تبدیل شدن ایران به هاب انرژی برای ترانزیت گاز

گاز
گاز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.03.2024
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران روز 2 ماه مارس در نشست مجمع سران کشورهای صادر کننده گاز (GECF) اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران آمادگی تبدیل‌شدن به هاب انرژی منطقه و مسیری امن برای توزیع و ترانزیت گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران با اتکاء به ذخایر عظیم گاز طبیعی، موقعیت ترانزیتی و فناوری بالا، راهبردِ منطقه‌ای خود را بر افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی و دسترسی هر چه بیشتر ملت‌های منطقه به این انرژی پاک و ارزش آفرین قرار داده، افزود: "آمادگی تبدیل شدن به هاب انرژی و همچنین مسیری امن برای توزیع و ترانزیتِ گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را داریم.
ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت گاز ایران، زمینه مناسبی برای همکاری کشورهای عضو مجمع در حوزه بالادستی و پایین دستی گاز طبیعی و تجارت آن نیز ایجاد کرده است. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران از کشورهای عضو مجمع دعوت می‌نماید، برای تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه استخراج، فرآوری، انتقال و تجارت گاز و فنآوری‌های مرتبط، همکاری‌های نظام‌مندی را برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در صنعت گاز آغاز کنند. پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه مجمع، سازوکاری برای تبادل دانش فنی و تجربیات کشورهای عضو در صنعت گاز را به کار گیرد، تا شاهد برخورداری همه اعضاء از ظرفیت‌های یکدیگر باشیم".
وزیر نفت اوجی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2022
امضای تفاهم نامه‌ ۴۰میلیارد دلاری با "گاز پروم" و پیگیری سواپ گازی
گفتنی است، گازپروم و شرکت ملی نفت ایران تفاهم نامه همکاری نفتی را در سال 2022 در تهران امضا کردند. رئیس شرکت ملی نفت ایران این تفاهم نامه را بزرگترین سرمایه گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران دانست. شرکت ملی نفت ایران و گازپروم در جولای 2022 تفاهم نامه ای امضا کردند که شامل کمک به توسعه میادین گازی کیش و پارس شمالی، 6 میدان نفتی و همچنین حفظ فشار در میدان پارس جنوبی می شود. علاوه بر این، این سند شامل معاملات درباره مبادله گاز طبیعی و فرآورده های نفتی، اجرای پروژه های در رابطه با گاز مایع و ساخت خطوط لوله گاز صادراتی می شود. خبرگزاری شانا ایران حجم معامله احتمالی بین این شرکت ها را 40 میلیارد دلار اعلام کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала