آیا پرتاب‌های فضایی ایران در سال آینده ادامه خواهد یافت؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / پرتاب های ایران
پرتاب های ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2024
اشتراک
پرتاب کپسول زیستی با جرم و حجم بالاتر در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "مهر"، حسن سالاریه، رییس سازمان فضایی ایران در باره آخرین وضعیت ماهواره‌ها و پرتاب آنها صحبت کرد.
وی گفت: "مراحل طراحی و ساخت ماهواره‌های مختلفی تمام شده و یا در حال اتمام هستند از جمله نمونه پروازی ماهواره ناهید ۲، نمونه پروازی بلوک انتقال مداری سامان و همچنین نمونه پروازی ماهواره ظفر ۲ که این ماهواره‌ها و بلوک انتقال مداری با اتمام کامل تست‌های محیط شأن، آمادگی پرتاب دارند".
وی افزود: "پرتاب ماهواره تا پایان سال ۱۴۰۲ و سال آینده ادامه دارد. تا قبل از پایان سال تعدادی دیگر از ماهواره‌ها آماده پرتاب خواهند بود. اما با توجه به دلایل مختلف فنی فعلاً نمی‌شود گزارش دقیقی در مورد زمان پرتاب داد.
ماهواره ناهید ۲ نمونه پروازی، بلوک انتقال مداری سامان نمونه پروازی و همچنین ماهواره ظفر ۲ نمونه پروازی، برای پرتاب سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شدند و ما در سال ۱۴۰۳ همانند سال ۱۴۰۲ سال پر پرتابی خواهیم داشت چون ماهواره‌های متعددی در حال اتمام هستند و تعدادی ماهواره نیز سال آینده تکمیل می‌شوند.
رئیسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2024
رئیسی: پرتاب موفق ماهواره‌ها، تحریم و طرح انزوای جمهوری اسلامی را شکست داد
ظرفیت پرتاب در کشور خوب است یعنی هم سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و هم نیروی هوافضای سپاه پرتاب‌گرهای خوبی دارند و آماده هستند پرتاب‌های متعددی داشته باشیم".
رییس سازمان فضایی ایران در خصوص جایگاه فضایی ایران در عرصه جهانی گفت: "جزو ۱۰ کشور اول و در حال تثبیت جایگاه خود هستیم. باید از رقبای خود فاصله بگیریم و به رتبه‌های بالاتر و بهتر برسیم. اگر بتوانیم خودمان را به ۵ کشور اول برسانیم خیلی خوب است و برای اینکه جز ۵ کشور اول قرار بگیریم زحمات زیادی از لحاظ صنعتی، تکنولوژیکی و سرمایه گذاری نیاز داریم که انشاالله در دولت سیزدهم برای ارتقا صنعت فضایی تلاش می‌شود.
پرتاب کپسول زیستی با جرم و حجم بالاتر در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است. قرارداد جدیدی برای ارتقای این کپسول با جرم و حجم بالاتر منعقد کردیم. به دلیل اینکه به لحاظ تکنولوژیک تست خیلی از موارد قبل از پرتاب اصلی یعنی پرتاب فضانورد به فضا لازم است، بنابراین در حال برنامه‌ریزی هستیم که برای سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ نیز پرتاب کپسول زیستی با جرم و حجم بیشتری داشته باشیم. همچنین ممکن است کپسول‌های دیگری هم در ابعاد کوچک‌تر برای آزمون و دستیابی به فناوری‌های جدیدتر طراحی و پرتاب کنیم.
و اما در خصوص طراحی و ساخت ماهواره‌های سار، ماهواره‌های سار یک نوع ماهواره سنجشی راداری محسوب می‌شوند و قابلیت تصویربرداری از سطح زمین با تکنولوژی‌های راداری را دارد، طراحی و ساخت ماهواره سار در برنامه ۱۰ ساله فضایی ایران پیش بینی شده است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала