مسکو: توافقات مینسک تنها فرصت برقراری صلح در اوکراین بود

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر نماینده روسیه چشم انداز تمدید پیمان استارت نو در دوره حکومت بایدن را ارزیابی کرد
نماینده روسیه چشم انداز تمدید پیمان استارت نو در دوره حکومت بایدن را ارزیابی کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2024
اشتراک
نماینده دائم روسیه در این سازمان در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: "اجرای وجدان‌آمیز توافق‌نامه‌های مینسک توسط کی‌یف تنها فرصت برقراری صلح در اوکراین بود."
به گزارش اسپوتنیک، واسیلی نبنزیا گفت: "اجرای دقیق و مستمر توافق‌نامه‌های مینسک توسط کی‌یف تنها فرصتی بود که صلح را به اوکراین بازمی گرداند.
به گفته وی، اجرای مجموعه اقدامات مینسک بهترین سناریو برای حل و فصل در اوکراین خواهد بود.
نماینده روسیه در سازمان ملل افزود: "همانطور که امروز به یقین می دانیم به لطف افشاگری های رهبران آلمان و فرانسه آنگلا مرکل، فرانسوا اولاند و پترو پوروشنکو، رئیس جمهور سابق اوکراین، نه کی یف و نه ضامن های مینسک به شخصه فرانسه، آلمان و لهستان قصد اقدامی نداشتند. آنها تنها از مهلت حاصل برای تسلیح ارتش اوکراین و آماده سازی آن برای جنگ با روسیه استفاده می کردند".
نبنزیا افزود: "در این بین آنها توسط نمایندگان منفرد سازمان امنیت و همکاری اروپا به بازی گرفته شده بودند، که به‌عنوان شواهدی که پس از شروع عملیات نظامی به دست آمد، به جای نظارت بر رعایت آتش‌بس، در واقع برای کی یف جاسوسی کردند و اطلاعات اطلاعاتی را با آن به اشتراک گذاشتند."
نبنزیا گفت: "از 13 مورد سند، تنها دو مورد و سپس فقط مشروط به کار گروه تماس در مینسک و مأموریت نظارت ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا اجرا شد."
وی یادآور شد که از همان ابتدا، طرف اوکراینی مسیری را در جهت رد کامل تعامل مستقیم با دونباس در گروه تماس اتخاذ کرد، که این موضوع نقض آن دسته از نکات این سند است که به طور واضح این تعهد را ثبت می کند. وی خاطرنشان کرد: "کی یف به هر شکل ممکن توافقات را مخدوش کرد و سعی نمود موضوع را به گونه ای مطرح کند که ابتدا لازم بود بند 9 در مورد واگذاری کنترل مرزهای لوگانسک و دانتسک به آن انجام شود."
به گفته وی، ههر گونه تلاش برای یافتن راه حل، از جمله فرمول به اصطلاح اشتاین مایر، که اجرای موقت قانون اوکراین در مورد خودمختاری محلی در اوگانسک و دانتسک در روز رای گیری در انتخابات محلی را پیش بینی می کرد، بی فایده بود.
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل خاطرنشان کرد: "با این حال، رژیم کی یف از همه چیز خلاص شد؛ هیچ یک از همکاران غربی ما قدرت تشخیص خرابکاری کی یف در توافقات مینسک را پیدا نکردند."
اولین پروتکل که برای حل مناقشه در جنوب شرقی اوکراین طراحی شده بود، در سپتامبر 2014 در مینسک امضا شد. مجموعه ای از اقدامات برای اجرای توافقات مینسک (مینسک-2) در 12 فوریه 2015 امضا شد. این سند متشکل از 13 مورد، به ویژه برای آتش بس در دونباس، خروج تسلیحات سنگین از خط مرزی بین نیروهای امنیتی کی یف و شبه نظامیان، و همچنین سایر اقدامات برای حل و فصل سیاسی درازمدت وضعیت دونباس پیش بینی شده بود.
شورای امنیت سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2024
اوکراین و حامیان آن، شانس تاریخی را از دست دادند
کی یف به طور سیستماتیک قراردادهای مینسک را نقض کرد؛ در نتیجه، روسیه در 22 فوریه 2022 جمهوری خلق لوگانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت. همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد، به رسمیت شناختن جمهوری های دونباس به دلیل این واقعیت بود که کی یف علناً اعلام کرد که قرار نیست توافقات مینسک را اجرا کند؛ دیگر نمی توان منتظر ماند. مینسک 2 سند معتبری برای حل و فصل وضعیت دونباس قبل از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین بود. در اکتبر 2022، در پی نتایج همه پرسی، جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک و همچنین مناطق خرسون و زاپاروژیه به روسیه پذیرفته شدند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала