گزارش و تحلیل

آیا ایران به مواضع آمریکا در منطقه حمله خواهد کرد؟

© AFP 2023 / Louai Besharaپیامدهای حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه
پیامدهای حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2024
اشتراک
پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق آمریکایی ها بلافاصله به ایرانی ها اعلام کردند که در جریان این حمله نبودند و طی چندین بیانیه و اظهار نظر مقامات آنها ایران را از حمله به مواضع آمریکا در منطقه بر حذر داشتند.
نکته قابل تامل در این است که هیچ هیچ کشور دیگری به جز آمریکا دلواپس نیست که ایران در واکنش به حمله اسرائیل از آن تاوان نگیرد.
دلیل این دلواپسی آمریکا هم بی دلیل نیست.
طبق قوانین و مقررات بین المللی هر کشوری که عضو سازمان ملل می باشد اگر کمترین کاری از کارهای اسرائیل را انجام داده بود قطعا تا به حال از سازمان ملل و کلیه مجامع بین المللی اخراج و یا عضویت اش تعلیق شده بود و همچنین ذیل ماده 7 قرار می گرفت و انواع و اقسام تحریم های بین المللی بر علیه آن اعمال می شد.
اما چون ایالات متحده کورکورانه از اسرائیل حمایت می کند اسرائیل هر کاری دلش می خواهد انجام می دهد و دلواپس نیست که مورد سوال مجامع بین المللی قرار گیرد.
از نسل کشی و قتل عام غیر نظامیان گرفته، آن هم در مقابل دوربین ها، تا کشتن خبرنگاران و حافظان صلح و کارکنان موسسات خیریه بین المللی و حتی ماموران صلح بان سازمان ملل تا...
جنایتی نیست که به نظرتان بیاید و اسرائیل طی شش ماه اخیر در غزه انجام نداده باشد.
علاوه بر آن اسرائیل به صورت جنون آمیز امروزه تلاش دارد که جنگ را به کشورهای منطقه نیز بکشد و هر روز به سوریه و لبنان حمله می کند.
حالا هم آمده کنوانسیون وین که برای اماکن دیپلماتیک مصونیت در نظر گرفته را نیز زیر پا گذاشته و به کنسولگری ایران در سوریه حمله کرده.
همه این جنایات هم با تسلیحات آمریکایی و چتر سیاسی آمریکا و همچنین پشتیبانی مالی و اقتصادی آمریکا انجام می شود.
حمله به کنسولگری ایران در دمشق  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2024
آمریکا پس از حمله به کنسولگری ایران از حملات به نیروهای خود بیم دارد
این بدین معنا است که ایالات متحده آمریکا در همه جنایاتی که انجام می شود شریک است و به همین دلیل هم می باشد که امروزه آمریکایی ها دلواپس هستند تاوان حمله اسرائیل را نیز مجبور باشند بپردازند.
چه آمریکایی ها می دانستند چه نمی دانستند، که قطعا می دانستند، حمله به یک مقر دیپلماتیک که دارای مصونیت طبق مقررات بین المللی است توسط جنگنده های آمریکایی که آمریکا در اختیار اسرائیل قرار داده انجام شده و همچنین موشک های استفاده شده آمریکایی بوده.
چطور ایالات متحده هیاهو به راه می اندازند که پهباد های ایرانی اینجا و آنجا اگر در جنگی استفاده شوند پس ایران مسئول است، حالا دیگر مسئولیت استفاده از سلاح هایش برای نسل کشی و کشتار جمعی و حمله به غیر نظامیان و خبرنگاران و صبح بانان و کمک رسانان و اماکن دیپلماتیک را نمی خواهد بپذیرد.
البته همه به خوبی می دانند که خواست دولت تندرو اسرائیل هم همین است، یعنی کاری کند که ایرانی ها و یا متحدانشان به سربازان آمریکایی در منطقه حمله کنند بلکه جنگی میان ایران و ایالات متحده در گیرد.
آنچه هم مسلم است این می باشد که مقامات ارشد ایران باهوش تر از آن هستند که احساساتی عمل کنند و آنها خوب بلد هستند شطرنج سیاست را بازی کنند و می دانند کجا و چه طور واکنش نشان دهند.
ولی اینجا نباید فراموش کرد که آمریکایی ها خودشان امروزه آنقدر دشمن در منطقه دارند که ایران ته صف قرار دارد و فعلا بسیاری هستند که جلوتر منتظر فرصت برای حمله به آمریکایی ها می باشند واحتمالا سر فرصت این کار را خواهند کرد، ایران فعلا باید منتظر نوبت خودش باشد.
Сотрудники службы экстренной помощи и безопасности осматривают повреждения на месте удара ВВС Израиля по зданию консульства Ирана в Дамаске, Сирия - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2024
ارزیابی حقوقی مسکو از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق
اما اینجا باید به این نکته توجه داشت که ماجرای حمله به کنسولگری ایران در دمشق مانند دیگر عملیات اسرائیل نیست و اینگونه نیست که ایران از این بابت بگذرد و همه کارشناسان متفق القول هستند علیرغم اینکه ایران به خوبی می داند اسرائیل خواهان به آتش کشیدن منطقه است و عمدا این کار را کرده تا ایران واکنش نشان دهد ولی امروزه ایران مجبور است پاسخ دهد چون اگر پاسخ ندهد می داند گستاخی اسرائیل بیشتر خواهد شد.
در این راستا هم وقتی از پاسخ ایران صحبت می کنیم باید توجه داشت که منظور یک پاسخ گذرا نیست، منظور پاسخی است که درخور این عمل اسرائیل باشد.
تجربه تاریخی ثابت کرده که تنها راه تعامل با اسرائیل این است که اگر یکی می زند باید دوتا بخورد وگرنه به فکر زدن دومی می افتد.
آنچه همه امروزه روی آن متفق القول هستند این است که ایران در جواب هر یکی دوتا را خواهد زد و فعلا اسرائیل باید روی یکپا بایستد که کی و چطور و کجا ضربه را می خورد و آیا یک سیلی را فقط دوتا خواهد خورد یا با مشت و لگد هم همراه خواهد بود.
فعلا ظاهرا ایرانی ها سبک و سنگین می کنند که چطور و کجا واکنش نشان دهند تا جیغ بنفش اسرائیل در آید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала