گزارش و تحلیل

آخر هفته در ایران با چاشنی انتخابات پارلمانی

© Photo / Soheil Gargari انتخابات ایران
 انتخابات ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.02.2024
اشتراک
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ایران به طور همزمان روز جمعه مورخ ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار می شود.
به گزارش اسپوتنیک،کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات ایران اعلام کرد، در فهرست کاندیدها، ۷۴ حزب ملی، ۳۱ حزب استانی به همراه ۲۱ جبهه و ائتلاف سیاسی قرار گرفته است. در انتخابات ۱۴۰۲ مجلسایران امسال تعداد رای دهندگان واجد شرایط بر اساس اعلام ثبت أحوال ایران، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ است که مردان ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳ نفر و زنان ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر را تشکیل می دهند.
امین باستانی مهر کارشناس مسائل سیاسی در خصوص انتخابات ایران گفت، وقتی صحبت از انتخابات می‌شود در حقیقت از یک مفهوم مدرن سیاسی و اجتماعی صحبت می‌کنیم که هویت آن در مقایسه با گذشته تغییر کرده و به زبان رایج تبدیل شده است. انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و شورای نگهبان که متشکل از 12 روحانی و فقیه منصوب از سوی مقام رهبری ایران است بر آن نظارت دارد. انتخابات عموماً تحت کنترل دولت است و کاندیداهایی که توسط شورای نگهبان تأیید می‌شوند مجاز به شرکت در انتخابات هستند.
باستانی مهر در ادامه گفت، انتخابات پارلمانی در ایران بر اساس قوانین انتخاباتی کشور اداره می شود. به عنوان مثال، نامزدها برای واجد شرایط بودن انتخابات مجلس باید معیارهای خاصی از جمله تابعیت ایران، داشتن حداقل 30 سال سن و پایبندی به اصول جمهوری اسلامی را داشته باشند. همچنین همه نامزدها باید توسط شورای نگهبان تأیید شوند، شورای نگهبان وظیفه دارد از وفاداری نامزدها به جمهوری اسلامی و نداشتن هیچ گونه ویژگی غیر قابل قبول، مانند سابقه فعالیت مجرمانه یا مخالفت با دولت، اطمینان حاصل کند. همچنین نظارت بر انتخابات توسط شورای نگهبان صورت می پذیرد.
وی در ادامه گفت:«بر اساس ماده ۸ قانون انتخابات فقط احزاب و جبهه‌های قانونی می‌توانند برای انتخابات فهرست و لیست بدهند و صرفا احزابی می‌توانند از ماده ۸ قانون انتخابات استفاده کنند که در زمان بندی اعلام شده، مجامع عمومی خود را برگزار کرده باشند. همچنین نامزدها در حوزه های انتخابیه تک کرسی مورد حمایت احزاب و جبهه ها نخواهد بود.
آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2023
رهبر ایران: میدان انتخابات برای رقابت باز باشد
در گزارش های ستاد انتخابات آورده شده که حدود ۱۰۰ حزب مجامع عمومی خود را در زمان مقرر برگزار کرده‌اند و همین احزاب می‌توانند لیست و فهرست بدهند. طبق اعلامیه ستاد انتخابات در این دوره بیش از ۷۳درصد از داوطلبان تایید صلاحیت شده و حدود ۱۵ هزار نفر در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رقابت می‌کنند. شاید جالب باشد بدانید ۷۰ درصد از داوطلبان در این دوره در میانگین سنی ۳۰ تا ۵۰ سال هستند.در میان داوطلبان این دوره از انتخابات هزار و ۱۰۰ استاد دانشگاه، ۲۰۰ پزشک، ۴۰۰ قاضی داوطلب حضود دارند و همچنین تعداد داوطلب های زن در این دوره از انتخابات در ثبت نام مجلس شورای اسلامی در کل ایران ۱۴ درصد کل ثبت نام کنندگان و در استان تهران ۱۷ درصد کل ثبت نام کنندگان بوده است».
باستانی مهر افزود:«طبق گزارش های اعلامی ستاد در این دوره از انتخابات ۳ و نیم میلیون نفر از واجدین شرایط رای دادن، رای اولی هستند و احراز هویت‌ها هم به صورت کاملا الکترونیکی خواهد بود.
بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، داوطلبان تنها یک هفته قبل از روز انتخابات اجازه تبلیغات دارند و هرگونه تبلیغات بصورت مستقیم و غیر مستقیم پیش از موعد مقرر تخلف بحساب می آید و مردم می توانند برای ثبت گزارشات مردمی درخصوص تخلفات داوطلبان انتخابات بهاستانداری‌ها و فرمانداری‌ها و ستادهای انتخاباتی استان‌ها مراجعه نمایند».
وی خاطر نشان کرد:«همانطور که می دانید اغلب همزمان با انتخابات مجلس، انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار می گردد و در این دوره نیز تعداد نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۴۴ نفر است و در این دوره ۱۶ کرسی از ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری به شهر تهران اختصاص دارد».
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه، ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. در همین چارچوب جناح‌های سیاسی که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی لیست‌ اعلام کردند به ین ترتیب است:
- لیست نهایی و مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری
- فهرست ۳۰ نفره "صدای ملت"
- فهرست جامع نیرو‌های انقلاب اسلامی
- لیست ائتلاف امنا
- لیست ۳۰ نفره "شورای وحدت"
- جبهه جهادگران ایران اسلامی در تهران
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала