گزارش و تحلیل

شکست های پیاپی اوکراین موجب نارضایتی کشورهای غربی از ادامه جنگ اسرائیل شده است

© Sputnik / Mikhail Markivپرچم اسراییل
پرچم اسراییل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2024
اشتراک
بر کسی پوشیده نیست که اوکراین با تشویق ایالات متحده آمریکا زمینه راه افتادن جنگ با روسیه را فراهم کرد و غربی ها تصور داشتند با توجه به امکانات جمعی شان می توانند به راحتی کاری کنند روسیه شکست بخورد.
روسیه امروزه با اوکراین نمی جنگد بلکه با اوکراین و کل اعضای ناتو به صورت جمعی می جنگد.
طبق تحلیل هایی که همان زمان در رسانه های غربی منتشر شد آنها باور داشتند اگر احیانا حجم کمک های تسلیحاتی و نیروهایی که آنها به اوکراین ارسال کردند جواب ندهد تحریم های اقتصادی آنها بتواند طی حد اکثر شش ماه کمر روسیه را بشکند.
سرعت برقراری تحریم های آنها بر علیه روسیه به حدی زیاد بود که همه کارشناسان متفق القول بودند همه اینها قبل از شروع عملیات ویژه روسیه آماده بود و اینگونه نبود که این تصمیم ها به یکباره گرفته شده باشد.
همچنین موج کمک های تسلیحاتی ارسالی به اوکران و سرعت ارسال آنها نیز همین را ثابت می کرد و نشان می داد حتی اگر روسیه عملیات ویژه خود را شروع نکرده بود آنها خودشان به روسیه حمله می کردند.
از زمانی که آمریکایی ها موفق شدند نفت و گاز صخره ای را استخراج کنند یکی از برنامه های آنها این بود که این نفت و گاز را به اروپا صادر کنند اما با توجه به اینکه قیمت این نفت و گاز بسیار گران تمام می شد خرید آن برای اروپایی ها به صرفه نبود و بارها آمریکایی ها به اشکال مختلف تلاش کردند اروپایی ها را متقاعد کنند خط لوله های نورد استریم 2 را احداث نکنند و خط لوله نورد استریم 1 را نیز ببندند و از روسیه انرژی ارزان قیمت نخرند واگر به یاد داشته باشید کار حتی به جدل لفظی میان خانم انگلا مرکل و دونالد ترامپ در مصاحبه مطبوعاتی شان در واشنگتن کشید.
به هر حال امروزه دلیل اصلی ادامه جنگ و خونریزی چه در اوکراین چه در فلسطین پول ها و تسلیحاتی است که آمریکایی ها ارسال می کنند و همچنین منافع کمپانی های نفتی آمریکا که وابسته به فروش اسلحه و انرژی گران قیمت به اروپا می باشد.
طی چند ماه اخیر جنگ غزه موجب آن شد که تمرکز آمریکایی ها به اسرائیل معطوف شود و همه حمایت های خود را متمرکز اسرائیل کنند.
به هر حال تفاوت فاحشی میان اسرائیل و اوکراین برای آمریکایی ها وجود دارد.
اوکراین باید قربانی منافع آمریکا شود اما اسرائیل خود منافع آمریکا است.
به این ترتیب دیدیم که کمک های مالی و تسلیحاتی آمریکا به اوکراین کاهش یافت و این کمک ها همه به سمت اسرائیل سرازیر شد.
مشکل اصلی آمریکایی ها هم این بود که اوکراینی ها بخش اعظم زرادخانه تسلیحات متعارف آمریکایی را مصرف کرده بودند و دیگر اینگونه نبود که آمریکا بتواند هم نیاز های اوکراین را تامین کند و هم نیاز های اسرائیل، مخصوصا که اسرائیل نیاز به آتش بسیار زیاد برای با خاک یکسان کردن غزه بود.
پنتاگون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2024
پنتاگون: باید ذخایر تسلیحاتی آمریکا را تکمیل کنیم
در چنین شرایطی می بینیم که با کاهش کمک های مالی و تسلیحاتی به یکباره ورق در جبهه های اوکراین برگشت و روسیه شروع کرد پیشروی های چشمگیر کردند، امری که به عقیده بسیاری از کارشناسان و محافل سیاسی می تواند منجر شود اگر اوکراین طی چند ماه آینده وارد روند حل دیپلماتیک اختلافات با روسیه نشود در نهایت تا تابستان روسیه در میدان نظامی کار را تمام کند.
این ماجرا منجر به آن شده که همه کشورهای اروپایی که با طناب آمریکا در چاه اوکراین رفته بودند امروزه احساس کنند که طناب پوسیده است و همه شان با هم دارند در چاه سقوط می کنند.
عملا ادامه کشت و کشتار و قتل عام فلسطینی ها در غزه به جز اینکه موجبات شکسته شدن همه اصول و مبادی و باورهای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم را از بین برده این زمینه را فراهم می کند که دیگر کشورها نیز به خود این اجازه را بدهند که همین کار را انجام دهند واگر کسی اعتراض کند اروپا و سازمان ملل متهم به استفاده از معیار های دوگانه شوند، در باره آمریکا که جای خود دارد، آمریکا در اوج استفاده از معیار های دوگانه است.
محمود عباس، رهبر فلسطین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.02.2024
رهبر فلسطین طرح های اسرائیل پس از جنگ غزه را محکوم کرد
یعنی اگر فردا روزی روسیه هم برای پایان دادن به جنگ در اوکراین تشخیص داد که مانند اسرائیل باید از شدت آتش استفاده کند دیگر کسی حق اینکه بخواهد از روسیه انتقاد کند را نخواهد داشت، و همه می دانند که روسیه هنوز از بسیاری از تسلیحات پیشرفته خود استفاده نکرده و اینجا در باره تسلیحات هسته ای صحبت نمی کنم.
به همین دلیل می باشد که امروزه فضای جامعه جهانی از جمله فضای سیاسی کشورهای اروپایی که تا همین چند صباح پیش حامی اسرائیل بود به شدت ضد عملیات نظامی اسرائیل شده و درحال فشار به ایالات متحده می باشند که به هر ترتیبی شده این جنگ دیگر باید متوقف شود.
در چنین شرایطی به نظر می رسد اگر نتانیاهو و تیم تندرو وی اصرار بر ادامه جنگ داشته باشند حتی ممکن باشد که غربی ها به محاکم بین المللی اجازه دهند اینها را به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه کنند و تحریم های بین المللی بر علیه آنها نیز وضع شود.
اما آنچه دیگر مسلم است این می باشد که جنگ در اوکراین را باید تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تمام کنند چون معلوم نیست اگر ترامپ بیاید باز هم روند کمک های بی حساب کتاب به اوکراین ادامه خواهد یافت یا خیر.
فراموش نکنید که این جریان حتی روی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سایه انداخته و امروزه اکثریت قاطع مردم آمریکا به شدت مخالف استفاده از مالیات آنها برای هزینه کرد مالی در اوکراین و اسرائیل می باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала