https://spnfa.ir/20240130/عبدالملکی-به-اسپوتنیک-روسیه-از-طریق-ایران-از-اقیانوس-هند-کالا-وراد-می-کند-19523563.html
عبدالملکی به اسپوتنیک: روسیه از طریق ایران از اقیانوس هند کالا وراد می کند
عبدالملکی به اسپوتنیک: روسیه از طریق ایران از اقیانوس هند کالا وراد می کند
اسپوتنیک ایران
مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، مناطقی هستند که با قوانین خاص مالیاتی و گمرکی که با قوانین سرزمین اصلی متفاوت هستند، در جهت تسهیلگری تجارت و فعالیت های... 30.01.2024, اسپوتنیک ایران
2024-01-30T17:34+0330
2024-01-30T17:34+0330
2024-01-30T17:55+0330
گزارش و تحلیل
ایران
روسیه
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e8/01/1e/19523872_0:240:1280:960_1920x0_80_0_0_38fa5ef9d742940e3dc7c5941900e89e.jpg
به گزارش اسپوتنیک، ایران با 48 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی فعال در تلاش است تا در حوزه های گردشگری، فعالیتهای تجاری، صنعتی، اقتصادی، بانکی و مالی کشور ایران را که به چهار راه جهان معروف است گسترش دهد."حجت الله عبدالملکی"، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه ی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "به لحاظ قانونی مزایایی برای تجارت میان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با یکدیگر در نظر گرفته شده برای مثال کالا ها میتوانند میان دو منطقه آزاد ترانزیت شوند و مانند دو کشور مختلف این اتفاق انجام شود. یعنی کالایی که وارد چابهار شده میتواند به انزلی ترانزیت شود که در مرز دریای خزر است به طوری که از یک کشور وارد شده از ایران عبور کرده و به کشوری دیگر منتقل شده است".وی در ادامه افزود: "در این جهت تسهیلات گمرکی بسیار ویژه ای برای نقل و انتقال کالا و تجهیزات بین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده، ما به دنبال یک الگوی همکاری شبکه ای میان این مناطق هستیم که بخشی از این الگو طراحی و اجرا شده، مهمترین بخش آن موضوع حمل و نقل و ترانزیت است، در تمامی ورودی ها و خروجی های کشور مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی قرار گرفته، سرزمین ایران، هم یک موقعیت کم نظیر در حوزه حمل و نقل و ترانزیت دارد، هم به آب های آزاد دسترسی دارد و هم به کشور هایی که محصور در زمین هستند، که این کشور ها بسیار پر تراکنش هستند و واردات و صادرات قابل ملاحظهای را دارند مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این زمینه میتوانند بسیار موثر باشند تاکنون بخشی از این روند محقق شده است."دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه ی ایران اضافه کرد: "حجم عظیمی از کالا هایی که از مرز شمال غربی ما خارج میشوند از طریق منطقه ارس به ارمنستان صادر میشوند یا به ترکیه از طریق منطقه آزاد ماکو یا عراق از طریق منطقه آزاد بانه و مریوان که از منطقه آزاد چابهار وارد کشور میشوند، کالا های بسیاری را داریم که از جنوب غربی کشور از طریق منطقه آزاد اروند یا از جنوب از طریق مناطق ویژه مانند بندر شهید رجایی وارد سرزمین اصلی میشوند و از طریق بندر انزلی و بندر کاسپین که دو منطقه آزاد هستند، به روسیه و کشور های حاشیه خزر صادر میشوند. برخی از کالاها به منطقه ویژه سرخس در مرز ترکمنستان میروند و از آن طریق از کشور خارج میشوند و به کشورهای حوزه سیآیاس میروند."حجت الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه ی اقتصادی ضمن تاکید بر تعاملات خوب ایران با افغانستان به درخواست افغانستان بیان کرد: "طی این تعاملات قرار بر آن شد که بندر چابهار را به عنوان نقطه اصلی حمل و نقل دریایی خودشان انتخاب کنند تا کالاهای آنها که از طریق چابهار وارد میشود، از مرز دوقارون که منطقه آزاد است وارد افغانستان شود. الگوی همکاریهای شبکهای مناطق در بخش حمل و نقل به خوبی فعالیت میکند و این مورد توجه فعالان اقتصادی خارجی و حتی مناطق آزاد کشورهای دیگر قرار گرفته، از کشور روسیه برخی از مناطق آزاد وارد نوع ویژهای از همکاری با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران شدند یکی از مناطق آزاد روسیه ارتباطی را همزمان با منطقه آزاد انزلی و منطقه آزاد چابهار برقرار کرده و یک خط ترانزیتی را با چهار گام تعریف کردند کالا از منطقه آزاد چابهار وارد میشود، به منطقه آزاد انزلی وارد میشود و از آنجا به منطقه آزاد روسیه وارد میشود و پس از آن به منطقه آزاد مسکو میرسد، با این روش کالاها از اقیانوس هند به شهر مسکو منتقل میشود و برعکس. با همین روش کشورها و دولتهای حاشیه جنوبی خلیج فارس ابراز تمایل کردند تا از طریق مناطق آزاد ما یعنی ارس و منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی برای انتقال کالاهای اساسی و مواد غذایی اقدام کنند، هم تولید و هم ترانزیت.وی در خصوص همکاری ویژه با روسیه گفت: "اخیراً همکاری بسیار خوبی میان ایران و روسیه برای توسعه خطوط ریلی صورت گرفته که در داخل سرزمین اصلی ایران انجام میشود تا بتوان نیازمندی های ترانزیتی کشور روسیه را تامین کرد، یکی از خطوطی که در حال اجرا است و مطالعه آن انجام میشود خط ریلی پهن است که متناسب با سایز خطوط ریلی کشور روسیه طراحی شده که از شمال ایران تا جنوب ایران اتصال برقرار کند، مجموعه ای که مطالعات احداث این خط را انجام میدهد با ما وارد مذاکره شده و همکاری میان ما و این مجموعه ذیل یکی از بانک های معتبر روسیه شکل گرفته این خط ترانزیت قرار است به نحوی طراحی شود تا بتواند ارتباطات داخل سرزمین ایران بین مناطق آزاد و ویژه را تقویت کند. لذا ما به دنبال این هستیم که خط ریلی به نحوی باشد تا بتوانیم برای حمل بار داخل کشورمان بین مناطق آزاد و ویژه نیز از آن استفاده کنیم، طبیعتاً این موضوع بازدهی و سود اقتصادی خط را بالا میبرد و سرمایهگذاران بیشتری را جذب این مگا پروژه میکند."وی گفت : "همزمان ما در حال مذاکرات با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور های منطقه هستیم از جمله روسیه، پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، قطر، عمان، عراق، ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قرقیزستان، سوریه و کشور های دورتر مانند چین از جمله طرف های مذاکراتی ما در این زمینه هستند؛ هدف ما ایجاد یک شبکه منسجم از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورهای منطقه است که خروجی این موضوع منافع اقتصادی تمامی این کشورها را به صورت حداکثری تامین کند. از لحاظ نظری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حلقه های اتصال اقتصاد داخلی با اقتصاد بینالمللی هستند و این مختص ایران نیست ما از این ظرفیت استفاده میکنیم تا شبکه ای گسترده از تمامی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منطقه ایجاد کنیم که هم در آنها سرمایه گذاری های مشترک اتفاق بیفتد و هم توسعه تجارت و همکاری های تجاری میان آنها تسهیل شود، در این صورت این مناطق سرپل های اقتصادی برای این کشور ها میشوند."وی یکی از راهکارهای جذب سرمایه گذار که ایران نیز از آن استفاده میکند را ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشترک با دیگر کشور ها دانست و افزود: "با روسیه مذاکراتی را انجام دادیم و یک اتحادیه از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران و روسیه به زودی تشکیل میشود که احتمالاً در جلسه آتی کمیسیون مشترک دو کشور موافقتنامه آن تصویب میشود. همچنین با عمان تفاهمنامهای را برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشترک امضا کردیم و با عراق در اسفند سال گذشته تفاهمنامه ای مشابه در چهارچوب کمیسیون مشترک دو کشور تصویب شد تا مناطق آزاد مشترک میان ایران و عراق شکل بگیرد، نخست وزیر عراق چند نقطه را به ما معرفی کردند و ما در حال بررسی آن هستیم، با کشور سوریه تفاهم نامه ای مشابه را امضا کردیم و نقطه مورد نظر انتخاب شده، برای کشور های پاکستان و ترکیه تفاهمنامه آماده شده و به زودی امضا خواهد شد که این تفاهمنامه با ترکیه در سفر آتی رئیس جمهور ایران به ترکیه امضا خواهد شد. با این نوع فعالیت ها پروژه ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای دیگر را با سرعت خوبی جلو میبریم.حجت الله عبدالملکی، این مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشترک با دیگر کشور ها را دارای شرایط خاصی عنوان کرد و اظهار داشت: "ابتدا شرایط و فعالیت های اقتصادی برای فعالین اقتصادی هر دو طرف به طور برابر فراهم خواهد شد و نوع مدیریت آنها نیز برای برخی از کشور ها نیاز به قانونگذاری دارد. در آینده به این سمت خواهیم رفت که این شبکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در خاورمیانه عالم قرار گرفته را با سایر قسمت های دنیا در شرق، غرب، آفریقا و آمریکای لاتین گسترش دهیم. بر این باورم که این اتفاق اقتصاد بین المللی و تجارت جهانی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار میدهد."
https://spnfa.ir/20240127/عبدالملکی-در-گفتگوی-اختصاصی-با-اسپوتنیک-شرکت-های-خارجی-می-توانند-در-مناطق-آزاد-ایران-ثبت-شوند-19494841.html
ایران
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2024
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e8/01/1e/19523872_0:0:1280:960_1920x0_80_0_0_ff371125d68c09731494a3069a98c254.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
ایران, روسیه
عبدالملکی به اسپوتنیک: روسیه از طریق ایران از اقیانوس هند کالا وراد می کند
17:34 30.01.2024 (بروز رسانی شده: 17:55 30.01.2024) مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، مناطقی هستند که با قوانین خاص مالیاتی و گمرکی که با قوانین سرزمین اصلی متفاوت هستند، در جهت تسهیلگری تجارت و فعالیت های اقتصادی در کشورها گام برمیدارند.
به گزارش اسپوتنیک، ایران با 48 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی فعال در تلاش است تا در حوزه های گردشگری، فعالیتهای تجاری، صنعتی، اقتصادی، بانکی و مالی کشور ایران را که به چهار راه جهان معروف است گسترش دهد.
"حجت الله عبدالملکی"، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه ی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "به لحاظ قانونی مزایایی برای تجارت میان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با یکدیگر در نظر گرفته شده برای مثال کالا ها میتوانند میان دو منطقه آزاد ترانزیت شوند و مانند دو کشور مختلف این اتفاق انجام شود. یعنی کالایی که وارد چابهار شده میتواند به انزلی ترانزیت شود که در مرز دریای خزر است به طوری که از یک کشور وارد شده از ایران عبور کرده و به کشوری دیگر منتقل شده است".
وی در ادامه افزود: "در این جهت تسهیلات گمرکی بسیار ویژه ای برای نقل و انتقال کالا و تجهیزات بین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده، ما به دنبال یک الگوی همکاری شبکه ای میان این مناطق هستیم که بخشی از این الگو طراحی و اجرا شده، مهمترین بخش آن موضوع حمل و نقل و ترانزیت است، در تمامی ورودی ها و خروجی های کشور مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی قرار گرفته، سرزمین ایران، هم یک موقعیت کم نظیر در حوزه حمل و نقل و ترانزیت دارد، هم به آب های آزاد دسترسی دارد و هم به کشور هایی که محصور در زمین هستند، که این کشور ها بسیار پر تراکنش هستند و واردات و صادرات قابل ملاحظهای را دارند مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این زمینه میتوانند بسیار موثر باشند تاکنون بخشی از این روند محقق شده است."
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه ی ایران اضافه کرد: "حجم عظیمی از کالا هایی که از مرز شمال غربی ما خارج میشوند از طریق منطقه ارس به ارمنستان صادر میشوند یا به ترکیه از طریق منطقه آزاد ماکو یا عراق از طریق منطقه آزاد بانه و مریوان که از منطقه آزاد چابهار وارد کشور میشوند، کالا های بسیاری را داریم که از جنوب غربی کشور از طریق منطقه آزاد اروند یا از جنوب از طریق مناطق ویژه مانند بندر شهید رجایی وارد سرزمین اصلی میشوند و از طریق بندر انزلی و بندر کاسپین که دو منطقه آزاد هستند، به روسیه و کشور های حاشیه خزر صادر میشوند. برخی از کالاها به منطقه ویژه سرخس در مرز ترکمنستان میروند و از آن طریق از کشور خارج میشوند و به کشورهای حوزه سیآیاس میروند."
حجت الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه ی اقتصادی ضمن تاکید بر تعاملات خوب ایران با افغانستان به درخواست افغانستان بیان کرد: "طی این تعاملات قرار بر آن شد که بندر چابهار را به عنوان نقطه اصلی حمل و نقل دریایی خودشان انتخاب کنند تا کالاهای آنها که از طریق چابهار وارد میشود، از مرز دوقارون که منطقه آزاد است وارد افغانستان شود. الگوی همکاریهای شبکهای مناطق در بخش حمل و نقل به خوبی فعالیت میکند و این مورد توجه فعالان اقتصادی خارجی و حتی مناطق آزاد کشورهای دیگر قرار گرفته، از کشور روسیه برخی از مناطق آزاد وارد نوع ویژهای از همکاری با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران شدند یکی از مناطق آزاد روسیه ارتباطی را همزمان با منطقه آزاد انزلی و منطقه آزاد چابهار برقرار کرده و یک خط ترانزیتی را با چهار گام تعریف کردند کالا از منطقه آزاد چابهار وارد میشود، به منطقه آزاد انزلی وارد میشود و از آنجا به منطقه آزاد روسیه وارد میشود و پس از آن به منطقه آزاد مسکو میرسد، با این روش کالاها از اقیانوس هند به شهر مسکو منتقل میشود و برعکس. با همین روش کشورها و دولتهای حاشیه جنوبی خلیج فارس ابراز تمایل کردند تا از طریق مناطق آزاد ما یعنی ارس و منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی برای انتقال کالاهای اساسی و مواد غذایی اقدام کنند، هم تولید و هم ترانزیت.
وی در خصوص همکاری ویژه با روسیه گفت: "اخیراً همکاری بسیار خوبی میان ایران و روسیه برای توسعه خطوط ریلی صورت گرفته که در داخل سرزمین اصلی ایران انجام میشود تا بتوان نیازمندی های ترانزیتی کشور روسیه را تامین کرد، یکی از خطوطی که در حال اجرا است و مطالعه آن انجام میشود خط ریلی پهن است که متناسب با سایز خطوط ریلی کشور روسیه طراحی شده که از شمال ایران تا جنوب ایران اتصال برقرار کند، مجموعه ای که مطالعات احداث این خط را انجام میدهد با ما وارد مذاکره شده و همکاری میان ما و این مجموعه ذیل یکی از بانک های معتبر روسیه شکل گرفته این خط ترانزیت قرار است به نحوی طراحی شود تا بتواند ارتباطات داخل سرزمین ایران بین مناطق آزاد و ویژه را تقویت کند. لذا ما به دنبال این هستیم که خط ریلی به نحوی باشد تا بتوانیم برای حمل بار داخل کشورمان بین مناطق آزاد و ویژه نیز از آن استفاده کنیم، طبیعتاً این موضوع بازدهی و سود اقتصادی خط را بالا میبرد و سرمایهگذاران بیشتری را جذب این مگا پروژه میکند."
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه ی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از طراحی یک الگوی شبکه ای بین مناطق آزاد و ویژه جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: "در بخش گردشگری نیز در حال طراحی یک الگوی شبکهای بین مناطق آزاد و ویژه خود هستیم چرا که بسیاری از مناطق آزاد و ویژه ما ظرفیت گردشگری بسیار عالی دارند، در موضوع ارزش افزوده و ایجاد زنجیره ارزش بین این مناطق نیز اقداماتی در حال انجام است هدف این است که یک همکاری شبکه ای بین مجموع این 48 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد کنیم که بیشترین بازدهی را برای کل کشور داشته باشد."
وی گفت : "همزمان ما در حال مذاکرات با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور های منطقه هستیم از جمله روسیه، پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، قطر، عمان، عراق، ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قرقیزستان، سوریه و کشور های دورتر مانند چین از جمله طرف های مذاکراتی ما در این زمینه هستند؛ هدف ما ایجاد یک شبکه منسجم از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورهای منطقه است که خروجی این موضوع منافع اقتصادی تمامی این کشورها را به صورت حداکثری تامین کند. از لحاظ نظری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حلقه های اتصال اقتصاد داخلی با اقتصاد بینالمللی هستند و این مختص ایران نیست ما از این ظرفیت استفاده میکنیم تا شبکه ای گسترده از تمامی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منطقه ایجاد کنیم که هم در آنها سرمایه گذاری های مشترک اتفاق بیفتد و هم توسعه تجارت و همکاری های تجاری میان آنها تسهیل شود، در این صورت این مناطق سرپل های اقتصادی برای این کشور ها میشوند."
وی یکی از راهکارهای جذب سرمایه گذار که ایران نیز از آن استفاده میکند را ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشترک با دیگر کشور ها دانست و افزود: "با روسیه مذاکراتی را انجام دادیم و یک اتحادیه از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران و روسیه به زودی تشکیل میشود که احتمالاً در جلسه آتی کمیسیون مشترک دو کشور موافقتنامه آن تصویب میشود. همچنین با عمان تفاهمنامهای را برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشترک امضا کردیم و با عراق در اسفند سال گذشته تفاهمنامه ای مشابه در چهارچوب کمیسیون مشترک دو کشور تصویب شد تا مناطق آزاد مشترک میان ایران و عراق شکل بگیرد، نخست وزیر عراق چند نقطه را به ما معرفی کردند و ما در حال بررسی آن هستیم، با کشور سوریه تفاهم نامه ای مشابه را امضا کردیم و نقطه مورد نظر انتخاب شده، برای کشور های پاکستان و ترکیه تفاهمنامه آماده شده و به زودی امضا خواهد شد که این تفاهمنامه با ترکیه در سفر آتی رئیس جمهور ایران به ترکیه امضا خواهد شد. با این نوع فعالیت ها پروژه ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای دیگر را با سرعت خوبی جلو میبریم.
حجت الله عبدالملکی، این مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشترک با دیگر کشور ها را دارای شرایط خاصی عنوان کرد و اظهار داشت: "ابتدا شرایط و فعالیت های اقتصادی برای فعالین اقتصادی هر دو طرف به طور برابر فراهم خواهد شد و نوع مدیریت آنها نیز برای برخی از کشور ها نیاز به قانونگذاری دارد. در آینده به این سمت خواهیم رفت که این شبکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در خاورمیانه عالم قرار گرفته را با سایر قسمت های دنیا در شرق، غرب، آفریقا و آمریکای لاتین گسترش دهیم. بر این باورم که این اتفاق اقتصاد بین المللی و تجارت جهانی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار میدهد."