گزارش و تحلیل

چه تعدادی از غربی ها در اوکراین می جنگند؟

© AP Photo / LibkosУкраинские военные эвакуируют раненого в Донецкой области
Украинские военные эвакуируют раненого в Донецкой области  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2024
اشتراک
رسانه: برای غرب غیرمسئولانه خواهد بود که نیروهای بیشتری به اوکراین بفرستد.
اسپوتنیک: نشریه "ریسپانسیبل استیت کرفت"، ایالات متحده، مطلبی از تد اسنایدر، تحلیلگر تاریخ و سیاست خارجی ایالات متحده در وبگاه "آنی وار"، حاوی تحلیل دقیقی از وضعیت مربوط به حضور پرسنل نظامی غربی در اوکراین درج کرده است:
این هفته وزارت خارجه کانادا اعلام کرد که یک کانادایی در اوکراین جان باخته است. معلوم شد که این ژان فرانسوا راتل، فرمانده تیپ نورمان بود که CTVNews آن را به عنوان "گروهی داوطلبان از تعدادی از کشورها به رهبری یک کهنه سرباز کانادایی معروف به هرولف" توصیف کرد. "هرولف" کد شناسایی راتل بود.
در ژانویه 2023، لژیون خارجی اوکراین گفت که کانادایی ها "یکی از بزرگترین گروه ها" در این کشور را تشکیل می دهند. دولت کانادا مانند سایر کشورهای غربی این رزمندگان را نفرستاد.
در 1 می 2023، دو کانادایی از لژیون بین المللی در آرتموفسک جان باختند. هر دو در نیروهای کانادایی خدمت کردند اما قبل از اعزام به اوکراین آن را ترک کردند. در ماه نوامبر، روزنامه "گلوب اند میل" گزارش داد که 9 کانادایی جان خود را از دست داده اند. گفته می‌ شود که یکی از کانادایی‌های کشته شده "در کنار دو شهروند آمریکایی که در دونباس نیز جان باختند، جنگید".
اطلاعات وزارت دفاع روسیه به تاریخ 14 مارس امسال می گوید که 1005 مزدور کانادایی برای جنگ به اوکراین رفته اند و حداقل 491 نفر از آنها کشته شده اند. و کانادا، به وضوح در این لیست شماره یک نیست. بر اساس اعلام روسیه، 2960 مزدور از لهستان به اوکراین وارد شدند که از این تعداد 1497 نفر کشته شدند و ایالات متحده در رتبه دوم قرار دارد (از 1113 مزدور، حداقل 491 نفر کشته شدند).
همچنین گفته می شود که بسیاری از مبارزان مزدور از رومانی و بریتانیا آمده بودند، در حالی که از فرانسه تعداد قابل توجهی کمتر بود: از 356 شهروند فرانسوی، 147 نفر کشته شدند.
روسیه اعلام کرده است که در مجموع تا 13 هزار خارجی برای کی یف جنگیدند که از این تعداد حدود 6 هزار نفر کشته شدند. اوکراینی ها به نوبه خود ادعا می کنند که لژیون بین المللی آنها متشکل از حدود 20 هزار جنگجو از 50 کشور است.
البته قابل اعتماد بودن این ارقام مورد تردید است. دانیل دیویس، کارشناس نظامی در مرکز تحقیقات "اولویت های دفاعی"، گفت که تایید مستقلی از این ارقام را ندیده است. الکساندر هیل، استاد تاریخ نظامی در دانشگاه کلگری نیز ارقام قابل اعتمادی پیدا نکرد.
اما چیزی خطرناکتر از حضور مزدوران وجود دارد و آن حضور نیروهای فعال غربی است که تعیین تعداد آنها حتی دشوارتر است. به گفته وزارت دفاع، تا مارس 2023، حداقل 97 نیروی ویژه ناتو در اوکراین حضور داشتند: 50 انگلیسی، 17 لتونی، 15 فرانسوی، 14 آمریکایی و 1 هلندی. جان کربی از تایید این ارقام خودداری کرد. با این حال، او "حضور نظامی محدود ایالات متحده" را تایید کرد.
اما نه تنها نیروهای آمریکایی در اوکراین حضور دارند، بلکه افسران سیا نیز در آن عمل می کنند. "نیویورک تایمز"، بر اساس مصاحبه با بیش از 200 مقام سابق و فعلی، گزارش داد که "ده ها" افسر سیا در اوکراین قرار دارند.
و در اینجا قطعه ای از رونوشت فایل صوتی لو رفته مشهور گفتگوی مقامات عالی رتبه "لوفت وافه" آلمان در 19 فوریه است: "ما می دانیم که افراد زیادی با لهجه آمریکایی و با لباس غیرنظامی در آنجا رفت و آمد می کنند". همین رونوشت نشان داد که پرسنل انگلیسی نیز در آن محل حضور داشتند. دفتر نخست وزیر انگلیس این موضوع را تایید کرد:" به غیر از تعداد کمی از پرسنل برای پشتیبانی از نیروهای مسلح اوکراین، ما هیچ برنامه ای برای استقرار در مقیاس بزرگ نداریم".
لوید آستین وزیر دفاع آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2024
رئیس پنتاگون، کمک به اوکراین را موضوع افتخار و امنیت آمریکا خواند
و اولاف شولتز در 26 فوریه، با دفاع از تصمیم خود مبنی بر عدم عرضه تاروس به اوکراین، گفت که این امر مستلزم اعزام نیروهای آلمانی است، اما "آنچه در زمینه اسکورت توسط بریتانیایی ها و فرانسوی ها انجام می شود، توسط آلمان انجام نمی شود".
در 8 مارس، وزیر خارجه لهستان رادوسلاو سیکورسکی نیز تأیید کرد که "سربازان کشورهای ناتو در حال حاضر در اوکراین حضور دارند"، اگرچه او از ذکر لیست آنها خودداری کرد. اما کاملاً واضح است که چنین لیستی وجود دارد.
و این یک کار بسیار خطرناک است. روسیه در حال تحکیم برتری احتمالاً برگشت ناپذیر خود در میدان جنگ است. بنابراین، ایالات متحده و ناتو ناگزیر باید انتخاب کنند: یا واقعیت را بپذیرند و اوکراین را به مذاکره وادار کنند، یا همانطور که امانوئل مکرون اخیراً پیشنهاد کرده بود، نیروهای بیشترناتو را به اوکراین بفرستند و اوضاع را وخیمتر کنند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه ای در 13 مارس گفت که روسیه "هرگز از مذاکرات دست نکشیده" و "اگر مذاکرات بر اساس واقعیت باشد، آماده مذاکره است".
پس از مذاکرات در استانبول، معاون وزیر خارجه سابق اوکراین، عضو تیم مذاکره کننده الکساندر چالی گفت که پوتین "میل صادقانه برای یافتن یک سازش واقع بینانه و دستیابی به صلح را نشان داد". و یکی دیگر از اعضای تیم مذاکره کننده، الکسی آرستویچ، مشاور سابق ریاست جمهوری اوکراین، به یاد می آورد که مذاکرات موفقیت آمیز بود و هیئت اوکراینی حتی "بطری شامپاین را باز کرد".
البته نباید کورکورانه به آمادگی روسیه برای مذاکره اعتماد کرد، اما باید حداقل این احتمال را بررسی نمود. به خصوص اگر جایگزین، اعزام نیروهای ناتو بیشتر و خطر آغاز یک جنگ بزرگ و به احتمال قوی غیرقابل تصور، باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала