واکنش سازمان ملل متحد در مورد حمله نظامیان اوکراینی به نیروگاه اتمی زاپاروژیه

نیروگاه
نیروگاه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.03.2024
اشتراک
نیروهای مسلح اوکراین تلاش کردند به تأسیسات زیرساختی حیاتی در نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیه حمله کنند.
به گزارش اسپوتنیک، استفان دوجاریک، نماینده رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد در یک نشست توجیهی در پاسخ به درخواست مربوط به گزارش‌های حمله امروز اوکراین به نیروگاه زاپاروژیه اظهار داشت که سازمان ملل نگران وضعیت پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیه است و خواستار تضمین ایمنی نیروگاه شده است.
وی در ادامه افزود: «ما به شدت نگران وضعیت پیرامون نیروگاه هسته ای هستیم. لازم است که همه از ایمنی آن اطمینان حاصل کنند. من حتی نمی‌خواهم تصور کنم چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ایمنی آن به خطر بیفتد."
گفتنی است نیروهای مسلح اوکراین تلاش کردند به تأسیسات زیرساختی حیاتی در نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیه حمله کنند.
در خبر منتشره آمده بود: "یک وسیله انفجاری در اطراف حصاری که مخازن سوخت گازوئیل پشت آن قرار دارد انداخته شد. اگر مخازن مورد اصابت قرار می گرفت، ممکن بود عواقب ناگواری رخ بدهد.."
کاخ کنگره آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2024
مطرح شدن پیشنهاد خروج آمریکا از سازمان ملل متحد در کنگره این کشور
نیروگاه اتمی زاپاروژیه بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا است. از اول سپتامبر 2022 کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی دائما در آنجا حضور دارند.
شایان ذکر است، نیروگاه اتمی زاپاروژیه در ساحل چپ رودخانه دنیپردر نزدیکی شهر انرگودار واقع شده است. این بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا از نظر تعداد واحدها و ظرفیت نصب شده است - این نیروگاه دارای شش واحد نیرو با ظرفیت هر کدام یک گیگاوات است. در اکتبر 2022، نیروگاه هسته ای زاپاروژیه به مالکیت روسیه درآمد. کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اول سپتامبر 2022، پس از اولین بازدید مدیر کل آژانس، رافائل گروسی از این نیروگاه، در نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیه کار می‌کنند.
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه ، خاطرنشان کرد که کی یف با ادامه گلوله باران عمدی این نیروگاه هسته ای به دنبال ایجاد خطر یک فاجعه هسته ای است. آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها نیاز به ایجاد منطقه ایمن در اطراف نیروگاه زاپاروژیه را اعلام کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала