معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

© Sputnik / Наталья Селиверстоваساختمان وزارت خارجه روسیه
ساختمان وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2024
اشتراک
در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو امیدوار است که در مرحله نهایی مذاکرات در ماه مه-ژوئن سال جاری در نیویورک، نسخه نهایی معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی مورد توافق قرار گیرد.
این وزارتخانه اعلام کرد که در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.
وزارت خارجه روسیه در مورد اهمیت این معاهده به اسپوتنیک گفت، "فقدان معاهدات جهانی تخصصی در زمینه امنیت اطلاعات بین المللی، منجر به انفجار عظیم جرم و جنایت در فضای دیجیتال شده است."
این وزارتخانه خاطرنشان کرد که "میلیون‌ها نفر از آسیب‌های اقتصادی جدی رنج می‌برند و دولت‌ها با حملاتی به زیرساخت‌های اطلاعاتی حیاتی که از بلایای جدی که به دست بشر ساخته می شوند رنج می برند، مواجه هستند."
وزارت امور خارجه روسیه یادآور شد که در سال 2019، روسیه شروع به ایجاد کمیته ویژه سازمان ملل برای تدوین اولین کنوانسیون جامع بین المللی در مورد مبارزه با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی کرد. این روند توسط 79 کشور عضو سازمان ملل حمایت شد. قابل توجه است که آخرین کنوانسیون سازمان ملل متحد به ابتکار روسیه بیش از 20 سال پیش تصویب شد (کنوانسیون بین المللی مبارزه با اقدامات تروریسم هسته ای در سال 2005). همچین افزوده شد که این وزارتخانه در 27 مارس یک نشست خبری جهانی در قالب ترکیبی برای هیئت های دیپلماتیک در مسکو در مورد این موضوع برگزار کرد. این رویداد با حضور بیش از 50 کشور و بیش از 100 دیپلمات و کارشناس از سراسر جهان برگزار شد. شرکت کنندگان در آن در مورد مسائل مربوط به آماده سازی برای مرحله نهایی مذاکرات در سازمان ملل متحد در مورد تذوین یک کنوانسیون جهانی در مورد مبارزه با جرایم اطلاعاتی بحث و گفتگو کردند.
پرچم آمریکا ارتش آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2024
مسکو: آمریکا و ناتو در حال توسعه فناوری های تسلط ذهنی هستند
در توضیح در مورد پیش نویس این سند، وزارت خارجه روسیه اشاره کرد که از جمله اهداف اصلی ایجاد آن، کاهش شکاف دیجیتالی و از بین بردن نابرابری تکنولوژیکی است.
وزارت خارجه روسیه در پایان تاکید کرد: "هدف از این طرح، ترکیب پتانسیل های کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، ایجاد یک سیستم جهانی موثر برای مبارزه با جرایم فرامرزی فناوری اطلاعات و ارتباطات است. همچنین در نظر گرفتن چالش های در حال تحول ایجاد شده، از جمله از طریق آخرین "دانش عملی" از جمله فناوری‌های کوانتومی و هوش مصنوعی نیز می باشد."
وزارت خارجه روسیه در توضیح موضع خود گفت که “روسیه در طول کل روند مذاکرات، بر گنجاندن فهرست بلندبالایی در کنوانسیون، از جمله “حملات سایبری” ، قاچاق سلاح و مواد مخدر و سوق دادن خردسالان به سوی خودکشی اصرار دارد.
این وزارتخانه اظهار داشت: “اما نکته اصلی این است که ما در این سند بر لزوم گنجاندن جنایات مربوط به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اهداف تروریستی و افراطی اصرار داریم.”
این وزارتخانه افزود که " فناوری اطلاعات و ارتباطات در دست جنایتکاران تقریباً به ابزار اصلی انجام حملات علیه شهروندان و دولت ها تبدیل شده است. این یک استدلال قوی برای رویکردهای ما در مذاکرات سازمان ملل است."
مسکو معتقد است که معاهده بین‌المللی جدید، مشروط به تصویب آن، هژمونی دیجیتالی غرب، که از جمله در کنوانسیون بوداپست 2001 (که به سرویس‌های اطلاعاتی غربی اجازه می‌دهد دسترسی نامحدود به پایگاه‌های اطلاعاتی الکترونیکی کشورهای مستقل داشته باشند) از آن حمایت شده است، را تضعیف می‌کند."
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2024
توضیحات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره افزایش تعرفه اینترنت
وزارت خارجه روسیه در ادامه افزود: "این به عنوان پایه ای برای ایجاد یک چارچوب حقوقی بین المللی به منظور ایجاد یک سیستم سرمایه گذاری بین المللی جهانی و منصفانه عمل خواهد کرد."
در عین حال، آنها توجه خود را به این واقعیت جلب کردند که برخلاف روسیه، واشنگتن طرفدار هماهنگی حداکثری کنوانسیون های سازمان ملل و معاهده بوداپست است.
وزارت خارجه روسیه اعلام داشت: “این بدان معناست که به جای یک سند جهانی، آمریکایی‌ها و متحدانشان می‌خواهند معاهده‌ای با دامنه محدود و محتوای محدود دریافت کنند که هیچ تعهدی (از جمله در مورد انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه) مجموعه غرب و شرکت های فناوری اطلاعات آنها نداشته باشند.”
در ادامه آمده است: "مرحله نهایی مذاکرات در نیویورک در ماه می تا ژوئن انجام خواهد شد و پس از آن متن نهایی باید مورد توافق قرار گیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала