گزارش و تحلیل

اتفاقی که می تواند معادله جنگ در منطقه را تغییر دهد

© Photo / farsnews.irاسرائیل خانه "یاسر عرفات" در غزه را تخریب کرد
اسرائیل خانه یاسر عرفات در غزه را تخریب کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2024
اشتراک
اگر به تاریخ جنگ ها نگاه کنید می بینید هیچ وقت مصالحه از طریق دیپلماسی خود به خود محقق نشده بلکه این میدان بوده که به دیپلماسی پاس داده تا مصالحه محقق شود.
در شرایطی که کشوری و یا طرفی در یک درگیری و یا جنگ احساس کند برتری نظامی بسیار بالایی دارد و هیچ طرفی نباشد که بتواند بر او فشار بیاورد تا تن به مصالحه بدهد، بدیهی است که این طرف تلاش می کند تا آخر خط برود و خواسته خود را به زور به طرف مقابل تحمیل کند.
امروزه شرایط اسرائیلی ها و فلسطینی ها به این شکل است، اسرائیلی ها احساس می کنند با توجه به حمایت بی چون و چرای آمریکا نیاز نیست به کسی پاسخگو باشند و چون هر چه بخواهند تسلیحات آمریکایی و غربی در اختیارشان قرار می گیرد هیچ دلیلی برای اینکه بخواهند جنگ و کشتار و نسل کشی در غزه را متوقف کنند نمی بینند.
آنها تلاش دارند جریان درگیری ها را به 7 اکتبر خلاصه کنند و وانمود می کنند که همه چز از 7 اکتبر شروع شد، اما واقعیت امر این است که بیش از 70 سال است که فلسطینی ها با انواع و اقسام شرایط سخت دست و پنجه نرم کرده بودند و این بار دیگر کارد به استخوان خورده بود و آنها مجبور بودند فریاد بزنند تا جهانیان صدایشان را بشنوند و فکری به حال آنها کنند.
جریان 7 اکتبر هم همان فریاد بود.
هر چه قدر فلسطینی ها تلاش کردند از طرق دیپلماتیک مشکل خود را حل کنند به دلیل حمایت بی چون و چرای آمریکا و کشورهای اروپایی از مواضع اسرائیل هیچ کس حاضر نبود حتی حرف آنها را بشنود و در نهایت آنها مجبور شدند عملیات 7 اکتبر را انجام دهند تا جهان را بیدار کنند.
اگر این عملیات یک عملیات معمولی و کوچک بود هیچ وقت نتیجه بخش نمی بود.
آنها همچنین به خوبی می دانستند که اسرائیل واکنش نشان خواهد داد ولی به قول معروف پی همه چیز را به تن مالیده بودند.
گو اینکه فلسطینی ها آسیب های دردناک فراوانی را متحمل شده اند اما آنچه بسیار مهم است که امروزه دیگر کل جهان درباره ضرورت حل مشکل آنها صحبت می کند و همه جهان به این نتیجه رسیده اند که وقت حل مشکل فلسطین و اسرائیل فرا رسیده است.
غزه اسرائیل فلسطین تل آویو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2024
فقدان تمایل اسرائیل به مذاکرات آتش بس در غزه
برای رسیدن به این مقصد هم فلسطینی ها مجبور بودند این هزینه سنگین را بپردازند.
از سوی دیگر می بینیم که ارتش اسرائیل موفق نشده حتی یک مورد از مواردی را که بهانه حمله خود به کرده بود را محقق کند از آزادی به زور اسرای اسرائیلی نزد حماس گرفته تا نابودی حماس.
تنها اتفاقی که افتاده این می باشد که اسرائیل امروزه در شرایط انزوای بسیار شدیدی قرار گرفته و حتی ایالات متحده که رئیس جمهوری اش رسما اعلام می کند خود را صهیونیست می داند و یا وزیر خارجه اش خود را اول یک اسرائیلی و صهیونیست و بعد وزیر خارجه آمریکا معرفی می کند، تلاش دارد خود را از اسرائیل دور کند و روز گذشته در نطق سالانه بایدن به وضوح معلوم بود که حتی آنها هم دیگر تحمل این انزوای بین المللی و جهانی را ندارند.
در چنین شرایطی نتانیاهو امیدوار است بتواند یک جنگ تمام عیار وسیعتر در منطقه راه بیندازد تا محور تمرکز جهانیان بر غزه را به سمت آن جنگ منحرف کند.
جنگی با حزب الله لبنان و یا اگر شود با خود ایران.
امروز دیدیم که مقاومت اسلامی عراق پهپادی را به پرواز در آوردند که از همه سامانه های دفاعی اسرائیل رد شد و با موفقیت پالایشگاه حیفا را هدف قرار داد.
با توجه به اینکه همه به خوبی می دانند این پهپاد ها را ایران در اختیار مقاومت اسلامی عراق قرار می دهد و اینکه پهپاد های مشابه و یا حتی پیشرفته تر در اختیار حزب الله قرار دارد، به نظر می رسد این حمله پیغام مهمی برای اسرائیل و متحدینش داشت و آن این بود که اگر جنگ درغزه را متوقف نکنند حملات کیفی دیگر در انتظار آنها هست.
فراموش نکنید که همین چند هفته پیش بود که یک پهپاد دیگر مقر فرماندهی اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در اردن موسوم به برج 22 را هدف قرار داد و ده ها افسر اطلاعاتی اسرائیلی و آمریکایی کشته شدند.
عملا این بدین معنا است که نیروهای مقاومت سلاح هایی را در اختیار دارند که امکان عبور از سامانه های دفاعی دشمن را دارد و اگر بخواهند می توانند زیربناهای حساس اسرائیل را با استفاده از آن منهدم کنند.
به این ترتیب می توان گفت ارسال این پهپاد دو پیغام داشت یکی اینکه تهدید اسرائیل مبنی بر حمله به جنوب لبنان می تواند برای اسرائیل فاجعه بار باشد چون قطعا حزب الله همه مراکز زیربنایی اسرائیل را هدف خواهد گرفت.
دومی اینکه بحث حمله به ایران که چند صباحی است مقامات اسرائیلی به شدت پیگیر آن می باشند هم خیالی باطل است چون اگر بخواهند به ایران حمله کنند هزاران پهپاد و موشک به سمت آنها پرتاب خواهد شد.
شاید برخی ندانند یا فراموش کرده باشند که ماجرای جنگ عربستان سعودی وائتلافش با حوثی ها زمانی به مذاکره و مصالحه کشیده شد که انصار الله پالایشگاه های آرامکو و فرودگاه ابوظبی راهدف قرار دادند.
به نظر می رسد وقت آن رسیده تا نتانیاهو شکست را بپذیرد و با فلسطینی ها مصالحه کند و مقررات بین المللی را بپذیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала