گزارش و تحلیل

استاندارد دوگانه ترویکای غربی در برابر حمله به کنسولگری ایران

© Photo / IRNAحمله هوایی اسرائیل به دمشق
حمله هوایی اسرائیل به دمشق  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2024
اشتراک
معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را منتشر کرد.
به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیش‌نویس بیانیه سازمان ملل در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را در شورای امنیت منتشر کرده است. نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با توافق با همکاران ایرانی و سوری خود، پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل را در محکومیت این اتفاقات برای مطبوعات منتشر نمود. با این حال، ایالات متحده و بریتانیا حتی نمی خواستند در مورد آن بحث کنند، با این بهانه که در این جلسه هیچ اتفاق نظری در ارزیابی از آنچه اتفاق افتاد وجود ندارد. علاوه بر این دو کشور هیات فرانسوی نیز این نقض آشکار قوانین بین‌المللی را محکوم نکردند، بلکه دست به یک موازنه کلامی زدند و طوری واکنش نشان دادند که گویا ایران خوش مقصر کامل این قضیه بوده است. دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل اقدام این کشورها را بهترین نمونه از استانداردهای دوگانه "ترویکا" غربی و نگرش واقعی و نه اعلامی آن نسبت به قانون و نظم در زمینه بین المللی است.
دبیر کل سازمان ملل انفجار تروریستی امروز در مترو سن پترزبورگ را قویا محکوم کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2024
گوترش حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد
سمیه ماندگار، پژوهشگر مسائل بین الملل با اشاره به استانداردهای دوگانه غرب و بویژه همپوشانی آمریکا، انگلیس و فرانسه نسبت به مواضع سایر کشورها مثل روسیه و چین در سازمان ملل به اسپوتنیک گفت: نمونه های زیادی از استانداردهای دوگانه از سوی غرب و مثلق آمریکا، انگلیس و فرانسه تا به حال شاهد بودیم و مواردی مثل رفتارهای دوگانه نسبت به تحولات اوکراین و غزه، رفتاردوگانه نسبت به معترضان فرانسوی و همین اخذ موضع خنثی درخصوص حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق از نمونه های اخیر استاندارهای دوگانه غربی است.
ماندگار گفت: استانداردهای دوگانه ترویکای ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در سازمان ملل را می توان به عوامل مختلف سیاسی، تاریخی و استراتژیک نسبت داد. آنها اتحادهای دیرینه و منافع مشترکی میان خود دارند که بر تصمیمات و مواضع آنها در سازمان ملل تأثیر می گذارد. اغلب به دلیل همین اتحادهاست که منجر به سوگیری به نفع یکدیگر و همپوشانی تصمیمات و مواضع آنها شده و در نتیجه استانداردهای دوگانه ای را که شاهد هستیم رقم میزند.
وی گفت: تجربه تاریخی و نمونه های عینی که اتفاقا کم هم نیستند نشان داده این کشورها فارغ از مباحث حقوق بشری، قانونی و انسانی همیشه منافع استراتژیک خود را بر اجرای مداوم هنجارها و استانداردهای بین المللی اولویت داده اند و نتیجه آن نیز می شود همین سکوتی که روزهای قبل در قبال اتفاق حمله اسرائیل به کنسولگری ایران دیدیم و اخذ مواضع انتخابی نسبت به قطعنامه ها و تصمیمات در سازمان ملل.
وزارت امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2024
مسکو حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را به شدت محکوم کرد
ماندگار در ادامه گفت: غرب نسبت به مسائلی که در حوزه خود رخ می دهد و نسبت به آنچه منافع آنها را دربر می گیرد با آنچه که دیگر ملت ها دنبال نموده و منافع و کشورهاست تعاریف و استانداردهای دوگانه ای را مد نظر دارد. در مقوله اقداماتی با ماهیت تروریسم تا جایی که منافع آمریکا و متحدانش مورد توجه باشد و یا مثلا آدمکشی های اسرائیل را تروریسم نمی داند اما وقتی جنبش های آزادی بخش مثل حماس و ملت های آزاده خواه مثل عراق، یمن و مردم فلسطین می خواهند از حقوق خود دفاع کنند به آن مفهوم تروریسم را می دهند.
سمیه ماندگار در پایان خاطر نشان کرد: استانداردهای دوگانه در ظهور و بروز تعاریف و مفاهمی چون آزادی و حقوق بشر، عدالت و قوانین بین المللی به روشی مستکبرانه عمل می نمایند و متاسفانه بدتر از آن حق وتوی و اعمال قدرت آنها در نهادی مثل شورای امنیت سازمان ملل است. در نتیجه اتخاذ همین سیاستهای دوگانه بویژه بعد از جنگ اسرائیل به فلسطینی ها در نوار غزه شاهد لغو اعتبار غرب نزد کشورهای جنوب در جهان شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала