گزارش و تحلیل

رضاییان: روسیه یکی از همسایگان بزرگ و قدرتمند ایران است

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehمیزی در کافه ای در تهران به سبک روسی
میزی در کافه ای در تهران به سبک روسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2024
اشتراک
اختصاصی
رئیس اتاق بازرگانی گیلان گفت که انتظار می رود کشورهای واسطه بین ایران و روسیه مانع تراشی نکنند.
سالیان طولانی تعاملات ایران با کشور همجوارش روسیه از استان های شمالی انجام می شده در این استان ها یکی از تعیین کننده ترین ها گیلان با دارا بودن بنادر و محصولات مورد نیاز روسیه بوده است.
این اهمیت تا جایی پیش میرود که سرکنسولگری روسیه در رشت 300 سال قدمت دارد و این شهر خواهر خوانده ی مسکو پایتخت روسیه نامگذاری شده است.
قاسم رضاییان رئیس اتاق بازرگانی گیلان در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: گیلان استان معین بین ایران و روسیه است و در بحث محصولات کشاورزی یکی از استان‌ های بسیار توانمند در بحث چای هستیم که یکی از محصولات استراتژیک ایران است و حدود 92 درصد از چای ایران در گیلان تولید می‌شود. با کیفیت‌ ترین برنج جهان در گیلان تولید می‌شود، از نظر کیفیت مقام اول را داریم و از لحاظ کمیت مقام دوم جهان را داریم. در بحث زیتون یکی از با کیفیت‌ ترین و خوش طعم‌ ترین زیتون‌ های جهان را در رودبار استان گیلان داریم. در بحث خشکبار نیز لذیذ ترین فندق دنیا را در گیلان کشت می‌کنیم، حدود 22 نوع دمنوش در استان گیلان تولید می‌شود و اخیراً در بحث کیوی هم در بحث کمیت و هم در بحث کیفیت مقام اول کشور را کسب کردیم، چیزی حدود 60 درصد از محصولات کیوی که صادرات محور است در گیلان تولید می‌شود و از طریق این استان صادر می‌شود.
وی در خصوص توانمندی های ترانزیتی گیلان افزود: در آستارا چهار گمرک، در انزلی سه گمرک و حاشیه دریای خزر را برای نقل و انتقالات کالا در دست داریم که یکی از تعیین کننده‌ ترین نقاط در اتصال شمال به جنوب محسوب می‌شود، بحث ارتباط دریایی اکنون میان ایران و حوزه اوراسیا برقرار است، در بحث ارتباط ریلی نیز اکنون ارتباط ریلی میان رشت و بندر کاسپین در حال اتمام است و صرفاً در انتظار سرمایه‌گذار و بهره‌بردار هستیم و اگر بحث ارتباط ریلی بین رشت و آستارا تکمیل شود، ارتباط ریلی میان ایران و حوزه اوراسیا و اروپا کامل می‌شود.
با توجه به اینکه هزینه‌ های تجارت و صادرات در بحث ریلی پایین‌ تر است و امنیت آن بیشتر است، این موضوع می‌طلبد که هم ایران و هم روسیه کمک کنند تا این روند تسریع شود.یکی از مهم‌ترین شیوه ارتباطی ما با کشورهای حوزه اوراسیا به ویژه روسیه ارتباطات دریایی است از روسیه انتظار داریم تا در بحث کشتی‌ها ورود چشمگیرتری داشته باشد و تفاوتی میان کشتی‌های ایرانی و روسی نگذارند آن چنین که در بندرهای ایران نیز این اتفاق رخ می دهد هر دو کشور درد مشترکی به نام تحریم داریم و باید به صورت یک واحد عمل کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی گیلان، نقش آفرینی برخی از کشور ها برای کاهش تعاملات میان ایران و روسیه را قابل توجه توصیف کرد و اظهار داشت: متاسفانه برخی از کشور ها با توجه به نقش میانی که در ارتباط ایران با روسیه دارند، موانعی را ایجاد می‌ کنند که باعث می‌شود تجار ما و تجار روسیه اشتیاق بیشتری را برای ارتباط مستقیم با یکدیگر داشته باشند. انتظار ما این است که این کشور ها کمک کننده باشند و مانع تراشی نکنند.
قاسم رضاییان در ادامه از محصولات صادراتی ایران به روسیه نام برد: عمده صادرات ما به روسیه از محصولات کشاورزی به ویژه محصولات تولید شده در استان گیلان، مصالح ساختمانی مانند سیمان و محصولات صنعتی است. وی یکی از مهم‌ترین معضلات در تجارت ایران با تمامی کشور ها را بحث چند نرخی بودن ارز دانست و بیان کرد: این موضوع باید در داخل کشور مرتفع شود، این دست معضلات کاملاً قابل حل است و با مسئولان مرتبط ارتباط برقرار کردیم و آنها را مطرح کردیم، انتظار ما این است که این معضلات به زودی حل شود.
رئیس اتاق بازرگانی گیلان، کشور روسیه را یکی از همسایگان بسیار بزرگ و قدرتمند برای ایران توصیف کرد و خاطرنشان شد: ما برای این ارتباط ارزش قائلیم اخیراً با همراهی مدیران دولتی و تجار و بازرگانان مرتبط سفری به روسیه داشتیم و دیداری با سفیر ایران در مسکو انجام دادیم، تجار ما در این سفر با تجار روسیه نشستی داشتند و پس از مسکو در آستاراخان جلسات دیگری را برگزار کردیم و از بنادر در آستاراخان بازدید داشتیم، ایران در بنادر آستاراخان مشارکت خوبی دارد و ارتباط تجار ما با تجار آستاراخان بسیار مطلوب است، در آستاراخان سرای تجاری داریم و اخیراً در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم از این سرای تجاری به عنوان سکوی اقتصادی و مبدا ارتباط تجار میان ایران و روسیه استفاده کنیم، پس از آستارخان از داغستان بازدید کردیم و در آن سفر هم ارتباطات خوبی میان تجار برقرار شد.
وی ادامه داد: بنا شد تفاهمی انجام دهیم تا در بحث گمرک و بنادر ارتباطات بهتری انجام شود و کار گروه‌ های مشترکی بین گیلان و داغستان تشکیل شد ارتباط میان این کارگروه‌ ها ادامه پیدا کرد و دوستان ما از داغستان نیز بازدیدی از گیلان داشتند، مشکلات و مسائلی نیز در این جلسات مطرح شد که بخش‌ های مرتبط با بنادر ما با همکاری مدیران دولتی تا حدودی برطرف شد، از سوی دیگر یکی از بنادر خوبی که ما از داغستان با آن ارتباط داریم ماخاج قلعه است که مشکلاتمان در خصوص این بندر را مطرح کردیم و در حال مرتفع شدن است. کاهش سطح آب در بنادر ما مقداری مشکل ساز شده که انتظار همکاری کشورهای همسایه را داریم.
رئیس اتاق بازرگانی گیلان اظهار کرد: انتظار ما از کشور روسیه این است که قول راه آهن رشت به آستارا را جدی‌تر بگیرند و در خصوص آن همکاری بیشتری انجام دهند.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در ارتباط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تعرفه کالا ها به صفر میل می‌کند و ایران نیز عضوی از این اتحادیه اقتصادی شده، انتظار داریم تا میزان تجارت افزایش پیدا کند.
وی در پایان گفت: متاسفانه میزان تجارت فعلی اصلاً راضی کننده نیست. هر دو کشور ایران و روسیه مورد غضب استکبار قرار گرفته‌ اند و تحریم هستند، در این برهه از زمان باید ارتباطات بیش از پیش گسترش پیدا کند این در حالیست که در حالت عادی هم ارتباطات میان ایران و روسیه باید چشمگیر باشد .در بحران فعلی تجار دو کشور باید همکاری کنند تا بهترین استفاده را در شرایط فعلی از ارتباطات میان ایران و روسیه انجام دهیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала