روسیه به دنبال توسعه بانکداری اسلامی

© Photo / Official portal of the Republic of Tatarstan/Rustem KadyrovПрезидент Республики Татарстан Рустам Минниханов на встрече с Чрезвычайным и Полномочным Послом Социалистической Республики Вьетнам в Российской Федерации господином Нго Дык Мань
Президент Республики Татарстан Рустам Минниханов на встрече с Чрезвычайным и Полномочным Послом Социалистической Республики Вьетнам в Российской Федерации господином Нго Дык Мань - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2024
اشتراک
رئیس‌جمهوری تاتارستان گفت: "روسیه در حال گسترش تعامل با کشورهای اسلامی و گشودن فرصت های جدید همکاری منطقه‌ای از جمله در زمینه توسعه صنعت حلال و بانکداری اسلامی است."
به گزارش اسپوتنیک، رستم مینیخانوف در دیدار با جمعی از سفیران و دیپلمات‌های کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مسکو گفت: "جمهوری تاتارستان به عنوان یکی از مناطق پیشرو در روسیه، علاوه بر برقراری ارتباطات تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری، به دنبال تقویت روابط فرهنگی و انسانی با جهان اسلام است."
وی با اشاره به اجرای آزمایش قانون بانکداری اسلامی در جمهوری تاتارستان و تأمین اعتبارات مورد نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی در چارچوب تسهیلات منطبق با احکام اسلامی گفت: "ما همچنین به توسعه و گسترش صنعت حلال و آموزش بر پایه اسلام توجه زیادی می‌کنیم."
رئیس‌جمهوری تاتارستان گفت: "کشورهای شریک روسیه می توانند صادرات محصولات مطابق با استانداردهای حلال را افزایش دهند و سودمندانه در ساخت و ساز در مناطق مختلف فدراسیون روسیه سرمایه گذاری کنند."
مینیخانوف در ادامه از مقامات کشورهای اسلامی دعوت کرد که در پانزدهمین اجلاس بین المللی "روسیه-جهان اسلام" که 14 تا 19 مه سال 2024 در شهر کازان برگزار می شود، شرکت کند.
در نمایشگاه جنبی این اجلاس، جمهوری اسلامی ایران، مصر، ترکیه، اندونزی، مالزی، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و برخی دیگر از کشورهای اسلامی دستاوردهای اقتصادی خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهند داد.
موضوعات کلیدی اجلاس کازان صنعت حلال، بانکداری اسلامی، توسعه کریدورهای حمل و نقل، آموزش و ورزش خواهد بود. موضوع گردشگری از جمله گردشگری پزشکی نیز به طور مفصل‌تر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
در عرصه فرهنگی نشست‌هایی در موضوع هنر دیجیتال اسلامی، صنایع خلاق و صنعت فیلم برگزار می شوند. اتاق‌ بازرگانی و صنعت روسیه نیز در اجلاس کازان نمایندگان کسب و کار از کشورهای اسلامی را گردهم می آورد.
جمهوری تاتارستان با مرکزیت کازان در بخش اروپایی روسیه در میانه دو رودخانه ولگا و کاما واقع شده است و تقریبا در 800 کیلومتری شرق مسکو قرار دارد.
این جمهوری با هشت منطقه دیگر روسیه شامل باشقیرستان، اودمورت، ماری ال و چوواش و استانهای کیروف، اورنبورگ، اولیانوفسک و سامارا همسایه است.
مینیخانوف رئیس جمهور تاتارستان روسیه پیش از این بهمن‌ماه 1402 در سفر به تهران و اصفهان اعلام کرده بود: "تاتارستان و ایران در مسیر توسعه روابط قرار دارند و هدف سفر هیات عالی رتبه تاتارستان به ایران ایجاد روابط نزدیک و دوستانه‌تر با جمهوری اسلامی ایران است."
پیش از این داود میرزاخانی سرکنسول ایران در کازان اعلام کرده است: "حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری تاتارستان روسیه در سال 2023 میلادی با 25 درصد افزایش به بیش از 200 میلیون دلار افزایش یافت."
پرچم های ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.01.2024
گزارش و تحلیل
دور زدن تحریم ها با سوئيفت بانکی مشترک ایران و روسیه
دومای دولتی روسیه تیرماه 1402 لایحه رژیم حقوقی بانکداری اسلامی را برای اجرای آزمایشی در برخی مناطق این کشور، تصویب کرد. این لایحه توسط گروهی از نمایندگان و سناتورها به ریاست آناتولی آکساکوف رئیس کمیته بازارهای مالی دوما ارائه شده بود. اجرای آزمایشی این لایحه در جمهوری‌های باشقیرستان، تاتارستان، چچن و داغستان خواهد بود و در صورت توافق دولت و بانک مرکزی روسیه این امکان وجود دارد که مناطق دیگری نیز به این لایحه ملحق شوند.
اجرای آزمایشی این لایحه بمدت 2 ساله از اول سپتامبر 2023 تا اول سپتامبر 2025 طول خواهد کشید و دولت و بانک مرکزی روسیه می‌توانند این دوره را تمدید کنند.
رئیس کمیته بازارهای مالی دوما چندی پیش گفت که تصویب و اجرای قانون بانکداری اسلامی در این کشور می‌تواند 11 تا 14 میلیارد دلار سرمایه در پروژه‌های مشترک با کشورهای اسلامی جذب کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала