی الخصوص آمریکا، صحبت می کند.
به هر حال این حمایت ها کار را به جایی کشانده که اسرائیل همه مقررات و تفاهم نامه ها و قواعد بین المللی را زیر پا گذاشته و می گردد که کدام قانون یا تفاهم نامه بین المللی هست که مانده و زیر پا نگذاشته تا زیر پا بگذارد و به جهانیان نشان دهد که ما فوق همه قوانین و مقررات و تفاهم نامه های بین المللی است.
حتی نازی های آلمان هم زمان جنگ جهانی دوم به خود اجازه ندادند به برخی کنوانسیون ها و معاهده های بین المللی مثل مصونیت دیپلماتیک نمایندگی های دیپلماتیک تعدی کنند که اسرائیل این کار را هم انجام داد و مستقیم به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد.
امروزه دیگر جایی برای ایران باقی نمانده که بخواهد صبر استراتژیک خود را ادامه دهد و ایران در شرایطی قرار گرفته که مجبور می باشد پاسخ دهد.
به هر حال خاک ایران مورد تجاوز دشمن قرار گرفته.
آمریکایی ها و همه جهانیان هم این را به خوبی می دانند.
پس بحث پاسخ دادن و اینکه پاسخ باید بسیار سخت تر از عمل اسرائیل باشد تا اسرائیل متوجه هزینه کار خود شود جای بحث ندارد، قطعا انجام خواهد شد فقط مانده زمان و مکان و نوع پاسخ که در اختیار مقامات ارشد ایران و فرمانده کل قوا می باشد که چه تصمیمی در این باره بگیرند.
آمریکایی ها هم چند روزی است که دلواپس سربازان خود می باشند که مبادا در منطقه بلایی سرشان بیاید.
هم آمریکایی ها و هم اروپایی ها و هم دیگر کشورها بارها دلواپسی خود از بابت اینکه جنگ ممکن است به کل منطقه سرایت کند اعلام کرده اند.
امروزه به نظر می رسد دیگر برای ایران و جبهه مقاومت خیلی اهمیتی ندارد که جنگ در منطقه گسترش پیدا کند و یا نه و یا اینکه تمرکز از غزه برداشته شود یا نه، کار به جایی رسیده که بسیاری از فرماندهان ارشد جبهه مقاومت متقاضی واکنش بسیار شدید به اسرائیل می باشند و اظهار می دارند اگر اسرائیل می خواهد جنگ به منطقه سرایت کند بگذارید ببینیم چه کار می خواهند بکنند.
این برگه را دیگر باید از دست اسرائیل خارج کرد.
در صورتی که اسرائیل امیدوار نبود که آمریکا حاضر خواهد بود برای اسرائیل وارد جنگ شود قطعا دست به چنین کارهایی نمی زد.
شاید هم صحیح تر این باشد که بگوییم در صورتی که آمریکایی ها چنین شرایطی را ایجاد نکرده بودند و از روز اول به گونه ای رفتار نکرده بودند که حاضر هستند سربازان خود را برای بقای نتانیاهو قربانی کنند قطعا کار به اینجا نمی رسد.
حال به نظر می رسد توپ در زمین آمریکا است.

یعنی ایران پاسخ خود را خواهد داد و اگر آمریکایی ها تصمیم دارند جنگ به کل منطقه گسترش پیدا کند و سربازان آنها فدای سیاست های نتانیاهو شوند دیگر نمی شود کاریش کرد.

اگر هم نمی خواهند جنگ به منطقه گسترش پیدا کند آنها باید هر چه سریعتر اسرائیل را مهار کنند و اسرائیل را وادار کنند که هم جنگ غزه را متوقف کند هم تعدی به قوانین و مقررات بین المللی و هم حمله هایش به کشورهای همجوار.
همه هم به خوبی می دانند اگر اراده چنین چیزی باشد آمریکا می تواند این کار را انجام دهد چون اسرائیل بدون چتر حمایتی آمریکا هیچ کاری نمی تواند انجام دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала