گزارش و تحلیل

آیا جاه‌طلبی‌های الیزه اروپا را وارد جنگ بزرگ خواهد کرد؟

© Sputnik / Сергей Гунеевمکرون
مکرون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2024
اشتراک
دیروز سه هواپیما رافائل فرانسوی که در حال نزدیک شدن به مرزهای فدراسیون روسیه برفراز آب‌های دریای سیاه بودند با مقابله و مانور جنگنده‌های ارتش روسیه مواجه شده و از مرزها و حریم‌هوایی این کشور فاصله گرفتند.
به گزارش اسپوتنیک، این موضوع در حالی رخ می‌دهد که قبل از این به جز جنگنده‌ها و پهبادهای ایالات‌متحده، از سوی هیچکدام از متحدین غربی اوکراین اقدامی مشابهه سرنزده بود. به‌نظر می‌رسد ریشه این اقدام نیروهای فرانسوی را باید در سخنان هفته قبل امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور این کشور پی‌گیری کرد. جای که ماکرون در سخنرانی خود پس از جلسه با رهبران اروپایی در خصوص آینده حمایت‌های اتحادیه اروپا از اوکراین به صراحت اعلام کرد که امکان اعزام نیرو‌های زمینی به اوکراین وجود دارد. وی این سخنان را در این پس‌زمینه اعلام کرد "ما هر کاری که بتوانیم برای جلوگیری از پیروزی روسیه در این جنگ انجام خواهیم داد".
سخنان ماکرون بلافاصله با واکنش‌های تند مسکو روبرو شد و از سوی دیگر مهم‌ترین متحدین اوکراین از جمله ایالات‌متحده، انگلستان، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و کشورهای همچون اسلواکی و مجارستان از اعزام هرگونه نیروی نظامی به سرزمین‌های اوکراین مخالفت کردند. همچنین در فرانسه بسیاری از سیاست‌مداران، احزاب و افکار عمومی این سخنان رئیس‌جمهور فرانسه را به نوعی دیوانگی تعبیر کردند. اما باید دید دلایل سخنان متحورانه ماکرون که می‌تواند اروپا و حتی در مقیاسی بزرگتر جهان وارد مرحله‌ای بازگشت ناپذیر از جنگ جهانی سوم کند، چیست؟
پسکوف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2024
سخنگوی کرملین درباره احتمال حضور نیروهای مسلح اروپایی در اوکراین: آنها با آتش بازی می کنند
مهدی سیف تبریزی، پژوهشگر مسائل روسیه و قفقاز به اسپوتنیک گفت، دلایل داخلی و بین‌المللی متعددی را می‌توان برای سخنان ماکرون برشمرد از جمله ترس از پیروزی‌های پی‌در‌پی نیروهای روسی در جبهه‌های شمال و جنوب که به‌نظر می‌رسد اروپایی‌ها را در غیاب ایالات‌متحده، وادار کرده برای ایجاد مانع در مقابل روس‌ها، بحران ژئوپلیتیکی با روسیه را تشدید کرده و به "ابهام استراتژیک" در فضای مه‌آلود درگیری بیفزایند.
مهدی سیف تبریزی، پژوهشگر مسائل روسیه و قفقاز  - اسپوتنیک ایران
مهدی سیف تبریزی
پژوهشگر مسائل روسیه و قفقاز
وی در ادامه گفت، اما شاید مهم‌ترین دلیل را باید جاه‌طلبی‌های کاخ الیزه جستجو کرد. ماکرون بار دیگر همچون گذشته(اواخر دوره قبل ریاست‌جمهوری ترامپ) در تلاش است تا خود را به‌عنوان رهبر نمادین اتحادیه اروپا در غیاب فردی مانند "آنگلا مرکل" صدر اعظم پیشین آلمان مطرح کند، زیرا به‌نظر می‌رسد قاره اروپا خود را برای احتمال پیروزی دونالد ترامپ، در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده آماده کرده است.
ضدیت ترامپ نسبت به ساختار ناتو و دیدگاه منفی و سود محور وی نسبت به اتحادها، رهبرانی مانند ماکرون را ترغیب کرده است تا بر این موضوع تاکید کنند که مسئولیت رهبری نظامی و امنیتی اروپا باید به دوش کشورهای اروپا بیفتد و از "استقلال استراتژیک" این اتحادیه (مجموعه‌ای از سیاست‌ها با هدف کاهش اتکای اروپا به ایالات متحده و سایر شرکای بین‌المللی در مسائل خارجی و دفاعی) دفاع شود تا از این طریق از خود در برابر هرگونه تجاوز روسیه در آینده محافظت کنند.
سیف تبریزی در پایان گفت، ازهمین ‌روی می‌توان اظهارات ماکرون در جلسه کشورهای اروپایی را در همین‌راستا تحلیل کرد. پس‌از این جلسه ماکرون می‌تواند ادعا کند که مسئولیت تقویت رهبری سیاست خارجی جدید و مستقل اروپا را بر عهده گرفته است حتی اگر با مخالفت‌های شدید نزدیک‌ترین متحدان فرانسه روبرو شود. پرواز جنگنده‌های فرانسوی در نزدیکی حریم‌هوایی روسیه بر فراز دریای سیاه را می‌توان در راستای ارائه این پیام تحلیل کرد که از این پس پاریس می‌خواهد نقش رهبری اتحادیه اروپا را برعهده بگیرد.
مهدی سیف تبریزی، پژوهشگر مسائل روسیه و قفقاز  - اسپوتنیک ایران
مهدی سیف تبریزی
پژوهشگر مسائل روسیه و قفقاز
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала