ناسا: فضاپیمای آمریکایی "اودیسه" با موفقیت روی کره ماه فرود آمد

سطح کره ماه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2024
اشتراک
فضا پیمای خصوصی آمریکایی اودیسه با موفقیت در نزدیکی قطب جنوبی کره ماه فرود آمد.
به گزارش اسپوتنیک، این خبر را شرکت سازنده فضا پیما و سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کردند.
مدیر پرواز اودیسه گفت: "ما می توانیم تأیید کنیم که فضا پیمای ما روی ماه است و سیگنال آنرا دریافت می کنیم، اودیسه خانه جدیدی پیدا کرده است."
این فضاپیما که در 15 فوریه از زمین پرتاب شد، فرود در کره ماه را در حالت خودکار انجام داد. همه چیز به آرامی پیش رفت تا زمان تخمینی فرود که مرکز کنترل پرواز ارتباط با آنرا از دست داد. حدود ده دقیقه طول کشید تا سیگنال بازیابی شده و فرود فضا پیما در کره ماه ثابت شود.
ژاپن کاوشگر هوشمند خود را برای بررسی کره ماه به فضا پرتاب کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.09.2023
ژاپن کاوشگر هوشمند خود را برای بررسی کره ماه به فضا پرتاب کرد + فیلم
ناسا پس از تایید فرود موفقیت آمیز گزارش داد، اودیسه در ساعت 18:23 (2 و 53 دقیقه به وقت تهران ) روی سطح ماه فرود آمد. بیل نلسون، مدیر ناسا، مأموریت ادویسه را "پیروزمندانه" خوانده و به شرکت توسعه دهنده Intuitive Machines، اپراتور پرتاب موشک SpaceX و همه کسانی که در مأموریت در ایالات متحده درگیر هستند، بازگشت به سطح ماه را تبریک گفته است. آخرین باری که یک فضا پیمای آمریکایی بر روی آن فرود آمد دسامبر 1972 بود.
پرواز اودیسه که توسط شرکت Intuitive Machines تحت قراردادی با ناسا ساخته شده ا، نقطه عطفی در بازگشت ایالات متحده به ماه در چارچوب برنامه "آرتمیس" محسوب می شود که هدف آن فرود یک اکیپ بین المللی در ماه و ساخت یک ایستگاه در مدار این کره طی چند سال آینده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала